'Oude' 1.9TDI vs. 1.6TDI Greenline

Mistraller

Senior Member
Niet om jouw persoonlijk tegen het zere been te schoppen, maar ik vind eigenlijk wel dat je gewoon 25% bijtelling hoort te betalen nu.
Een A-label aanschaffen om de lage bijtelling en dan gaan tunen, dat zou je bijna fraude kunnen noemen.

Nu ben ik wellicht wat duurzamer ingesteld dan veel anderen, maar ik vind dat men een beetje de boel bedondert zo.

De huidige regeling nodigt uiteraard wel uit tot dit soort belastingontduiking, dus ik snap heel goed dat je een dergelijk buitenkansje meepakt ;)
 

hemi24

Forumguru
TVL2000 is goed bezig: 20% bijtelling EN 17" pallas EN Powerbox.

Das extra veel geld voor je belastingcenten..!!! ;)

Voor wat betreft belastingontduiking: wanneer komt er een black-box die ervoor zorgt dat prius en civichybrid rijders niet harder kunnen dan 120km/h en automatisch rechts houdt op autosnelwegen?!? :)
 

flip

Lid
Mij interesseert vooral hoe de levensduur van die motor beïnvloed wordt. Is dit zonder gevolgen, of krijg je problemen na verloop van tijd... Niet dat ik je het toewens, tvl, maar de vraag blijft hoe groot de marge is op die motor... En als die groot genoeg is, brandt de vraag op mijn lippen: waarom voorziet VW (of Skoda, whatever) die motor dan niet van de power onderin die hij blijkbaar toch in zich heeft?
 

Mistraller

Senior Member
@flip: volgens mij gewoon vanwege CO2 uitstoot.

@hemi24
Tuurlijk, die regel is gewoon gemaakt om ontdoken te worden. Zo zal ik met mijn toekomstige greenline ook niet altijd keurig 134 gram CO2 uitstoten, want ik heb er een trekhaak bij besteld.

Ik kan mij bij een greenline in elk geval moeilijk voorstellen dat die box hem zuiniger maakt, zoals de fabrikant stelt. Alle autofabrikanten doen immers zowieso al hun stinkende best om het verbruik, en dus de uitstoot, naar beneden te halen.
Maar juist om die reden zal je bij deze motor juist veel extra vermogen eruit kunnen krijgen met een box. (Ten koste van uitstoot)

Maar goed, op het gebied van duurzaamheid is onze overheid toch continu aan het blunderen, als het om zinvolle subsidies gaat. (Subsidie op zonnepanelen wordt gewoon keurig in de zak van de leveranciers en installateurs gestoken, sinds de subsidie er is, stegen immers ineens de consumentenprijzen) Dus wat dat aangaat, ga gerust je gang met een box.

Wij hebben de greenline in elk geval wel gekozen vanwege het (ietsiepietsie) groenere karakter. Staat leuk op de oprit, naast onze overige duurzame investeringen.

Uiteindelijk kan je ook met een box ook duurzaam bezig zijn, door gewoon niet te ver van huis te werken. (Afgelopen 3 jaar projecten binnen 25 km van huis gedaan, heerlijk!)
 

flip

Lid
@mistraller: toen ik mijn O2 bestelde, vertelde men mij er bij dat voor een greenline geen trekhaak mogelijk was. Bij VW hetzelfde verhaal voor de golf bluemotion. En ik moest nu eenmaal een trekhaak. Dan toch maar voor de gewone 1.6 tdi gekozen. En jij vertelt me doodleuk dat je een greenline met trekhaak bestelde... of kan in Nederland wat in België onmogelijk is?
 

Mistraller

Senior Member
Dat was inderdaad geen enkel probleem. Zelfs de hulpveren was zo besteld. Terwijl je daarmee toch weer een wezenlijk onderdeel van de duurzame maatregelen aantast.

Zo was zelfs een reservewiel mee te leveren, alleen was dat dan wel weer 239 euro meerprijs, vanwege de bak, krik, etc. Maar dat vond ik te gek worden. Een wiel voor dat geld, kom zeg.

Wat wel een probleem was, was het af-fabriek alarm. Dat kon niet geleverd worden, en daarmee is dus de greenline businessline het enige model dat niet met af-fabriek alarm te bestellen is...
 

hemi24

Forumguru
Weer een dealer met gebrek aan creativiteit:

Bestel toch naast de GL een andere O2 met een reservewiel (€60,-) en wissel dit bij aflevering even om...
Of hebben we het hier over een dealer die maar 2 tot 3 Octavia's per jaar verkoopt?
 

Mistraller

Senior Member
Schijnbaar was een reservewiel in een gewone O2 goedkoper omdat daar blijkbaar de toebehoren voor het wisselen van een wiel al bij zitten, en bij de GL niet. Maar ik regel zelf wel een wiel, kan niet zo moeilijk zijn lijkt me zo.

Nieuwkoop Den Bosch levert er wel meer af per jaar lijkt me zo. Ik vond het niet zo'n punt, ik kan nog altijd een wiel regelen achteraf, accessoires voor een leaseauto zijn (bij mijn werkgever althans) immers toch gewoon te betalen vanuit brutoloon.
 

hemi24

Forumguru
Bij een 'normale' O2 met bandenreparatieset krijg je ook verder geen gereedschap mee; is puur een kwestie van gewichtsbesparing dat de GL niet met reservewiel geleverd (kan) word(en).

Enige gereedschap wat wel altijd wordt bijgestoken is het haakje om wieldoppen te verwijderen (wat is het bij lichtmetaal?!?) en het tooltje om de sierdoppen van de wielbouten te trekken. Verder noppes, nada, niënte
 

Mistraller

Senior Member
Maar dan is een meerprijs van 60 euro juist weer heel weinig toch voor een velg, band, krik, moersleutel, wielsteun onderin de bodem, etc etc...?
 

hemi24

Forumguru
Is in de lijst van maart '10 nog € 60,-
Heb helaas nog geen nieuwere prijslijst kunnen ontdekken.
 

hemi24

Forumguru
Inderdaad, maar ik zie ook dat er bij de standaarduitrusting melding wordt gemaakt van mistlampen met cornerfunctie EN Xenon met AFS...

En nergens een datum van geldigheid, helaas. Slimme jongens bij PON
 
Ik heb ook nog eens een trekhaak om mijn greenline.

Verbruik ligt nog op 5.7l/100km maar ik rij hem nu wel iets sportiever.

Volgens mij rijden de mensen zonder box ook met dit verbruik.
 

Mistraller

Senior Member
Mijn huidige O2 1.9TDI geeft meestal ongeveer 5.7L op 100km (nu met winterbanden), en ik rij er ook niet heel braaf mee. Dus ik mag toch hopen dat de 1.6CR daar behoorlijk onder duikt.
 

hemi24

Forumguru
Hoop doet leven zegt men dan...

In vergelijk tot de 1.9TDI haal ik met de 1.6TDI een verbruik wat 0,3 l/100km lager ligt.
Auto's zijn verder vrijwel identiek, op de Facelift en de zomerbanden na dan... (1.9: 195/65R15; 1.6: 225/45R17).
 

Mistraller

Senior Member
Alleen is dat geen greenline, al denk ik persoonlijk dat die verbeteringen allemaal een beetje geneuzel in de marge is, om die lagere CO2 uitstoot maar te scoren...
We gaan het zien.
 

Logic

Actief lid
Over de laatste 4000 kilometer(ongeveer) met mijn Greenline een prachtig verbruik van 21 kilometers op 1 litertje diesel. En dit is zelf uitgerekend, niet via de boordcomputer. Die is altijd een beetje te enthousiast......
Daar ben ik met mijn vorige twee 1.9 tdi's echt niet bij in de buurt gekomen.
 
Bovenaan Onderaan