'Oude' 1.9TDI vs. 1.6TDI Greenline

hemi24

Forumguru
Kijk, weer een reden om voor de Elegance te gaan: spiegels inklappen met druk op de knop!

Raar maar waar: als de spiegels electrisch ingeklapt worden, wordt de instapverlichting uitgeschakeld... ?!?
 

Bas1975

Nieuw lid
Nogal simpel: als je gehoor je lief is..... ga voor de 1.6TDI, de 1.9TDI is echt een herrieschopper. Ik heb een van de laatste 1.9TDI's en baal er vreselijk van. Wat een ouderwetse diesel, echt een achteruitgang t.o.v. vorige auto's Opel 1.9CDTI en Renault 1.5DCI.:mad::mad::mad::mad:
 

Mistraller

Senior Member
Het is maar net wat voor rijder je bent...ik mag mijn 1.9tje graag horen grommen. Ik denk dat ik hem straks wel ga missen, als ik hem moet inleveren. Hij maakt wel meer geluid, maar hij is ook wel feller dan de 1.6CR.
 

hemi24

Forumguru
1.9TDI een herrieschopper? Heb een klein half jaar een voorloopauto gehad tussen beide O2's: een Astra 1.7CDTI; das pas een herriebak. Schudden van een glazen pot met knikkers maakt minder lawaai!!!
 
E

Ex-lid 2926

Dat de 1.9 TDI een herrieschopper is in vergelijking met andere diesels is niet helemaal mijn ervaring. De 1.9 nagelt er flink op los, vooral bij koude motor, maar het geluidsniveau valt m.i. wel mee. In z'n 5 op snelwegtempo vind ik 'm heerlijk stil. Tijdens optrekken is een donkerbruine grom te horen, maar bij toepassing van de beginselen van het "nieuwe rijden" vind ik het niet hinderlijk en trakteert de 1.9 je op een heerlijk laag verbruik. Ik rij ook regelmatig in een Zafira 1.9 CDTI en een Astra 1.7 CDTI. Die 1.7 is ook niet een toonbeeld van een gecultiveerde diesel en heeft een flink turbogat. De 1.9 CDTI vind ik wel mooi lopen. Heeft ook een lekker groot toerenbereik. Maar is absoluut niet stiller dan mijn O2 1.9 TDI.
 

mmarechal

Actief lid
Ook ik rij een Octavia 1.9TDI, maar vind het geluidsniveau ook erg meevallen. Alleen wanneer je versnelt / accelereert laat 'ie zich een beetje horen. Zeker wanneer je inderdaad op de snelweg zit hoor ik de motor nauwelijks meer en is het met name het bandengeruis en de rijwind wat je wat hoort, maar ook niet hinderlijk. Ik heb nog geen ervaring met de 1.6 TDI, maar waar veel andere diesels een erg beperkt turbo bereik hebben, heeft de 1.9 zeker vanaf 1500 toeren een behoorlijk turbo bereik. Met dit voordeel en het lage verbruik vind ik het in elk geval een erg prettige motor, maar kan dus nog geen mening geven over de 1.6TDI.
 

flip

Lid
wel iets off topic, maar vandaag een mooie test met mijn 1.6 cr (géén greenline). Ik deed een retourtje thuis - Malmédy, in totaal 551 km en 4u50 rijden. Cruise control netjes op 120, wagen volgestouwd met 2 personen ende valiezen van 20 schoolkinderen op de heenweg, terugweg alleen 2 personen. Verbruik over de hele weg: 4.83 l/100km, ofwel één op 20.83. Dat noem ik puik! Ook: je komt fris als een hoentje uit de auto, het was er heerlijk stil met die fluisterende motor, de airco netjes op 20° ingesteld. Ik blijf het een heerlijke wagen vinden. De fabia van dochterlief, de 1.9 tdi, heeft daartegen inderdaad iets 'agricultural', zoals onze Engelse vrienden het noemen. Maar ok: hij trekt wel harder vanaf lagere toeren! There is always a price to pay...
 
Digitale CMR box van FH technics € 199,-

Lease auto maar geen slechte ervaringen op mijn vorige lease auto Seat Altea 1.9 tdi pompverstuiver met powerbox. Probleemloos 197000 km gedraaid.
 
Mijn vorige auto was een Fiat met een 19 JTD dat is de zelfde motor als in de Opeltjes.
Oké de common rail diesels zijn zeker stiller, sneller en zuiniger :regels:dan de 19 TDI pompverstuivers. Maar in de Octavia is de 19 TDI zeker geen verkeerde motor en ook geen herrieschopper. Ik vind de combinatie auto en motor prima en het geluid bij hoge snelheden zeer :xyxthumbs: comfortabel.
Helaas heb ik nog niet in de 16 TDI gereden dus daar kan ik niets over zeggen.
 
Vandaag de box geplaatst en wat een verschil!

Nog geen eens 2 slagen extra gemaakt dus er zit nog meer in. Is nu op de standaard instelling afgesteld eerst maar is tijdje mee rijden zo.

Lijkt qua trekkracht meer op de audi 2.0 tdi cr van mij pa .
Ben er echt blij mee!
 

nounou

Lid
Ben je al bij een (bevriende) dealer langsgeweest om em uit te lezen? Ik ben benieuwd of de dealer inderdaad storingen vinden in het geheugen. Er wordt hier namelijk aangegeven dat de dealer daaraan kan zien dat er een box tussen gezeten heeft.
 

Sand3r

Senior Member
Dan moet die dealer wel heel erg gaan spitten. (als het al kan..)
En over het algemeen is die kennis bij de dealer niet aanwezig.
 

nounou

Lid
Bij ODB tuning is dat wellicht het geval. Maar ik lees her en der dat een tuningbox te zien is, ook al is deze eruit. Dat schijnt dan te zien te zijn door meldingen in het storingsgeheugen en dat is door elke dealer makkelijk uit te lezen.
 
Volgens mij bangmakerij. Ik haal de box er tussen uit als hij naar de dealer gaat dus hoe willen ze het bewijzen dan?
 

hemi24

Forumguru
Eigenlijk doet een dergelijke powerbox weinig meer of minder dan bepaalde waarden bijsturen.
Als dit buiten de vastgestelde toleranties valt, kan het systeem dit registreren als "fout", wat wordt weggeschreven in het geheugen.

Of de dealer dit herkent als een symptoom van een powerbox valt te betwijfelen. Hoogstwaarschijnlijk gaan ze op zoek naar de sensor die verantwoordelijk is voor de desbetreffende waarde en heel misschien gaan ze deze (zonder aantoonbare reden) vervangen...
 
Bovenaan Onderaan