Op zoek naar zomerbanden: 225 of 235

vennix

Actief lid
Goedemiddag leden,

Zoals velen al benoemen, is de Michelin PS4S wellicht wat veel van het goede voor de prestaties van mijn auto. Ik heb uiteraard nog het e.e.a. verder onderzocht. Heeft iemand toevallig ervaringen met de: Goodyear Eagle F1 Assymetric 5? Met name in termen van nat weer, geluid en slijtage?

Alvast dank weer.
 

Fmoon

Forumguru
Dat is een hele goede band lees je overal. Die heb je ook nog in een Supersport, maar volgens mij volstaat het door u genoemde type prima onder velen auto’s
 

vennix

Actief lid
Goede avond leden,

Allereerst wil ik iedereen nog bedanken voor alle tips en adviezen. Niet alleen voor de keus betreft zomerbanden, maar ook mijn eerdere vraag t.b.v. de 19" Vega (Karoq) velgen. Op basis van alle bijdragen heb er voor gekozen om te gaan voor de Goodyear Eagle F1 Asymmetric 5. Sinds vandaag zijn de banden op de velgen gemonteerd en is de set onder de auto gezet. Graag wil ik mijn enthousiasme met jullie delen. Zie hieronder het eindresultaat.

IMG_0518 copy.jpg
IMG_0519 copy.jpg
IMG_0520 copy.jpg
IMG_0522 copy.jpg
 

JeSko

Forumguru
Ik volg het in ieder geval, mooie Octavia in de juiste kleur, en een Sedan dat zie je minder, word een gaaf project:thumbsup:
 

Kanerr

Forumguru
Jaaaa!!!! Kijk eens, valt gewoon perfect in de wielkasten en ziet er ook nog eens goed uit. Laat je na een week rijden ff weten hoe de banden het doen? Ik wacht tot Autodoc een mooie korting heeft op de banden, heb geen haast :D
 

vennix

Actief lid
@Kanerr Daar sluit ik me bij aan! Ik heb mijn spacers dan ook maar te koop gezet, want ja om er nu nog eens 20mm tussen te zetten, haha. Ik ga je laten weten hoe de banden presteren :thumbsup:
 
Laatst bewerkt:

vennix

Actief lid
@marwin Voor de band heb ik uiteindelijk gekozen voor 225. De band staat nu licht getrokken, wat erg fraai oogt. Ik wilde niet het risico lopen op een balonband. Ook zou het verbruik met een 225 band theoretisch gezien lager moeten zijn, omdat er minder rubber is om weerstand op te bieden. Al zullen die verschillen marginaal zijn, gok ik zo.
 
Laatst bewerkt:

marwin

Forumguru
kwestie van smaak getrokken of niet..

Maar als ik deze topic even mag misbruiken zelf zit ik ook te denken om 235 band te nemen als mijn banden op zijn (gaan snel). Ik zit te zoeken maar zijn het nou 7.5J of 8J velgen (vind tegenstrijdige maten) die xtreme 19" VRS velgen.. (ben te lui om velg af te halen nu).

update: Ik denk 7,5J x 19" zouden jullie 235/35/19 adviseren?
 

JeSko

Forumguru
@marwin

Klopt daarmee ook de imo in mijn bericht ;)
Standaard velgen zijn 7.5 J inderdaad, 235 op een 7.5 is wel heel veel band vind ikzelf, zelf zou ik daar 215-225 op leggen. 235 kan wel natuurlijk maar dat is het maximale en word doorgaans niet aangeraden op een 7.5J.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: CDK

vennix

Actief lid
@marwin Ik sluit me aan bij wat @JeSko zegt. Ik heb het ook even opgezocht en de Skoda shop geeft 7.5J aan en adviseert zelf 225 banden (althans die zouden standaard worden meegeleverd, mocht je een wielen set bestellen in de webshop). Wat je zegt; getrokken banden is een kwestie van smaak. Als ik kijk naar hoe de 225 band er nu bij mij op ligt, dan had ik 235 minder/niet mooi gevonden. Zodoende denk ik dat 235 wellicht te veel is voor 7.5J. Mocht je op zoek zijn naar hetzelfde effect wat ik met mijn velg / band combinatie heb, denk ik dat 215 een mooie maat zou zijn.
 

Kanerr

Forumguru
7,5J is zo een 19cm breed. 235 band is 23,5cm breed (plusminus, elk merk is daar anders in met marge). Dusja, technisch kan het wel, maar ik persoonlijk zou het zeker niet doen. Ik ga op 9J (22,8cm) een 235 band doen, dan staat het ietswat getrokken maargoed kan ook niet veel breder onder mijn auto. Maar waarom zou je een 235 band willen @marwin ?
 

marwin

Forumguru
Ik heb nu zelf 225/35/19 (orgineel) er onder en vind zo nogal erg dun/plat over komen, beetje meer visuele band zou ik niet eens erg vinden. Maar de vraag is, kan het technisch of is het vragen om problemen..

Het plaatje hier boven zegt maximale breedte 235 dat het wel kan.

Niemand toevallig een plaatje van hoe het er zou zien?

Vind 225 voor zon type auto eigenlijk beetje aan de smalle kant. De standaard o3's met 17"worden ook met 225 breedte geleverd. hoe meer rubber hoe meer grip toch :) en het oogt net even dikker vooral vanaf de achterkant.

Mijn vorige auto had 235 achter en 225 voor.. maar dat was een Mercedes breedte zet..
 

Kanerr

Forumguru
Ah, kijk, verklaart een hoop. Grip krijg je ook met betere banden maar ik kan het zeker begrijpen dat je visueel wat meer band wilt. 235 moet lukken hoor, en anders koop je toch andere velgen ;)
 
Bovenaan Onderaan