Op zoek naar zomerbanden: 225 of 235

vennix

Actief lid
Goedemorgen leden,

Naar aanleiding van mijn vragen rondom de 19” Vega velgen, welke ik inmiddels heb opgehaald en heb klaar liggen voor montage, ben ik nu nog op zoek naar een geschikte zomerband voor op deze velg. Elders op het forum heb verschillende topics gelezen waarin het e.e.a. wordt gewijd aan zomerbanden (en winterbanden). Daarin komt veelvuldig de Michelin Pilot Sport 4 S ter sprake mede met dat gebruikers van deze band niet anders meer willen.

Nu heb ik een paar vragen:
- Is deze band zijn prijs waard?
- Mijn wagen is een Octavia 1.4 uit 2015 en ik vraag me af of deze band wellicht een “overkill” is voor de prestaties van mijn auto.
- Naast deze band, welke band zou nog meer zijn aan te raden?
- Ik twijfel nog welke band breedte ik moet aanhouden. Ik heb gelezen dat 225 kan, maar dat 235 ook kan. Van wat ik tot zover ben tegen gekomen, is dat de 235 goedkoper en zuiniger lijkt te zijn t.o.v. de 225. Hier staat tegenover dat de banden wat minder getrokken zijn. Zijn er leden die ervaring hebben met deze breedtes? Voorbeelden van het verschil 225 t.o.v. 235 zijn uiteraard welkom.

Het formaat van de velg is overigens 19” bij 8J.

Alvast dank voor jullie input.
 

Antera

Donateur
Mocht je prijzen wensen dan kan ik je van mooie scherpe prijzen voorzien en gratis leveringen.

de Michelin zijn zeker goed maar het is en blijft een persoonlijk ding. Wat zoek je in een band en wat zijn de eisen die je mede stelt. Je budget word ook zeker een bepalende factor.

8J kan mooi met 225 maar ook met 235 al denk ik dat het laatste net iets te is maar goed ook dat is persoonlijk

Mocht je meer info willen kan je me altijd even contacten
 

JeSko

Forumguru
Zou 225 op 8J nemen, staat beter, zelf heb ik 225 op 8.5J, daardoor staat de band wat getrokken, heel mooi vind ik dat zelf, 225 op 8J is ook wat de tabellen aanraden.

Zelf heb ik Rainsport 3 van Uniroyal liggen, zeer goede band, in de maten 19-225-35, deze gekozen vanwege het nattere klimaat in BE, en ze hebben hun dienst al bewezen. Verbruik zal wat stijgen, was bij mij ook, maar lig daar niet wakker van, gaat echt om kleine verschillen.

https://www.bandenleader.be/advies-banden/overeenkomstige-maten-velgen-en-autobanden
 
Laatst bewerkt:

marwin

Forumguru
Kan alleen uit persoonlijk ervaring spreken, zelf heb ik goeie ervaringen ondertussen met de volgende merken:

rekening gehouden met prijs & kwaliteit:

DUNLOP SPORT MAXX RT2
https://banden.autoweek.nl/dunlop/sport-maxx-rt2/225-35-r19-88y-211685/


GOODYEAR EAGLE F1 ASYMMETRIC 5
https://banden.autoweek.nl/goodyear/eagle-f1-asymmetric-5/225-35-r19-88y-311689/



Geen persoonlijke ervaring met dit type band wel met het merk (lease tijd) plakken goed en rij geluid super laag maar ze slijten wel sneller dan andere merken.

De Michelin Pilot Sport 4S
(gemiddeld 30 euro per band duurder)
https://banden.autoweek.nl/michelin/pilot-sport-4-s/225-35-r19-88y-229120/





 
Laatst bewerkt:

Fmoon

Forumguru
Ik heb zelf de Michelin Supersport, ik weet niet of deze gelijk zijn aan de 4s. Echter is mijn ervaring met de Supersport dat je wel even met koudere dagen wat warmte erin moet hebben om ze goed te laten functioneren (daarom ook winterbanden erop van December tot maart). Voor de rest van het jaar echt ideale band. Slijten ook niet echt hard (heb ze onder mijn RS) dus dat prijsverschil van je wel weer op tov een iets goedkopere band.
 

vennix

Actief lid
Dank voor reacties tot zover.

De reden dat ik twijfel tussen 225 en 235, hierbij ben ik afgegaan op de bandeigenschappen van de Michelin PS4S, is dat de 235 op rolweerstand beter scoort dan de 225. Zou dit kunnen liggen aan dat de band bij een breedte van 225 meer getrokken is? De wand van de band staat immers meer onder spanning (en dus stugger?) en biedt daardoor meer weerstand? Ook de prijs van een 235 lijkt net even wat gunstiger, wat ik dan wel weer vreemd vind. Wel vraag ik me af hoe dit verschil er optisch uit ziet.

En als ik het goed begrijp is het verschil in verbruik bij een hogere rolweerstand marginaal?

Voornaamste eigenschappen waar ik naar heb gekeken, zijn de volgende:
- Grip bij natte omstandigheden (remmen bij hevige regen, aquaplanning, wegligging)
- Grip in de bocht (ik heb dan weliswaar geen sportieve wagen en ik rij ook niet altijd sportief, maar het is fijn deze optie wel te hebben)
- Slijtage
- Geluid

Grip bij droog weer scoren de meeste banden wel goed op. Voor wat betreft het comfort; ik heb me er al bij neergelegd dat dit wat omlaag gaat.

Ik heb zelf de Michelin Supersport, ik weet niet of deze gelijk zijn aan de 4s. Echter is mijn ervaring met de Supersport dat je wel even met koudere dagen wat warmte erin moet hebben om ze goed te laten functioneren (daarom ook winterbanden erop van December tot maart). Voor de rest van het jaar echt ideale band. Slijten ook niet echt hard (heb ze onder mijn RS) dus dat prijsverschil van je wel weer op tov een iets goedkopere band.
Ik dacht ergens te lezen dat de PS4S de opvolger is van deze band.
 

Fmoon

Forumguru
Ja dat kan goed, ik slijt ze maar niet met de huidige kilometers (5000 afgelopen jaar) maar ik vind ze erg goed! Tot het onder de 7 graden word. Met andere banden heb ik dit wel beter ervaren.
 

Kanerr

Forumguru
Ik weet niet hoe het met je budget is (ik sta nu ook voor dezelfde keus als jij) maar ik heb ook gekeken op tyre review en wat nou exact het verschil is tussen de premium ultra high performance banden en de 'good quality' banden is. De Falken Azenis fk510 komt bijvoorbeeld ook erg goed uit de test, maar is hij wat comfortabeler. Nu mijn auto geen stuurmansauto is (gewoon een comfortabele snelle cruiser vind ik het meer) vind ik dat juist een pluspunt. Maar in de test komt elk puntje goed aan bod. Ik zou zeggen, kijk en luister naar wat ze te zeggen hebben (statistisch vooral ;) )
 

CDK

Forumguru
Michelin heeft ‘brede schouders’, pak een 235 Continental en een 225 Michelin en zet ze naast elkaar, dan lijken ze haast even breed te zijn. Beide maten kan je pakken, al zou ik op 8J persoonlijk voor 225 gaan. Als je een normale rijder bent en niet af en toe last van wilde haren hebt dan is de meer dan fantastische Michelin PS4s inderdaad overkill en kan je best wat geld in je zak houden.
 

vennix

Actief lid
@Kanerr Thanks voor de video. Die ga ik op mijn gemak eens bekijken om te zien of daar wat wijzer van mag worden. Ik ben zeker niet iemand de z'n auto altijd als een bezetene door de bocht heen gooit, maar ik vind het wel leuk om er, al dan niet regelmatig, wat sportiever doorheen te gaan. Ik kan heel moe worden van de weggebruikers die op de rem gaan en denken dat ze als een slak door de bocht moeten (want ja stel je voor dat je omvalt :arghh:) en op het rechte stuk wel weer gas geven.

@CDK Thanks voor de toevoeging. Wellicht toch maar voor een 225 band gaan nu ik meerdere mensen hoor zeggen dat dit beter oogt bij de breedte van de velg. Ik geef ook licht de voorkeur voor wat meer getrokken banden. En tja, wat versta je onder "wilde haren"?

Naast de genoemde: DUNLOP SPORT MAXX RT2, GOODYEAR EAGLE F1 ASYMMETRIC 5 en FALKEN AZENIS FK510, nog andere suggesties die het waard zijn te vergelijken?
 

EJS

Forumguru
Ik heb ook goede ervaringen met de Dunlop Sportmaxx RT en de RT2. In de 225 40 18 variant weliswaar. Stille band met prima eigenschappen bij nat wegdek. Daarnaast relatief goedkoop.
 

catch me

Forumguru
Heb er goodyear efficientgrip performance 225 40 18 onder als zomer band ook fijne stille band met goede rijeigenschappen


 

innocenti

Forumguru
Ik heb op mn O3 1,4tsi DSG continental en Michelin pilot sport banden gehad in 225/40/18 met Eibach veren. Allebei hele fijne banden voor de eigenschappen waarna je op zoek bent. En rolweerstand van een 235 band kan eigenlijk niet lager zijn dan dezelfde band in 225. Meer oppervlak is meer weerstand als profiel, rubbersamenstelling en bandendruk identiek zijn.

Mooie van de Michelin banden vind ik de velgrandbeschermijng waardoor de band brede schouders krijgt.
Succes met je keuze.
 

leon-cupra

Forumguru
Een 1.4 heeft zo een performance band niet nodig. Handig voor op een RS en dergelijke maar zoals je reeds zei , voor een 1.4 eigenlijk overkill. zelf met de 4S gereden om mijn ex-RS, superband uiteraard.

Qua breedte zou ik eerder naar een smallere band gaan. Hoe breder, hoe sneller de band “zoekt” naar de sporen op slechtere banen.
 

ertromp

Forumguru
Inderdaad voor een auto tot ca. 250 a 300 pk is de Michelin Pilot Sport meer als voldoende. De PS heeft al een snelheidscontrole Y dus max 300 km/h. Die 4S is voor de 300+ pk auto’s. Heb zelf de PS4 op mijn Sejat 1.4 en is echt een top band zowel op de snelweg maar ook bij rijden van bergpassen zowel onder droge als natte omstandigheden.
Mijn velgbreedte is 8,5J en ik heb een 225 brede PS4 er op en met velgrand beschermer. Aanrader
 
Ik heb ook de PS4 onder de Octavia met een 1.5 TSI. Het is echt een top band. De PS4S is een band voor echt hele sportieve auto’s. Ik denk dat de S een te sportieve band is voor jouw auto. De PS4 geeft zoveel grip dat het onderstel van de Octavia er moeite mee heeft.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 

vennix

Actief lid
Bedankt weer voor de reacties. Ik sluit me inderdaad aan bij dat een de PS4S wellicht wat veel van het goede is voor de prestaties van mijn auto. Uiteraard heb ik ook naar de PS4 gekeken, maar die lijkt niet beschikbaar te zijn vanaf 19 inch. Zodoende dat ik verder ben gaan kijken en ben gaan kijken naar de PS4S.
 

Kanerr

Forumguru
Sportcontact 6 niet wat? Ik ben altijd lovend over Conti onder vag, wel prijzig vergeleken met de budget bandjes.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Bovenaan Onderaan