Op zoek naar een O3, 1.2 TSI 1.4 TSI

JeSko

Forumguru
O2 van 2013 is de facelift, maar kan ook de oudere 02 zijn, die herken je aan onder andere andere koplampen. Elke reeks die bijna ten einde is ( vaak nog 2-5 jaar mee moet gaan ) krijgt een facelift. Facelifts zijn handig omdat de fabrikant met kleine minder kostelijke aanpassingen een model weer kan opfrissen, zodat deze weer een verkoopsboost krijgt, intussen kunnen ze rustig verderwerken aan de echte opvolger van een uittredend model.

Je hebt zo de 01, deze had geen facelift denk ik, O2, O2FL, O3, O3FL, en nu de 04.

Dit is bv de 02, gebouwd van 2004-2008.

Skoda_Octavia_II_front.jpg

Dan kwam halverwege het modeljaar de O2 facelift, deze. Gebouwd van 2008-2013

Octavia2010.jpg

Deze O2 facelift werd afgelost halfweg 2013 door deze O3. O3 gebouwd van 2013 tot 2017.

Skoda_Octavia_1.8_TSI_Green_tec_Elegance_(III)_–_Frontansicht,_14._April_2013,_Düsseldorf.jpg

Deze O3 werd op zijn beurt halverwege 2017 afgelost door zijn facelift versie, de O3FL. Deze, gebouwd van 2017-2020.

Skoda-Octavia-Facelift-2017-Vorschau-474x316-115d841371f1912c.jpg

En deze werd afgelost in 2020 door de huidige O4. 2020- .....

Skoda-Octavia-iV-test-2020-1.jpg
 
Laatst bewerkt:

CharlesTucker

Forumguru
Ik dacht even dat je met "Arctic" refereerde aan mijn eerdere opmerking over "arctic green", wat gewoon een vrij lichte kleur was. Maar even google gebruiken leerde me inderdaad dat er ooit, van oktober 2012 tot juni 2013 een "Octavia Arctic" is geleverd. Dit zal wel een speciaal aangekleed actiemodel zijn geweest, om de laatste O2's (Facelift) nog te verkopen. Ik vond deze pagina met informatie:
Skoda Octavia Combi 1.2 TSI Arctic prijzen en specificaties (autoweek.nl)
 

Cordoba

Forumguru
Voor heel veel modellen binnen de Vaggroep zie je dat regelmatig óf een nieuw model eerst nog een jaartje met een oude motor wordt geleverd, of dat een oud model het laatste jaar al met de nieuwe motor wordt geleverd. Binnen de Vaggroep komen er elk jaar een handvol modellen uit die óf nieuw zijn, of een facelift hebben gekregen, en ik schat dat er jaarlijks gemiddeld ook minstens 2-3 nieuwe motoren uitkomen. Dat zijn eigenlijk verschillende processen die naast elkaar lopen, en regelmatig wordt er met ontwerpcapaciteit geschoven tussen de verschillende merken. Eigenlijk zie je bij ieder nieuw model ook nog oude bekende zaken terug, een auto wordt opgedeeld in modules, en voor elk model worden er de benodigde modules aan elkaar geknoopt om een complete auto te maken.
 

Willem-R

Senior Member
Aha ok, dus je moet misschien eigenlijk ook op de motorcode letten, als je iets uit de overgangsjaren koopt.

Is er eigenlijk ergens een overzicht van de motorcodes ?
 

Tees

Donateur
Op Wikipedia staat een artikel met motorcodes

Misschien is ie niet 100% volledig, maar er staan er een heleboel op. Als je die naast de Wiki pagina van de Octavia legt (waar volgens mij wél alle motoriseringen op staan), dan kan je vrij snel uitdokteren welke motor welke code is.

Elke motor heeft ook weer net anders specs, dus vaak kan je in een advertentie (of op basis van kenteken) met vermogen en koppel wel achterhalen welke motor er in ligt.
 

JeSko

Forumguru
Jazeker @Rallye , maar vond het op Wikipedia wat minder overzichtelijk, wel meer informatie te vinden mbt motoren en dergelijke, wou het enkel wat beknopter maken voor TS. Vandaar, de motorenvraag kwam pas later, anders had ik ook gewoon de wiki link gedeeld :D
 

Willem-R

Senior Member
Dank je @Tees @Rallye @JeSko , die wiki site met motorcodes /types was ik naar op zoek.
Ondanks verschillenden zoekpogingen google, duckduckgo had ik die nog niet gevonden.

De Skoda wiki al eerder gevonden en bekeken, zag daar echter geen vermelding van de, ogenschijnlijk kleine FL O2 uitvoering , Artic van 2012 - 2013, vandaar ook mijn vraag eerder.

Weer wat leesvoer, ik ben een techneut, dus ik vindt dit soort info erg nuttig.
 

CharlesTucker

Forumguru
Misschien dat een echte deskundige me gaat corrigeren, maar ik vermoed dat die Arctic gewoon een actiemodel is, qua opties samengesteld door de Nederlandse importeur met als doel het op dat moment uitlopende O2FL model nog een beetje uit te melken. Dus een aantrekkelijke samenstelling voor een interessante prijs, zeker ten opzichte van de toen net nieuwe O3. Op de wiki is het gewoon de O2FL. Helemaal niks mis mee, O2's zijn altijd prima auto's geweest, en persoonlijk vind ik dat ze qua uiterlijk nog best mee kunnen. Het is allemaal wat ronder dan de O3, sommigen vinden dat mooi, anderen niet (En in feite is sinds de introductie van de O4 de O3 ook een achterhaald model)
 

Cordoba

Forumguru
Misschien dat een echte deskundige me gaat corrigeren, maar ik vermoed dat die Arctic gewoon een actiemodel is, qua opties samengesteld door de Nederlandse importeur met als doel het op dat moment uitlopende O2FL model nog een beetje uit te melken. Dus een aantrekkelijke samenstelling voor een interessante prijs, zeker ten opzichte van de toen net nieuwe O3. Op de wiki is het gewoon de O2FL. Helemaal niks mis mee, O2's zijn altijd prima auto's geweest, en persoonlijk vind ik dat ze qua uiterlijk nog best mee kunnen. Het is allemaal wat ronder dan de O3, sommigen vinden dat mooi, anderen niet (En in feite is sinds de introductie van de O4 de O3 ook een achterhaald model)

Ik kan me vergissen, maar ik dacht dat de Arctic (als actiemodel) in meerdere landen is geleverd, dus niet alleen voor de Nederlandse importeur, maar meerdere Europese importeurs, waarbij er best wat verschil kan zitten tussen de verschillende landen. Dus eigenlijk net als de gewone uitvoeringen, een Duitse Ambition uitvoering heeft andere opties dan een Nederlandse, en zijn weer anders dan een Belgische. En dan natuurlijk nog het verschil tussen gewone en business line uitvoeringen, waardoor het eigenlijk niet meer te volgen is als je meerdere bouwjaren, of modellen probeert te volgen. Het is gewoon behoorlijk complex, om alle standaard uitvoeringen in kaart te brengen, en dan nog de vinkjes die de eerste eigenaar heeft gezet voor extra opties.
 

Willem-R

Senior Member
Weer even een nieuw onderwerp.

Kan iemand mij vertellen wat voor stoelen hieronder op de foto staan, zijn van een O2, maar zijn qua been ondersteuning wel stukje langer, en dat heb ik altijd heel prettig gevonden



Stoelen2.jpg

N.b. weet ook iemand of O2 stoelen ook eventueel in een O3 passen of is dat heel veel aanpassen
 

hemi24

Forumguru
Zijn de stoelen uit het dynamic pakket op een O2, te herkennen aan de inham bij de kopsteun.
 

Willem-R

Senior Member
Aha ok @hemi24 dank je.

Neem even aan dat dynamic pakket stoelen ook voor de O3 bestaan.

Indien niet aanwezig, en b.v. 2e hands via demontage bedrijf aangeschafd, zijn die dan zonder problemen te vervangen, of is dat een een hoop gedoe?
 

hemi24

Forumguru
Storm Blue was enkel tegen meerprijs als optie in bepaalde landen verkrijgbaar voor de O3, maar niet in Nederland…

Gisteren stond er op een parkeerplaats in Duitsland ineens een Storm Blue O3C naast mij! Jammer genoeg geen foto gemaakt, maar stond echt goed op de O3! :thumbsup:
 

Willem-R

Senior Member
Ja i.d.d. daar schijnen ze nog wel te rijden, zag i.d.d. een maandje of 2 geleden, op mobile.de, er ook zomaar 2 staan.
Maarja, toch ook wel weer aardig wat werk dat importeren en door de extra kosten, helemaal niet goedkoper als hier.
En ze waren ook snel weer weg.
Plus het artikel dat in de diverse kranten stond, dat bij 1 op de 4 auto's ,geimporteerd uit duitsland, de km stand niet klopt, de km stand teruggedraaid.
Schijnt in duitsland ook niet verboden te zijn.

Maar geloof i.d.d. een erg mooie kleur op de O3.
 
Bovenaan Onderaan