Op naar de volgende!

MarcoO2

Forumguru
Mijn huidige Golf is inmiddels alweer ruim vier jaar oud, en heeft nog een klein jaar te gaan. Met de huidige levertijden in mijn achterhoofd wordt het dus tijd om me te oriënteren op de opvolger. Na 2 Skoda Octavia,s een Seat Leon ST en mijn huidige Golf Variant is rondkijken in de VAG-stal natuurlijk logisch, maar ik beperk me daar niet toe. Er is meer leuks op de markt momenteel. En de VAG-trend om zoveel mogelijk in één touchscreen te stoppen bevalt me niet.

Mijn auto functioneert enerzijds als een rijdend kantoor, en daarnaast als veelzijdige gezinswagen. Mijn minimale uitgangspunten zijn:
  • Station-uitvoering;
  • Benzine of hybride, geen diesel of EV;
  • Automaat;
  • Goede stoelen (sportstoelen of een AGR-achtige stoel);
  • Een beetje leuk aangekleed met zaken als LED, achteruitrijcamera, stoelverwarming, fatsoenlijk navigatie- en audiosysteem, regensensor en dergelijke;
  • Maximale waarde € 45.000,00.
Op mijn "favorieten-lijst" staan momenteel:
  • Skoda Octavia;
  • Seat Leon;
  • Volkswagen Golf;
  • Peugeot 308;
  • Toyota Corrola;
Op mijn "tweede keus-lijstje" staan nog:
  • Ford Focus
  • Opel Astra
  • Kia Ceed
Op mijn "wordt ‘m niet-lijstje" staan:
  • Citroen C4;
  • Kia Niro;
  • Volkswagen T-Roc;
  • Skoda Karoq en Kamiq;
  • Ford Puma;
  • Seat Alteca;
  • Opel Crossland;
  • Peugeot 2008/ 3008/ 5008;
  • Renault Megane;
  • Audi A1/ A3/ Q2;
  • En een heel rijtje EV’s.
Auto’s die hier niet tussen staan, kan ik niet voor kiezen. Ik ben zelf wel heel enthousiast over de huidige Peugeot 308 SW, zeker in GT-trim een mooie verschijning en best veel waar voor je geld. De Toyota Corolla bevalt me in de nieuwste versie best wel. Maar in beide heb ik nog geen meter gereden, dus dat kan nog veranderen ;)

Een auto kiezen is uiteraard nogal persoonlijk, maar toch is de vraag natuurlijk: wat zouden jullie adviseren, en waarom? Heb ik auto’s afgeschreven die ik juist eens zou moeten bekijken?

Ik ben heel benieuwd welk model en welke uitvoering/ opties jullie zouden kiezen. De € 45.000,00 hoeft niet per sé op, overigens, maar is wel een harde grens.

Kom maar op ;)
 

gehaktbal

Forumguru
Hele tijd dat hoogtoerige motorgejank pfffffffffffffffffff :sterretjes:
@Japanese Power baalde daar ook zo van


Zonder dollen: Heb zelf ook ervaring met de Corolla TS en hoewel die buiten budget valt voor mij, zijn er tot nu toe 2 merken die mij bekoren en dat zijn Skoda en Toyota. Als het dan geen Skoda wordt, zou ik zelf direct weer voor Toyota gaan.
 

Japanese Power

Donateur
Ik ken de Corolla ook goed, vind het een fraaie verschijning maar de zit vind ik persoonlijk te laag en niet ruim te noemen met m'n 193 cm.
Om maar niet over de ruimte bij de achterpassagiers te spreken @ertromp . Het heet een 5-zitter maar met 3 achterin zitten de 2 buitenste personen met een pijnlijke nek vanwege de schuin oplopende daklijn aan beide zijdes en de beentjes zitten opgevouwen in de nek. Verder een prima keuze. 5 jaar probleemloos kachelen, ik teken ervoor.
 

gehaktbal

Forumguru
En hoe vaak gebeurt dat in de praktijk @blackswamp30 ?
Haha was enigezins sarcasme. De octavia die ik nu heb is mn eerste niet-toyota-lex wagen.

De e-cvt opmerking was met een schuin oog bedoeld richting de standaard autojournalist opmerking die zijn rechter voet in beton gegoten heeft.

Loeien gebeurde bij mij eigenlijk alleen soms op de oprit vd snelweg, bij een inhaalactie en last but not least: op de gotthartpas
 

JeSko

Forumguru
Ik weet niet hoe goed of slecht die nieuwste generatie Peugeot is, maar ik zou de gok voor ca. 45 k niet willen nemen. Denk er ook aan dat de C4 die je absoluut niet wilt dezelfde technieken of toch veel dezelfde technieken en onderdelen gebruikt die ook in de 308 zitten, maar het kan natuurlijk zijn dat je een C4 gewoon omwille van looks/type niet wilt, dat weet ik niet.

Edit: ik lees in elk geval dat het touchscreen en de keyless entry echt slecht zijn, alles moet via het touchscreen en dat werkt gewoon heel vaak traag of niet, dat gedrag herken ik nog goed van onze Cactus, die had daar ook last van. Mind you dit is één review van één gebruiker op autoweek.
 
Laatst bewerkt:

Kanerr

Forumguru
Heel eerlijk? Toyota to go. Wil al jaren overstappen naar Jap auto's maar niet gelukt omdat de modellen die ik aantrekkelijk of leuk/quirky vind niet in mijn budget passen.
De Cee'd zou ik absoluut niet nemen. Vriendin en ik hadden hem voor 4 dagen toen mijn bmw 'NEIN' riep en weggesleept werd naar de garage 3 weken terug en vooral ik had enorme rugpijn en behalve het fantastisch ergonomische clima bediening en prachtige infotainment scherm vond ik de rest gewoon oubollig aanvoelen en eruit zien. voor 45 mille wil je ook wel het gevoel dat alles 'nieuw' is lijkt me ;)
Ik bedoel, ik heb oranje lampjes als dash met een oranje info plaat(is het lcd?) voor de clima, maar bij Kia is het na 20 jaar hetzelfde techniek maar dan rood...
 

MarcoO2

Forumguru
Er zou voor mij maar 1 auto in aanmerking komen van je favo lijst en dat zou voor mij de Toyota Corolla Touring Sports zijn.
Ben vandaag even bij Toyota binnengelopen. De nieuwe Corolla TS stond er al, al komt die volgende week pas echt uit. IS toch wel een serieus mooie wagen geworden. Qua ruimte achterin iets krapper dan de Golf, maar niet heel veel. Mijn simpele test is of ik achter mezelf (1.86m) kan zitten, en dat kan prima. Alleen de hoofdruimte is een tikkie krap, maar wel prima te doen.

Ik kon er nog niet mee rijden, maar wel met de huidige Corolla (in GR Sport 1.8). En ik moet zeggen: het viel me helemaal niet tegen. De auto geeft een prima kwaliteitsgevoel, en het gejank wat ik me herinnner uit de Auris is weg. Uiteraard klinkt de CVT anders dan de DSG, die variabele toeren moet ik echt even aan wennen. Maar het stoort me niet, en de nieuwe TS 1.8 is sterker én stiller.

Kortom, een prima eerste indruk.
 

MarcoO2

Forumguru
Ik weet niet hoe goed of slecht die nieuwste generatie Peugeot is, maar ik zou de gok voor ca. 45 k niet willen nemen.

Edit: ik lees in elk geval dat het touchscreen en de keyless entry echt slecht zijn, alles moet via het touchscreen en dat werkt gewoon heel vaak traag of niet, dat gedrag herken ik nog goed van onze Cactus, die had daar ook last van. Mind you dit is één review van één gebruiker op autoweek.
Ik ben ook even bij Peugeot binnengelopen om de 308 SW te bekijken. En ik blijf het zeggen: zeker in GT-versie is het écht een dikke bak. Het smoelt meer dan de Corolla, terwijl die ook echt niet lelijk is. De ruimte op de achterbank is vergelijkbaar. Ik kon helaas niet rijden, maar ga dat binnenkort wel even doen.

De klachten over de kessy en het touchscreen die ik lees betreffen met name de oude 308, de nieuwe wordt juist geroemd vanwege het nieuwe infotainmentsysteem. Moest ook wel, want het oude schijnt echt een afknapper te zijn.
 

sitechris

Donateur
Corolla kan ik niet testen (via Toyota) en ik weet niet of ik het waard vind om voor een 308 SW naar A'dam te moeten rijden vanaf Limburg. Dus voorlopig niet.
 

SuperBeeb

Forumguru
Bij Peugeot heb je toch zo'n ministuurtje? In tests zijn ze er altijd kritisch op. Zou niks voor mij zijn.
 

sitechris

Donateur
Bij dealers waar ik auto's koop (VAG, BMW) wel. Maar meestal zijn het lezers of importeur(s). Maar die laatste groep is voor mij minder interessant omdat die bijna allemaal in de Randstad zitten. En dat kost me hele flinke reistijd. En dat vind ik voor een - met alle respect - Toyota Corolla net iets teveel moeite. Dus hopelijk tref ik een keer iemand die een Corolla heeft. Dan ga ik die zeker testen.

Mbt je lijstje: de plugin 508 met 225 pk vond ik verrassend rap. Dus dat zal in de 308 niet anders zijn. Ik denk dat je met de 180 pk ook al aardig vooruit komt. Moet passen binnen je budget. Mooie auto ook. De veilige keus zou een VAG zijn, maar ik vind de laatste generatie VAG's wat onprettig qua software, afwerking en bediening. Dus ik zou zelf voor de 308 gaan met als reservekeus de Corolla. De Focus is als rijdersauto onovertroffen, maar mist wel wat charme als het gaat om het interieur. Dan moet je wel echt de rij-eigenschappen benutten. Rijd je normale kilometers, dan zou ik de Focus skippen.
 
Bovenaan Onderaan