Onze Mazda 3 2.0 Sky-active

JeSko

Forumguru
@leon-cupra

Ik wil inderdaad na de Superb kleiner, wij zijn geen grote mensen en ja de Superb is handig, maar hoe vaak heb ik dat nodig? Weinig. Ik wil compacter rijden, betere wegligging bekomen en een auto met meer fun erin. Ruimer in aanbod niet maar enigszins betaalbaarder dan nu alleszins, ze zullen wel iets zakken uiteindelijk. De sedan zegt me niet zoveel, de HB vind ik knapper :) sportiever ogen ook.

@Cordoba

Aha had ik geen idee van, is me vroeger op school ook nooit wat van gezegd, daar staken we enkel telkens een nieuwe koperpakking, of ik was niet aan het opletten, dat kan ook ;) waarom het :( icoontje op mijn vorige reactie trouwens? :D
 

Cordoba

Forumguru
Omdat ik deze auto's lelijk vind: door verlaging en andere wielen valt op dat vooral de C-stijl nogal buiten proportie is. Dat is dus een kwestie van smaak, vandaar geen verder commentaar alleen de verdrietige smilie.

Alleen een verse koperring of compleet met plug, kan per garage ook nog wel verschillen, maar om de draad van de plug netjes te houden (en de dichting in orde) werd ook vaak de plug vervangen. Als je de plug er een paar keer scheef in draait is op een gegeven moment de draad van zowel de plug als de carterpan beschadigd, om te voorkomen dat ie dan loskomt/gaat lekken wordt preventief vaak de plug gewisseld, zodat in elk geval de draad van de plug in orde is.
 

Canon-Eye

Forumguru
maar een interieurfilter, dat is toch bij elke auto hetzelfde. Als ik zie hoe mijn interieurfilter eruit ziet na 1 jaar, dan vervang ik die toch graag (zeker omdat ik beroepsmatig weet wat voor fijnstofconcentraties er op de N- en snelwegen hangt).
De mate van vervuiling zal toch ook sterk worden beïnvloed door o.a. het verschil tussen rijden en stilstaan. Anders gezegd, een km-criterium erbij lijkt mij toch een stuk logischer dan alleen maar een vast tijdsinterval.
Als pensionado zie ik mijn jaarkilometrage geleidelijk afnemen; zit nu nog maar op een goeie 10k en dan ook nog voornamelijk in een relatief schone omgeving, dus ik denk toch dat mijn (toevallig deze week vervangen na 3 jaar*)) interieurfilter er over een jaar nog een stuk beter uit zal zien dan het jouwe.

*) Zat bij de dealer te wachten tijdens de kleine beurt toen de monteur kwam melden dat het filter eigenlijk wel aan vervanging toe was - en of dat mocht. Hou ik wel van: eerst checken, dan vragen en dan pas doen.
 

Tees

Donateur
Heb je zeker gelijk in @Canon-Eye, maar of jouw omgeving zó veel schoner is dan de mijne durf ik nog wel te betwijfelen. Al is ZO-Friesland sowieso beter dan Utrecht hoor! Maar toch: wegen (nouja, wat erop rijdt ;)) zijn per definitie behoorlijke fijnstofproducenten, dus als jij achter een andere auto rijdt, zuig en adem je al lekker veel fijnstof en NOx in. Kan de jaargemiddelde concentratie wel lager liggen, daar heb je op dat moment weinig aan ;)

Punt is dat een interieurfilter vaak een beetje bekeken wordt en mensen dan denken 'oh, valt nog wel mee'. Maar wat je ziet is het grove stof en takjes en blaadjes. Het fijnstof zie je alleen maar doordat het filter wat grijzer is (en dat is best lastig te zien omdat de meeste filters van zichzelf al grijzig zijn), en of de actieve kool laag verzadigd is (even aangenomen dat je die variant kiest...) zie je al helemaal niet. En juist het fijnstof en de vluchtige componenten (die op de kool adsorberen) zijn het meest schadelijk.

Ik rij ook maar 10k per jaar, maar voor €10-20 kies ik volgaarne voor m'n gezondheid!

En nu zullen we @JeSko weer lekker laten mijmeren over mooie Japanners ;)
 
Laatst bewerkt:

Canon-Eye

Forumguru
Tsja, ik kom zelf alleen onder de motorkap voor oliecheck en bijvullen RW-vloeistof. Dus om daar nou apart 20 km enkele reis voor naar de dealer te gaan maken zie ik niet als een dringend noodzakelijke actie.
Onze Citroëns AZU en AK in de jaren '70 hadden achter de klep onder de voorruit alleen een gazen roostertje - vooral om te zorgen dat je niet steeds met insecten tussen je tanden zat (die waren er toen nog)... :D
 

Tees

Donateur
Dat scheelt, t interieurfilter zit bij de meeste (alle?) Skodas onder het dashboard! Heb m laatst vervangen bij de Octavia, moest even kijken hoe t bij deze zat, maar nu ik t weet is t paar minuten werk.
En in de jaren 70 was er nog geen fijnstof, en wasten we onze handen nog in benzeen (dat gebeurde dus echt onder chemici in die tijd...)
 

JeSko

Forumguru
Omdat ik deze auto's lelijk vind: door verlaging en andere wielen valt op dat vooral de C-stijl nogal buiten proportie is.

Die dikke stijl vind ik net zo mooi, geeft de auto een wauw gehalte imo, het zet hem apart van de rest. Maar ja dat is smaak inderdaad en je mag dat gewoon zeggen hoor als je het lelijk vind :D nu dacht ik dat je het erg vond dat ik wegga bij Skoda ;)
 

fanSkoda-VW

Donateur
Nuttig verhaal hier. Vandaag naar de Mazda 3 gaan kijken. Mooie auto, de Scala lijkt qua dashboard iets geavanceerder. Maar ook in de folder wordt niet gerept over de electrisch rijdend af te leggen afstand. Dus dat zal wel minimaal zijn, in cm's. Ook het WLPT verbruik in de folder is hoger dan het échte verbruik van de Scala. Dus samenvattend: afstand electrisch én hoger verbruik, krapper ogende cabine door zwarte hemelbekleding, en kleinere kofferbak.
Heeft een mild hybrid dan wel zin?

Ik kijk ook andere merken. Wie heeft tips.
 

leon-cupra

Forumguru
@fanSkoda , betreft het verbruik, Japanners zijn een stuk eerlijker in hun weergaves en ze zullen mss wel de waarden iets negatiever weergeven dan ze werkelijk zijn. Daarnet wat vergelijkingen opgezocht. Bepaald type van de 3 was trager en minder zuiniger dan een scala … tot de journalisten zelf hun metingen deden … resultaat : sneller en zuiniger.
Heb je eigenlijk gereden met de Mazda 3 ? Volgens mij moest je beide na elkaar rijden, dat het de keuze er ofwel heel gemakkelijk op maakt of net heel moeilijk ( neem je dan bepaalde kleine nadelen voor lief). Wat zoek je eigenlijk in een wagen ? Zal ook bepalend zijn voor de keuze.
 

bouwdirk

Senior Member
wat betreft het verbruik, ik ben net de 20.000 gepasseerd en de boord computer geeft opeens een pak minder verbruik aan.
Toeval wil dat dit eigenlijk zo goed als samen viel met de plaatsing van de keramische coating. Maar mijn vermoeden gaat wel uit dat
dit bij mazda misschien wel ergens een beveiliging voor de motor geweest is?
 

fanSkoda-VW

Donateur
@JeSko dank voor je bericht. Ik ga regelmatig ehhh... uit logeren soms een weekend, vaker een paar weken. Ik neem (on-)behoorlijke hoeveelheid bagage dan mee. Ter plaatse rijd ik met totaal 3 @ 4 mensen in de auto maar zonder de bagage. Terug weer alleen in de auto, maar dan ben ik inkopen gaan doen bij Kaufland, dus ook dan is de auto vol. De Fabia's Combi (1,2&3) hadden een sublime bagageruimte. Maar ik ben van mening dat ik een auto nodig heb met de gadgets zoals de Scala Style business qua veilig rijden. Dat was destijds de reden van aanschaf.
Als pensionada rijd ik toch tussen de 12- en 15 duizend km's/jaar. Dus sportief? Neen, eerder comfort, zelden over de max. snelheid.
O ja, en m'n auto heeft een parkeervoordeel???? Nou ja, als ik de blauwe (gehandicaptenkaart) op het dashboard leg ;) .
( Pfff, zo da's ff met de billekens bloot :( ) Dus de auto is voor mij van behoorlijk groot belang voor m'n mobiliteit.

grtssssssss

p.s.1 Als ik een andere auto koop blijft de Scala in de familie. De Citigo Artic van m'n dochter gaat er dan uit.
p.s.2 Het liefst geen bagage zichtbaar. M'n boel is net geplunderd :mad: , deels door de verzekering vergoed.
Hoe ze de bagageruimte open hebben gekregen snap ik niet, of het zendersignaal moet zijn opgepikt.
 

JeSko

Forumguru
Daar kan ze inderdaad nadien niet meer parkeren, de Mazda heeft zowiezo al een lagere carrosserie dan de Superb.
 
Bovenaan Onderaan