Onderhoudsinterval

2015ABL

Forumguru
Kwaad zal het zeker niet kunnen, maar het kost flink wat geld en als het niet nodig is, is het een onnodig belasting van het milieu en je portemonnee.
 

rouwehand

Senior Member
Doe er (je voordeel) mee. Ter info;

Waarheid en onzin over olie verversen

ROTTERDAM - Olie verversen is duur; het is een vaste post op de rekening van een onderhoudsbeurt. Heeft de moderne auto wel zo vaak nieuwe olie nodig?

Het is een feit dat moderne auto's minder onderhoud nodig hebben. Daar is de branche natuurlijk niet blij mee, want daardoor lopen de inkomsten terug. En veel garagebedrijven hebben toch al moeite het hoofd boven water te houden. Geen wonder dat consumenten argwaan krijgen als elke keer voor veel geld het 'zwarte goud' wordt ververst, terwijl de noodzaak daarvan niet echt duidelijk is. Regelmatig klinkt kritiek en soms wordt ook glashard aangetoond dat zo vaak olie verversen helemaal niet nodig is. Op de Duitse televisie waren meermalen reportages te zien van automobilisten die al jaren probleemloos rondrijden met dezelfde olie.

Ten strijde
In Nederland trok Henk de Groot, na zijn vertrek als directeur van motoroliefabrikant Castrol, jarenlang ten strijde tegen de autobranche. Zijn website, www.niveauplus.nl, bestaat nog altijd. Daarop wordt gepropageerd dat de automobilist onnodig op kosten wordt gejaagd. De Groot ontwikkelde een chip die aan de bekende oliepeilstok wordt bevestigd. Deze chip meet de zuurgraad en het zoutgehalte van de olie. Zolang de kwaliteit daarvan in orde is, hoeft de olie niet te worden ververst. Het kan daardoor wel honderdduizenden kilometers of vele jaren duren voordat de chip duidelijk maakt dat de olie aan vervanging toe is.

Klinkt aannemelijk, al zijn er bij deze meetmethode vraagtekens te plaatsen. Hij houdt immers geen rekening met de zogenoemde additieven, die óók in motorolie te vinden zijn. Deze chemische toevoegingen helpen de motor op allerlei manieren optimaal te presteren. Na verloop van tijd wordt de werking van deze additieven minder. De motor loopt dan een groter risico op slijtage, slechtere prestaties of een hoger brandstofverbruik.

Richtlijnen
Aan de andere kant is het een feit dat de autobranche de olie vaak eerder ververst dan daadwerkelijk nodig is. De branche werkt met algemene richtlijnen, afkomstig van de fabrikant. En die richtlijnen zijn afgestemd op een gemiddeld rijgedrag. Wie vaak korte ritten met een koude motor maakt, moet zijn olie eerder vervangen dan iemand die alleen maar lange afstanden rijdt. En een agressieve rijstijl heeft een andere invloed dan een ontspannen rijgedrag. Bovendien gaan de autofabrikanten bij het vaststellen van de service-interval aan de veilige kant zitten. Beter te vroeg olie verversen, dan te laat, is hun devies. Daar valt wat voor te zeggen.

Bij auto's die weinig kilometers rijden, kan de olie juist meer vervuilen omdat de motor waarschijnlijk minder vaak en korter op bedrijfstemperatuur komt. Hierdoor vervuilt het filter ook sneller. Bovendien zal het vochtgehalte in de olie toenemen, wat eveneens ongunstig is voor de smering van de motor. Als het fout gaat, kan de schade in de duizenden euro's lopen. De consument die zich niet houdt aan de richtlijn van de fabrikant, loopt bovendien het risico dat hij problemen krijgt bij een eventuele garantieclaim.

Geen ramp
Kortom: het is meestal geen ramp om wat langer door te rijden dan de fabrikant voorschrijft. Mits de olie goed op peil blijft, maar dat kunnen automobilisten makkelijk zelf controleren. Zeker bij nieuwe auto's, die nog onder de garantie vallen, is het echter verstandig om de richtlijnen van de autofabrikant strikt te volgen. Zie het dan maar als preventief onderhoud om de motor in topconditie te houden.
 

jonbongoofy

Forumguru
En nog een kleine aanvulling op de tekst hierboven: Zijn eigen auto rijdt al 350.000 km op dezelfde olie. Hij heeft een peilstok uitgevonden met een chip die aanwijzingen geeft wanneer het foute boel is met de kwaliteit van de motorolie.De Fiat 850 Spider Club meldde in 2008 dat de ANWB betrokken was bij proeven waarbij Renault testwagens moeiteloos 150.000 km reden zonder olie te verversen. Shell verklaarde meteen dat de olie een volstrekt ontoelaatbaar vervuilingsniveau had. De drie testwagens reden vervolgens probleemloos door. Detroit-diesel ontwikkelde overigens in de zestiger jaren al een tweetaktdiesel waar olie verversen slechts om de 80.000 km nodig was.De oliën zijn de laatste decennia, door toevoeging van hoogwaardige dopes, kwalitatief beter geworden. Mijn tip is duidelijk: nooit meer olie verversen! Als je dat niet aandurft: begin voorzichtig en sla steeds één beurt over. Beter voor het milieu en je portemonnee!

Ondanks al deze mooie verhalen zal ik het onderhoudsschema gewoon blijven volgen :jaja:
 
B

bijbeuner

Bij het ophalen van mijn Yeti stond het onderhoudsinterval ook op 15.000km,
ik heb de verkoper direct hier over aangesproken,kreeg als antwoord dit is een benzine en deze moet om de 15.000km een beurt krijgen ??? Ik dus antwoord terug mijn zoon zijn Rapid 1.2 tsi is toch ook een benzine en deze moet om de 30.000km ,antwoord van hem dan zetten we die van Uw ook op 30.000km ???
 

MaRco2

Forumguru
. Reset deze zelf via service interval indicator en vervang de olie elke 15000km.

Hoe doe je de reset? (mag ook in een PB)

Ik heb al iets gevonden van de Octavia II, maar weet niet of dit hetzelfde is.

Aangezien over een paar maanden de garantie voorbij is en ik dan zelf het normale onderhoud ga doen (dealer zit ook onhandig ver weg en ik heb hier de mogelijkheden), is resetten of uitschakelen nodig.

Aangezien 2.000 km voor de 30.000 al bij elke start en stop de melding komt én daarna ook de melding 'inspectie en olieservice NU!', zeker als in de periode tussen afspreken en de daadwerkelijke afspraak het ineens wat harder gaat, is dat zeer irritant.

Al bij de dealer gevraagd om het uit te schakelen, maar dat kon/wist hij niet.



@Monteurtje

Als ik nu eens niets laat resetten en blijf doorrijden na 15.000km en 1 jaar, wat gebeurt er dan?
Gaat hij dan heel de tijd zeuren over die olie-wissel?
Blijft hij dan wel zelfstandig keurig bijhouden wanneer de volgende beurt nodig is?
Misschien is dit nog onbekend terrein....

Ja, hij gaat je bedreigen, zie hierboven.
 

MaRco2

Forumguru
10168153_746452078786402_7134034161064721262_n.jpg
 

EdK

Forumguru
ik heb de verkoper direct hier over aangesproken,kreeg als antwoord dit is een benzine en deze moet om de 15.000km een beurt krijgen
Wel ik denk dat ik dan meteen maar naar me dealer rij om te zeggen dat hij wat beurtjes heeft gemist hierdoor.....
Enne de Yeti heeft gewoon de 30K interval hoor ......
 
...... Detroit-diesel ontwikkelde overigens in de zestiger jaren al een tweetaktdiesel waar olie verversen slechts om de 80.000 km nodig was....

Tja, in de tijd dat we die dingen nog bij defensie hadden (in de M-113 en YPR) moest er ook altijd zoveel O-236 bij dat verversen inderdaad niet meer nodig was......

Ik ga gewoon voor de 30dkm of 2 jaar.
 

jonbongoofy

Forumguru
@rjverbrugh dat gaat ook op voor de TSI motoren van de VAG groep. In de één na laatste autobild stond weer een heel artikel over ditmaal de problemen met olieverbruik met de 1.8 versie van het TSI blok.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Dat is echt een ongefundeerde en niet te onderbouwen uitspraak. Heb bij mijn vorige auto, een Yeti 1.2 tsi, gedurende 90 000 km nooit olie hoeven bijvullen. De Fabia heeft er nu 15 000 km opzitten en ook daar is nog niets zichtbaar van olie verlies. Kan me niet voorstellen dat ik nou net toevallig die twee VAG tsi's heb (gehad), die er geen last van hadden.
 

jonbongoofy

Forumguru
@Rosinfield het is niet ongefundeerd. Autobild besteed echt niet uitgebreid aandacht aan deze problematiek als het er niet zou zijn. En het is zeker geen incident zoals volkswagen het doet voorkomen blijkt uit het artikel. Zeker ik ken ook veel mensen die probleemloos rijden met een TSI motor. Maar dat wil niet zeggen dat er geen probleem kan zijn met een hoger uitvalpercentage dan vergelijkbare motoren. Daarnaast was de grootste kritiek de afhandeling van klachten door de fabrikant pas na bemiddeling door hun wilden ze iets (kosteloos) doen.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Ik zou dan graag het aantal probleemgevallen zien en het totaal aantal rondrijdende exemplaren. Dan heb je de proportie (ofwel percentage) probleemgevallen. Uiteraard zijn die er bij dergelijke gigantische aantallen. De vraag is dan alleen in hoeverre je dat zorgwekkend kunt noemen.
Mijn opmerking was eigenlijk ook vooral gericht op de m.i. wat al te kort door de bocht gaande stelling dat het dermate grote olie verlies dat verversen overbodig wordt bij defensie voertuigen, evenzo zou gelden voor VAG motoren.
 

Gieliovd

Forumguru
Mijn wagen kan wel op voor die theorie, alleen filter wisselen en de rest wordt opgestookt hahaha :)

Nog altijd 1:5000-6000
 
B

bijbeuner

Bij de 1.2 TSI van de zoon moest ik iets meer dan een halve liter olie bijvullen bij kilometerstand 20.000km.
Dit moest ik vroeger bij mijn (nieuwe) astra 1.6i ecotec om de 1000km bijvullen en soms nog meer,mocht volgens de handleiding 0,8l op 1000km verbruiken ???
 

Fucky

Senior Member
mij is verteld 30000 km of 2 jaar!
het vreemde is dat mijn km stand 20718 is en de boordcompu bij elke start aangeeft: over 6 dagen of 6000km servicebeurt!!
als ik naar service kijk in de boordcompu staat er ook: inspectie over 9300 km / kleine onderhoudsservice 6000km / 72 dagen

wie o wie kan dit verklaren?
 
Bovenaan Onderaan