Onderhoudsinterval

O3C1.4TSIDSG7

Senior Member
Mijn OIII, 1.4TSi met DSG7 is nu 10,5 maand oud en heeft 12.500km.

Op de sticker in de koffer staat code QI6.
Volgens het onderhoudsboekje wordt hiermee gedoeld op variabel onderhoudsinterval.

Toch stelt de service-indicator me al enkele maanden lang onverstoorbaar hetzelfde patroon voor:
  • olie op 15.000km of 1 jaar (en hij telt netjes dag per dag af, en telt ook per 100km af)
  • onderhoud op 30.000 km en 2 jaar.
Het is heel strak op de dag en de km precies.
Tijdens het jaar deed ik vooral korte afstanden, maar recent ben ik op en neer naar de Alpen gereden. Het maakt hem allemaal niks uit.

Is dit correct of verklaarbaar? Of is er een instelling fout en heeft hij toch "vast" onderhoudsintervalk in zijn programmatie zitten?
 

Joske

Forumguru
Dat is vreemd... normaal zou je pas op 30k km moeten binnen gaan hoor.

Maar wat ik vooral vreemd vind: olie telt ie af naar 15.000? en onderhoud naar 30.000?

Ik zou eens naar mijn garage bellen en vragen hoe dat zit ;)

Het zou mij verbazen dat je zo "slecht" gereden hebt dat de olie nu zo vuil is dat ze al vervangen moet worden.. en dan nog wel "exact" op 15.000km ... dat lijkt wel een vast onderhoud ipv longlife ;)

Heb je zelf al eens de olie gepeild? is die ok?
 

O3C1.4TSIDSG7

Senior Member
Het is inderdaad erg vreemd. Net omdat het zo exact is. Geen dag of kilometer speling. Griezelig perfect.
Olie heb ik gepeild voor het vertrek op reis, dus op 10.500 km of 10 maanden.
Stond eerder laag. Dus een 0,6 l bijgedaan (longlife olie) door de SEAT-concessionaris in St-Niklaas.
 

Joske

Forumguru
En weet je wat nog "vreemder" is... ik ben gaan horen om mijn auto op vast interval te zetten, en ze beweren dat dat bij deze motoren niet eens gaat :pieker:

(heb er zelf bijzonder mijn twijfels over) dus ik ben nu NOG meer benieuwd wat je garage gaat zeggen over dit interval ;)
 

octaafje IV

Actief lid
Toch stelt de service-indicator me al enkele maanden lang onverstoorbaar hetzelfde patroon voor:
  • olie op 15.000km of 1 jaar (en hij telt netjes dag per dag af, en telt ook per 100km af)
  • onderhoud op 30.000 km en 2 jaar.
Het is heel strak op de dag en de km precies.
Tijdens het jaar deed ik vooral korte afstanden, maar recent ben ik op en neer naar de Alpen gereden. Het maakt hem allemaal niks uit.

Is dit correct of verklaarbaar? Of is er een instelling fout en heeft hij toch "vast" onderhoudsintervalk in zijn programmatie zitten?[/QUOTE]



Hier is duidelijk sprake van een terror - intervalk.
 
Laatst bewerkt:
Dat lijkt echt op een vast onh interval, net zoals mijn motorfiets doet. Dagen en kms aftellen, wat eerst komt geeft de melding.
Net even gecheckt in display. Bij mij geeft ie aan Inspectie 23300km of 619 dagen (olie zelfde waardes, kmst staat nu op 6700 en heb 'm sinds 19-12-2014). Dus 30dkm en/of 2 jaar. Dat is dus ook vast????
 

Monteurtje

Forumguru
Dan staat de interval verkeerd. Kan een enkele keer voorkomen. Heb er 2 voorbij zien komen waarbij dat zo was. Wel beide bij andere dealer afgeleverd. Dus of het daar is fout gegaan bij de afleverbeurt of in de fabriek dat durf ik niet te zeggen.
Als je nu de interval verandert na VOI. Dan geeft die dat niet aan bij 30.000 km of 2 jaar. Dan moet je echt zelf in de gaten houden dat je op tijd je beurt afspreekt. En als ze na de beurt de interval terugzetten, dan is het weer zoals het hoort.
@Joske Het is zeker mogelijk om de interval van VOI naar vast te veranderen.
Er is een Octavia III die vast interval heeft en dat is de Octavia met CNG. En dan heb je QI4 als pr nummer.
 
Heb ook die QI6, maar auto is hier in Belgrado afgeleverd, misschien dat ze hier nog standaard vaste intervallen aanhouden (ivm kwaliteit brandstof). Vind overigens die 30dkm of 2 jaar wel prima, maar zal het eens navragen bij de dealert hier.
 

yesRS@

Forumguru
Heb ( voorlopig nog:D ook een O3 1.4 TSI waarvan ik het onderhoud zelf doe. Deze stond oorspronkelijk op 30000km of 2 jaar. Reset deze zelf via service interval indicator en vervang de olie elke 15000km.
Ben niet zo een voorstander om 30000km met dezelfde olie te rijden en als je het zelf doet kost het je natuurlijk veel minder. Gebruik een 5W30:D
 

O3C1.4TSIDSG7

Senior Member
@rjverbrugh : Het lijkt me dathet bij jou piccobello is. 2 jaar of 30.000km dat is de langste interval. Dan moet je zeker ten laatste binnen. Dus hij geeft je gewoon de langst mogelijke interval aan. Die zou kunnen korter worden indien de auto vaststelt dat zoiets nodig zou zijn (zware belasting of zo, vermoed ik, maar dat weet ik niet zo zeker)

@Monteurtje : dus er staat iets verkeerd ingesteld. Als ik je goed begrijp, kan ik dus gewoon best even bij de dealer langsgaan om dit te verzetten.
Maar dan is het ding in de war en moet ik zelf "op tijd" gaan. Dat zou dan op 30.000km of 2 jaar (wat eerst komt, telt) zijn. Dat lijkt me nog niet zo moeilijk.
Maar, euh, wat als er dan toch een probleem zou opduiken waardoor het interval alsnog korter zou moeten zijn.
Kortom, je hebt me al op weg geholpen naar een oplossing, maar wat gebeurt er nou precies als ik dat ding laat verzetten van "vast" naar "variabel". Tja, sorry, ik ben een leek, hè. :bloos:
 

Monteurtje

Forumguru
Er staat zeer waarschijnlijk iets verkeerd. Dat kan de dealer veranderen. En idd dan de eerste beurt zelf in de gaten houden. Ik verwacht dat er niet een probleem gaat opduiken waardoor de interval denkt je moet 5000 km eerder naar de garage. De ervaring tot nu toe is dat de eerste beurt van de Octavia III allemaal rond de 28.000-30.000 wordt uitgevoerd.
Wat er gebeurt is interval wordt verandert en er zal afhankelijk van rijgedrag/omstandigheden eventueel de interval iets aanpassen. Maar bij normaal gebruik zal de eerste beurt (inspectie en olieservice) gewoon bij 30.000 of 2 jaar uitgevoerd worden.
 

O3C1.4TSIDSG7

Senior Member
@Monteurtje
Mag ik nog eens aan komen draven met een vraagske:
Hij vraagt dus nu met die verkeerde instelling een ole-wissel op 15.000km of 1 jaar.
Maar service eist hij wel pas op 30.000km of 2 jaar.
Als ik nu eens niets laat resetten en blijf doorrijden na 15.000km en 1 jaar, wat gebeurt er dan?
Gaat hij dan heel de tijd zeuren over die olie-wissel?
Blijft hij dan wel zelfstandig keurig bijhouden wanneer de volgende beurt nodig is?
Misschien is dit nog onbekend terrein....
 

Monteurtje

Forumguru
Je krijgt elke keer met contact inschakelen de melding dat onderhoud nodig is. Als je een navigatie hebt, onder knop CAR zal je ook steeds de vermelding van onderhoud zien.
Als je door rijdt en de 15.000 of jaar passeert dan geeft die volgens mij wel aan hoeveel kilometer en dagen je over die beurt heen bent gereden.
 

EdK

Forumguru
Als je door rijdt en de 15.000 of jaar passeert dan geeft die volgens mij wel aan hoeveel kilometer en dagen je over die beurt heen bent gereden.
Is correct, waar hij is aftelt gaat hij op dag nul weer optellen en houd dus bij hoe lang je in Kilometers en dagen over tijd bent.
 

rouwehand

Senior Member
Olie vervangen is een "commerciele aangelegenheid"

n.b. mijn auto heb ik nu bijna 5 maanden en 15.000 km gereden, maar geen meldingen van service o.i.d.
 
Bovenaan Onderaan