Onderhoud / Uitvoering

NielsW

Lid
Had iemand nog navraag gedaan of VOI uberhaubt mogelijk is bij zijn dealer?

Vindt het namelijk nogal vreemd dat de oosterburen het wel kennen maar wij niet.
 

FredV

Banned
@Ron467: de trommelremmen zijn er wellicht ook vanwege de regeneratrieve remmen, die ervoor zorgen dat remenergie via een dynamo omgezet wordt in electriciteit.

@NielsW: de Fabia II GL in Duitsland is al twee jaar op de markt, maar daar betreft het de 1.4 TDI. Ik weet niet of daar ook de 1.2 TDI wordt geleverd.
 

van_der_P

Senior Member
Volgens mij kun dat zelf instellen in het maxi-dot. Dat weet ik niet zeker maar er is in ieder geval een menu dat over de service-interval gaat.[size=-14] een gevalletje van de klok horen luiden en niet weten waar de klepel hangt[/size]
 

erik2907

Actief lid
Op de Duitse website http://skoda.de/index.php?e=348-9-1-3-1 wordt aangegeven dat de Skoda Fabia Combi GreenLine uitgerust is met schijfremmen (Bremsen - hinten Ø mm Scheibenbremsen). In Nederland wordt deze auto uitgerust met trommelremmen ???

Wat het onderhoud betreft, voor de Nederlandse markt is hier sprake van elke 15.000 km, in ons buurland wordt gesproken over: Motoröl und Inspektion - km nach Serviceintervall-Anzeige, bis zu 30.000 km bzw. maximal 2 Jahre!
Worden we hier "pootje" gelicht door de importeur / dealer organisatie om op een verkapte manier "mee te verdienen" aan deze zuinige auto?

Maar nog even verder snuffelend, rare motor in Duitsland: Bauart R3-Turbodieselmotor, DOHC, 4 Ventile/Zylinder, Zahnriemen, Common-Rail-Einspritzung, vorn quer eingebaut

Zo, op 15 juli PON een mail gestuurd met de vraag of het onderhoud plaats kan vinden zoals dat in Duitsland ook gebeurt middels de Serviceintervall-Anzeige.

Het antwoord van PON heb ikop 1 september 2010 middels brief mogen ontvangen en dat luidde:

"Elk land maakt zelf de keuze hoe zij het onderhoudsinterval willen inrichten. De keus ligt bij de importeur. Skoda Nederland heeft voor deze keuze gekozen omdat zij menen dat dit ten voordelen komt van het onderhoud en levensduur van de auto.

Met vriendelijke groet,
Pon's Automobielhandel B.V.

Arlette Fokker
Skoda Klantenservice"



Dus, beste forum lezers, reageren maar ................................

PS.: in bijlage de bewuste brief!
 
Vreemd genoeg heeft mijn auto wel VOI (variabele onderhouds interval) en hoeft pas bij 30.000 km een beurt te krijgen.....

begrijp het echt niet, zal eens een bezoekje brengen aan de dealer :smiley29:
zal morgen wel even een kopietje van mijn onderhoudsboekje plaatsen....
 

erik2907

Actief lid
Vreemd genoeg heeft mijn auto wel VOI (variabele onderhouds interval) en hoeft pas bij 30.000 km een beurt te krijgen.....

begrijp het echt niet, zal eens een bezoekje brengen aan de dealer :smiley29:

* Wie is die dealer die dat zo ingesteld heeft?
* Blijft de garantie dan van kracht? Deze wordt immers door de importeur afgehandeld!
* Hoe zit het dan met de mobiliteitsgarantie?
* Bezit je dan een Skoda Fabia Combi Greenline II?
 
Ik ga eerst eens even navragen, hoe het nou zit.



De verkoper had het over synthetische olie (volgens mij 5W30) en dat ik pas bij 30.000 km hoef langs te komen. Dat de olie ook niet eerder ververst mocht worden ivm het inslijten van de motor.
Ik heb me er nog over verbaast en hij gaf aan dat dit net de "standaard" was geworden voor de Greenline.
Toen ik aangaf, dat ik dan pas over 1,5 jaar hoef te komen, wist hij me te melden dat ik 20.000 per jaar rijd :ahum:, verder geen commentaar.

- betreft de Skoda dealer in Zwolle
- Garantie ? ja neem aan van wel (ik heb nergens om gevraagd, zo kreeg ik de auto)
- mobiliteitsgarantie heb ik bij aflevering gevraagd, zit er gewoon bij (voorwaarden ken ik natuurlijk niet)
- ja, ook ik heb een Skoda Fabia II Combi Greenline 1.2 tdi
 

erik2907

Actief lid
Ik ga eerst eens even navragen, hoe het nou zit.



De verkoper had het over synthetische olie (volgens mij 5W30) en dat ik pas bij 30.000 km hoef langs te komen. Dat de olie ook niet eerder ververst mocht worden ivm het inslijten van de motor.
Ik heb me er nog over verbaast en hij gaf aan dat dit net de "standaard" was geworden voor de Greenline.
Toen ik aangaf, dat ik dan pas over 1,5 jaar hoef te komen, wist hij me te melden dat ik 20.000 per jaar rijd :ahum:, verder geen commentaar.

- betreft de Skoda dealer in Zwolle
- Garantie ? ja neem aan van wel (ik heb nergens om gevraagd, zo kreeg ik de auto)
- mobiliteitsgarantie heb ik bij aflevering gevraagd, zit er gewoon bij (voorwaarden ken ik natuurlijk niet)
- ja, ook ik heb een Skoda Fabia II Combi Greenline 1.2 tdi


Jouw verhaal staat dus compleet haaks op de brief die ik toegevoegd heb als bijlage. Zou hem hiermee confronteren .............
 

FredV

Banned
Ik ga eerst eens even navragen, hoe het nou zit.
- betreft de Skoda dealer in Zwolle
Korterink dus?
Woensdag krijg ik haar.. zal eens kijken
Overigens moet er een code op je sticker in je serviceplan zitten die aangeeft of je VOI of niet hebt.
Code QG1 is met flexibele onderhoudsintervallen (dus VOI)
Code QG2 is met vaste onderhoudsintervallen
(blz 216 van de online handleiding)
 

erik2907

Actief lid
Met andere woorden, de Duitsers zijn de dupe met hun onderhoudsplan. De Duitse importeur heeft dus een verkeerde beslissing genomen...

Zoveel merken die een onderhoudsinterval kennen van 30.000 km of indien de VOI het aangeeft. Of spekken wie de dealer / importeur door onnodige onderhoudsbeurten?

Het zal altijd wel een raadsel blijven..........
 

FredV

Banned
Zoveel merken die een onderhoudsinterval kennen van 30.000 km of indien de VOI het aangeeft. Of spekken wie de dealer / importeur door onnodige onderhoudsbeurten?

Het zal altijd wel een raadsel blijven..........
Idd. voorbeeld, ik heb een Scenic (tot woensdag) met VOI. Mn broer koopt hetzelfde type een paar maanden later met een vast onderhoudschema. Beide auto's bij dezelfde dealer gekocht
 

erik2907

Actief lid
Idd. voorbeeld, ik heb een Scenic (tot woensdag) met VOI. Mn broer koopt hetzelfde type een paar maanden later met een vast onderhoudschema. Beide auto's bij dezelfde dealer gekocht

Ik lees het graag van je Fred als jij je auto hebt opgehaald aanstaande woensdag!
 
Korterink dus?
Woensdag krijg ik haar.. zal eens kijken
Overigens moet er een code op je sticker in je serviceplan zitten die aangeeft of je VOI of niet hebt.
Code QG1 is met flexibele onderhoudsintervallen (dus VOI)
Code QG2 is met vaste onderhoudsintervallen
(blz 216 van de online handleiding)

Check ik, morgenochtend post ik het hier.
 
Er staat dus QG2 in het lijstje. Geen VOI dus, maar wel de olie ervoor !

Ga van de week maar eens bij de dealer langs om te vragen hoe dit zit .....:confused:
 

erik2907

Actief lid
Omdat de importeur blijkbaar bepaalt welk schema gevolgt wordt, zal in de fabriek waarschijnlijk gewoon standaard voor alle auto's dezelfde olie geleverd worden.
En zo gaat @eenpunttweetje dus de bekende bieten brug op met de verkeerde informatie van de dealer.
 

FredV

Banned
En zo gaat @eenpunttweetje dus de bekende bieten brug op met de verkeerde informatie van de dealer.
Inderdaad, want het mag dan wel zo zijn dat er longlife olie in zit (dat heb ik ook van anderen hier gehoord), de sticker geeft aan hoe t onderhoudsschema is en dat lijkt me ivm garantiegevallen bepalend te zijn.
Als de dealer zegt dat t pas veranderd is, had ook de sticker aangepast moeten zijn, toch?
Blijft vreemd dat niet de fabriek, maar de importeur het onderhoudsschema bepaalt.
Zijn de rij-omstandigheden hier in NL dan zoveel anders dan in D? Ja,men rijdt er harder en wellicht over grotere afstanden. Maar daar houdt VOI juist rekening mee.
 
Bovenaan Onderaan