Olieverbruik

Ik heb na 5500 km ook een halve liter bij moeten vullen.

Ik hoop niet dat deze auto op een opel astra gaat lijken, de 2.0 dti had een verbruik van 1 op 3500, en dat is bij een goed ingereden motor. Dit was normaal volgens verschillende dealers en de lease maatschappij.

Terug bij de skoda. Ik lees hier dat er gepraat wordt over de dikte van de olie (5w30 enz). Dit zegt niks over de kwaliteit van de olie. De olie die skoda voorschrijft voor de 2.0 tdi hadden ze niet bij de shell, wel de betere (en duurdere) met specificatie VW 507.00 (a € 20). Volgens de skoda helplijn kon die er ook in omdat deze beter was.

Nu maar hopen dat het minder wordt.
 

higgy

Forumguru
En geeft de Skoda-helplijn dat ook zwart-op-wit als je de motor in puin draait? (Even voor de duidelijkheid: dat zie ik niet gebeuren hoor). Maar leasemaatschappijen zijn vermoeiend duidelijk als het gaat om olie vs. aansprakelijkheid. Althans, de mijne (Dutchlease)
 

Karstieman

Forumguru
Ja, en zo'n potje olie met 0w kost ook genoeg.
Inmiddels ook de 5000 km. bereikt en nog steeds ruim voldoende olie op de peilstok /forum/images/graemlins/smile.gif
 

vw125

Forumguru
Vandaag naar de dealer geweest en er is iets meer dan 0.5 liter bij gegoten.( ow-30 )
20 euro voor een busje van een liter.

Grtz vw125
 

RSTDI

Actief lid
Na 8500km 1 liter olie bijgevuld auto is 7 weken oud en heeft nu 11000km gelopen.
Het verbruik van olie is het zelfde als mijn oude touran en
werd later minder ongeveer 15000km 1 liter olie.
 
Vandaag (8100km) ging ook bij mij het lampje aan.

Interessanter werd het toen ik even langs een VW dealer ging (een Skoda kon ik even zo snel niet vinden). De monteur kwam gewoon met een flesje helix ultra 5W40 aanzetten (VW505), terwijl die van mij op variabele interval staat. Ik moest maar niet altijd geloven wat er in het boekje staat. Uiteraard heb ik hem verteld geen gezeur te willen hebben, en eens gevraagd om het nog eens goed na te kijken. Toen er 5 man bij stonden kwam men tot de conclusie dat het inderdaad niet kon en dat er verkeerd geleverd is. Toen heeft men uit een bulk-vat "longlife" getapt. Dat zou dan wel de goede moeten zijn als ik jullie goed begrijp? Maar je ziet het, zelfs de dealers (VW nog wel) weten het het af en toe niet, en kieperen er zo maar wat in. Volgens mij gebeurt dat vaker dan gedacht. Of kan het echt geen kwaad?
 

sunnyboy

Senior Member
De long-life olie is aanmerkelijk duurder dan de andere olie.
Moet namelijk ook langer mee gaan (long-life).
Als ze er dus andere olie ingooien heb je eerder kans op schade aan de draaiende motordelen dan met de long-life olie. Stellen ze jou straks aansprakelijk als d'r wat aan kapot gaan.
 
Dat leek mij ook. Gelukkig heeft men dus uiteindelijk uit het "long life" bulkvat getapt en dat erin gedaan. Ik mag aannemen dat dat dan de goede is als je op flexibele service staat... Maar als ik niet oplettend was was er dus verkeerde ingegaan. Terwijl monteurs het toch zouden moeten weten!?
 

rickske

Actief lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
Vandaag (8100km) ging ook bij mij het lampje aan.

Interessanter werd het toen ik even langs een VW dealer ging (een Skoda kon ik even zo snel niet vinden). De monteur kwam gewoon met een flesje helix ultra 5W40 aanzetten (VW505), terwijl die van mij op variabele interval staat. Ik moest maar niet altijd geloven wat er in het boekje staat. Uiteraard heb ik hem verteld geen gezeur te willen hebben, en eens gevraagd om het nog eens goed na te kijken. Toen er 5 man bij stonden kwam men tot de conclusie dat het inderdaad niet kon en dat er verkeerd geleverd is. Toen heeft men uit een bulk-vat "longlife" getapt. Dat zou dan wel de goede moeten zijn als ik jullie goed begrijp? Maar je ziet het, zelfs de dealers (VW nog wel) weten het het af en toe niet, en kieperen er zo maar wat in. Volgens mij gebeurt dat vaker dan gedacht. Of kan het echt geen kwaad? [/citaat

Kijk maar eens in het onderhoudsboekje je mag bij de longlife maximum 0.5 liter vw 505.01 bijvoegen.Mijn dealer heeft bij de eerste onderhoudsbeurt ook de gewone synthetische olie op de motor gedaan en niet de longlife omdat deze een heel stuk duurder is en je om de 15000km beurten evenveel geld kwijt bent als om de 30000km met longlife.trouwens is de longlife olie ook een dunnere soort waardoor er meer olieverbruik is.
 

sunnyboy

Senior Member
Wordt het misschien tijd dat ik ook eens naar de oliepeilstok ga kijken.
De eerste 10.000 km zitten erop.
Ik heb er nu ook long-life in maar ik weet niet of ik wel 1 keer in de twee jaar voor onderhoud naar de dealer wil. Kan ook wel eens handig zijn om 1 keer per jaar je auto te laten controleren.
 
@rickske: het was 505.00, dus die van voor de PD motoren
Verder is ie van mij geleased, en kan ik dus niet even na 15000km zeggen van: gooi er maar een olieverversing tegenaan. Maar goed, heb geen zin om na 1 jaar een gare motor te hebben.
 

sunnyboy

Senior Member
OliePEILstok. Bij welke stand staat precies in het boek (-je). Meestal moet je er een halve liter bijschenken.
Off-topic: Waar tank jij je biodiesel?
 

Dutch4x4

Senior Member
In de peilstok zie je twee knikken. Daarbinnen een geribbeld stukje. Binnen het geribbelde stukje hoef je niks te doen, behalve als je al tegen de onderste rand van het ribbelstuk aan zit. Dan zou je er om te beginnen een kwartlitertje bij kunnen gooien.

Ideaal is iets boven het midden, vooral als je langere stukken op hoge snelheid rijdt.

Boven de bovenste knik is te veel olie. Dan verbrand je het overschot door de uitlaat, eventueel met schadelijke gevolgen voor je katalysator. Onder de onderste knik is te weinig, dan brandt het olielampje waarschijnlijk al en moet je als de bliksem bijvullen. En dan inderdaad meteen maar beginnen met een halve liter en kijken hoe het oliepeil dan is.
 

rickske

Actief lid
Je hoeft niet als de bliksem bij te vullen als het oranje lampje brand omdat dit een eerste waarschuwing is en ik weet uit ervaring dat je makkelijk nog 500km kunt rijden(wel in overleg met de telefonische servicedienst van skoda toen ik terugreed van vakantie) alvorens het rode lichtje aangaat.
 

VEEJAY

Forumguru
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
Veejay verbruikt wel veel olie zeg !

[/ QUOTE ]

Tis gewoon een gezeligge drinkerd net als het baasje /forum/images/graemlins/473.gif


--
Met de peilstok werken doe ik niet gezien het moeilijk afleesbaar is. Bij oranje waarschuwingslampje heb je nog genoeg tijd om een flesje te kopen dusssss
 

Ralph

Lid
Nou Veejay, het is niet buitensporig hoor.

Ik heb de teller nu op 15.000 km staan en er is nu al anderhalve liter ingegaan sinds de eerste kilometers.

Maar uit ervaring weet ik dat getunede motoren iets meer olie verbruiken. dus bij mij is het niet schrikbarend
 

VEEJAY

Forumguru
De mijne is niet getuned maar wel prettig snel, als daarvoor wat olie nodig is vind ik dat geen probleem /forum/images/graemlins/24.gif
 
Bovenaan Onderaan