Olieverbruik

Reinier

Nieuw lid
Ik heb er inmiddels bijna 5000 km opzitten en heb regelmatig het oliepeil gecheckt. Volgens het boekje is een olieverbruik van 0,5l per 1000 km niet vreemd. Het oliepeil van mijn O2 is amper gedaald en ik heb er nog geen druppel in hoeven gooien (peil zit nu halverwege tussen min en max). Ik heb verhalen gehoord dat - zeker in het begin - er het nodige olie bijgegooid moet worden. Wellicht houdt dit verband met het al dan niet rustig inrijden van de motor. Hoe zit het met het olieverbruik van jullie O2's?
 

rickske

Actief lid
Intussen heb ik 7000 km sportief gereden zonder het minste olieverbruik,terwijl ik bij mijn eerste oct.1 er bij 10000 km al olie mocht bijdoen,dus mag ik besluiten dat ze bij vw hun huiswerk goed gemaakt hebben. /forum/images/graemlins/wink.gif
 

VEEJAY

Forumguru
Bijik geloof 6500 moest er al olie bij, maxidot begon te zeuren op weg terug van Duitsland. Volgens de dealer harstikke normaal en zei niets over inrijden.

Ik hoop niet dat dit voor altijd zo frequent moet trouwens.
 

Arjen

Actief lid
Ik had ook gelezen dat het olieverbruik in het begin groot zou zijn. En daarna erg weinig

Na een dikke 8000 kilometer is het peil bij mij nog maar nauwelijks iets gezakt. Niet onprettig natuurlijk.
 
He Reinier,

Bij ongeveer 5000 km (normaal ingereden = geen gekke dingen) begon het gele olie lampje te branden. Rustig naar huis gereden en de volgende dag olie gecontroleerd. Peil stond netjes op minimale hoeveelheid. Ik heb 0,4 liter olie toegevoegd, toen stond peil weer op max. Heb verder geen stappen richting dealer genomen omdat het instructie boekje van de O2 het olieverbruik de eerste 5000 km aangeeft. Heb daarna de datum en kilometer stand op de olie verpakking geschreven zodat ik het verbruik een beetje in de gaten kan houden.

/forum/images/graemlins/ooo.gif misschien ter overvloede in dit forum maar gebruik wel de aanbevolen olie!!! (nou ja olie, vind het meer water...)
 

sunnyboy

Senior Member
Het type olie is afhankelijk van welke service je gaat gebruiken.
Je hebt twee mogelijkheden, namelijk volgens de service-interval. Dus elke 30.000 km of jaarlijks.
Standaard wordt het carter gevuld met long-life olie.
Je MOET dan ook als je bijvult het olietype bijvullen welke er oorspronkelijk inzit. (mag in noodgevallen max. 1 keer 0,5 liter andere oliespecificatie bij).

De andere mogelijkheid is om gewoon jaarlijks eeen onderhoudsbeurt te laten geven. Het voordeel is dan dat eventueel mankementen in een vroegtijdig stadium worden onderkend. In prijs per gereden km maakt het amper uit.

Het een en ander staat natuurlijk ook duidelijk in het instructieboek.
 
Ik heb olie gehaald bij de dealer de eerste keer, weet dus nu zeker dat ik de juiste olie bij vul. Skoda adviseert trouwens Shell produkten. Thuis had ik nog een litertje Castrol met VW specificatie, en dat mag de Skoda ook gebruiken. Let wel; dit is allemaal wel afhankelijk van het service interval die je gaat gebruiken.

/forum/images/graemlins/laugh.gif ZIE INSTRUCTIEBOEK!
 

higgy

Forumguru
Ooit een uiterst interessante lezing georganiseerd bij Renard (www.renard.nl) waarbij iemand van Kendall een erg goed verhaal had over alle zin en onzin over olie. Een van z'n opmerkingen was dat 0W of 15W of 20W vooral een keus was van de autofabrikant. Zo kiest VAG een erg dunne olie, wetende dat die wat vaker bijgevuld zal moeten worden dan olie in auto's van fabrikanten (pak bijv. PSA) die voor 15W kiezen. Geen waardeoordeel dus, eerder een constatering.
 

nomad

Senior Member
Na 6000 km, nog geen druppel verbruikt, terwijl ik toch een redelijk snelle rijstijl heb. Tenminste.. mijn Octavia weet nu wie de baas is /forum/images/graemlins/smile.gif
 
@Noman, ben benieuwd hoe je olie pijl bij de 10000 is. Ik moest namelijk wat olie er bij gooien. Meteen een hele fles er in gedaan. Volgens mij niet zo slim maar hij doet het nog dus het zal allemaal wel.
 

vw125

Forumguru
Gisteren mijn auto gaan poetsen en na he afzemen de motorkap eens opengedaan en men oliepeil gemeten.
Heb 7500km op de teller staan en ben tot de constatatie gekomen dat ik morgen effe naar de dealer moet om wat olie te laten bijvullen,peil staat op een laag pietje /forum/images/graemlins/smile.gif.
Vind het toch maar vreemd dat de eerste beurt maar bij 15000km is, dan is volgens mij het controlelampje al lang gaan branden.

Grtz vw125
 

KMA

Lid
Het oliepeilstokje is inderdaad slecht afleesbaar. Het lijkt wel alsof heel het stokje onder de olie zit. Ook nadat je deze eerst schoon hebt gemaakt. Na 2000 km zie ik nog geen olieverbruik.
 

Dutch

Actief lid
Ik zit nu op de 10.000 km en ik heb nog geen druppel olie hoeven bijvullen. Ik ben benieuwd wanneer dat nodig is.
 
@Dutch, ik was na de eerste 10k het haasje. 10k daarna weer. Heb de zelfde motor als jij dus misschien duurt het bij jou ook niet lang meer. Hoop het niet voor je aangezien die long-life olie niet overal verkrijgbaar is.
 
Bovenaan Onderaan