Olieverbruik O3 1.6 TDI

CDK

Forumguru
Best lekker zo'n broodje @VWim ;)
Het is maar hoe je het leest of interpreteert, alles wat boven een bepaald niveau zal verstookt worden, bijvullen is nutteloos, omdat dat wederom verbrand zal worden, dat was wat ik bedoelde te zeggen.
 

martijn v o

Forumguru
Als je teveel bijvult gaat ie dat inderdaad verstoken, maar dat heb je dan wel heel snel in de gaten.
Kost je een nieuw blok.
 

Remakil

Forumguru
Toch maar iets vaker peilen dan?
Want? Na 25.000 km op het onderste streepje en nog geen waarschuwingslampje, dan is er naar mijn mening geen reden om vaker te peilen...

Peilen om het peilen noem ik dat...
Maar goed, ik peil nooit! Daar heb ik zo'n lampje voor en die waarschuwt op tijd. De eerste keer bij 27.000 en toen heb ik een halve liter bijgevuld...
 

VWim

Forumguru
Best lekker zo'n broodje @VWim ;)
Het is maar hoe je het leest of interpreteert, alles wat boven een bepaald niveau zal verstookt worden, bijvullen is nutteloos, omdat dat wederom verbrand zal worden, dat was wat ik bedoelde te zeggen.
Dat het deel boven maximum snel verbruikt zal worden kan ik me nog iets bij voorstellen. Maar dat er daarna een verschil is in olie verbruik ten opzichte van een blok dat niet boven het maximumpeil is geweest dat lijkt me sterk. Ik meende te begrijpen dat je het laatste bedoelde. Kennelijk heb ik je verkeerd begrepen. :troost:
 
Want? Na 25.000 km op het onderste streepje en nog geen waarschuwingslampje, dan is er naar mijn mening geen reden om vaker te peilen...

Peilen om het peilen noem ik dat...
Maar goed, ik peil nooit! Daar heb ik zo'n lampje voor en die waarschuwt op tijd. De eerste keer bij 27.000 en toen heb ik een halve liter bijgevuld...
Inderdaad, peilen vanwege het peilen. Het eerste halfjaar nog wel regelmatig gepeild, maar uit ervaring weet ik dat de peilsensor wel werkt. Bij 27000 kilometer ook de melding en toen een liter erbij gegooid ( brandstofpas... ). Nu na 59000 kilometer weer de melding gehad en jawel, weer een liter erbij gegooid. Afspraak voor de volgende beurt staat al wel, maar voor hetzelfde geld moet ik toch nog half Europa doorscheuren in de tijd die rest.... Overigens ligt het olieverbruik van de O2 met 1.9 PD motor iets hoger, 1 liter op +/- 15000 kilometer. En ze lusten beide de 507.00 olie.
 
Na 30.500km kreeg ik een melding dat de oliepeil te laag was. Halve liter gevuld en streepje stond weer op de helft. Daarna snel afspraak gemaakt voor de 30.000km beurt.
 

Nop

Nieuw lid
30 K in eenOIII 1.6 TDI zonder bijvulling ( auto is vanaf 27 juni 2014 in gebruik)
De vorige (OII FL 1.6 TDI) had wel 1 liter nodig tussen 2 servicebeuren en daarvoor reed ik een OII 1.9 TDI die ook een liter tussen de beuren door verbruikte.
 

Mali

Forumguru
Rij de 1.6 TDI met dsg sinds mei 2014 en zet iedere keer na het starten de olietemperatuurmeter aan en kom zolang de temperatuur niet boven de 70 graden is niet boven de 2000 toeren uit = 111 km per uur in d7 .
Pijl de olie 1x per week en haalde de 30.000 km net niet en moest bij 29.000 een liter bijvullen.
Rij sinds januari 2008 Skoda en dit is de eerste keer dat ik olie moest bijvullen, maar ik ben hier tevreden mee.
En ja ik ben een leaserijder met ongeveer 60.000 km per jaar.
 
Heb de 2.0 TDI nu 5000km en gelukkig nog geen waarneembaar olieverbruik. Hopelijk blijft dat zo. Zijn de 1.6 en 2.0 TDI blokken erg verschillend qua opbouw? Vind de beschreven vebruiken nl redelijk hoog.
 

micky

Forumguru
Bij ongeveer 19.500 km is mijn lampje aangegaan ik heb er een halve liter bijgedaan, zover heb ik nog nooit gehaald met een nieuwe auto:cool:
 
Hmm, ga het wel eens bijhouden. Mijn 806 met +300dkm lust af en toe wel een slokje, maar ja dat mag ook, net als mijn Audi met 240dkm. Ooit een nieuwe 325i Coupe gehad (1994). Nooit een druppel bij hoeven vullen bij de 6 cilinder, en die na 3 jr verkocht met 70dkm. Idem met de 323Ti (zelfde blok, iets minder vermogen) na 40dkm. Dit is overigens pas mijn tweede diesel (na een 205 Dturbo), dus ben benieuwd.
 

frisok

Senior Member
Pas geleden op 58k 0,75 L olie bijgevuld. Eerste keer. Gaat volgende week voor 60k beurt. Garage zei dat het zelfs kon vóórkomen dat er 1 L per 1000 km in moest. Da's 30 flessen tussen 2 beurten. Lijkt me complete onzin, of niet?
 

Joske

Forumguru
tot 1 liter per 1000km olieverbruik wordt idd aanzien als aanvaardbare norm voor VW.. Ik weet het, bizar é :pieker:
 

Darkside

Forumguru
Ik zou nog bereid zijn dat te accepteren als alle VAG diesels zoveel verbruikte. Maar het lijkt wel random. En dat vind ik onacceptabel.
 

frisok

Senior Member
Misschien zegt het meer over de berijders en hun rijstijl. Korte stukjes vol gas de wijk uit, ratel rammel. Dan is het niet zo random... (edit: even los van type auto)
 
Laatst bewerkt:

Jstruijk

Senior Member
Die hoeveelheid die als acceptabel word gehanteerd is inderdaad ronduit belachelijk. Ga je wat verder op vakantie kun je gewoon 2 flessen olie meenemen. Die ellende had ik met mijn 2.0 TDI in mijn Audi. Die verbruikte ook een aardige slok olie. Hoe die echter is ingereden weet ik niet en dat schijnt echt enorm van invloed te zijn op het verbruik.
De O3 die we nu rijden heb ik elke rit netjes warm gereden (olie tussen 85 en 90gr) en dan flink gebruiken over het gehele toerenbereik, maar wel pas flink koppel vragen boven 1500rpm. Niet te bang zijn toeren te draaien en flink door te trekken en vooral niet kijken naar de schakeladviezen. Dit advies heb ik ook mijn vrouw gegeven en ook die rijd op deze manier. Deze rijstijl was mij al bekend als zijnde een goede manier om motoren in te rijden (voor zover nodig), maar werd mij ook geadviseerd door de dealer bij aflevering!
Nu 20.000KM verder nog geen druppel bij hoeven doen en blijft super stabiel rond 80% tussen min/max. Ik peil regelmatig, gewoon omdat ik dat wil.
 

auriga

Forumguru
Ik heb bij m'n vorige auto (1.9 TDI PD 96kW , 350dkm ) nooit olie hoeven bijvullen buiten de normale verversingen. Verbruik is dus minder dan 1 liter per 30.000 km geweest.
 

Barrokok

Actief lid
Mijn 1.6 DSG diesel gebruikt 1 liter op de 15000 kilometer. Ik heb nu 60.000 kilometer op de teller staan en tussen de 30.000 en de 60.000 beurt door heb ik telkens een liter bijgevuld.

Ik heb dit overigens getoetst bij de dealer en die geeft aan dat dit bij dergelijke kilometers eigenlijk normaal is.
 
Bovenaan Onderaan