Olieverbruik O3 1.6 TDI

res-q

Senior Member
Heren, dames eventueel ook,

Rond de 12.000 km ging bij mij het lampje 'oliepeil controleren' branden, en toen was het peil tot onder het minimum gezakt. Litertje er bij, en gaan. In het kinderziektes topic las ik dat dat vaker gebeurt bij nieuwe auto's, hoewel het bij mij de eerste nieuwe auto is waarbij ik zelf tussen de beurten door olie moet bijvullen, maar soit.

Vanochtend, bij 24.000 km ging dit lampje wéér branden! En weer het peil tot onder het minimum. Vind dat toch wel ernstig, dat is 1L/10.000 KM zowat.. Voor een auto van 30 jaar oud acceptabel, voor 1 van een half jaar niet lijkt me.

Meer mensen die hier last van hebben?

Ter info, betreft een O3 combi 1.6 TDI DSG ABL.
 

micky

Forumguru
Dit komt omdat de motor nog zo nieuw is, bij de meeste nieuwe leaseauto's heb ik dat ook altijd gehad in het begin, dit gaat gewoon over als de delen mooi op elkaar ingesleten zijn bij een VAG auto is mijn ervaring.
Bij mijn huidige Volvo moet er na 100.000km nog steeds een liter in per 15.000km wat overigens ook geen probleem is hoor.
 

CharlesTucker

Forumguru
Volgens de handleiding van mijn O2FL (ook 1.6TDI), maar dat zal niet heel anders zijn voor de O3, kan het olieverbruik 0,5 liter /1000km bedragen. Klinkt als belachelijk veel, en ik heb hier op het forum nog nooit gelezen dat een dergelijk verbruik ook daadwerkelijk optreedt. Ook in de handleiding staat dat het verbruik bij nieuwe auto's hoger kan zijn, maar dat het rond de 5000km moeten stabiliseren, daar ben jij dus al lang voorbij.

Zelf heb ik nog nooit olie bijgevuld (ruim 100.000km), alleen heeft laatst de Volkswagendealer (en sinds kort ook Skoda service centrum) hier om de hoek er wel een half litertje bijgegooid, hoewel het peil nog boven het minimum stond. Ik ben wel beniewd naar verdere reacties op je vraag
 

Joske

Forumguru
ik heb dat nooit normaal gevonden.. olie moeten bijgieten tussen de onderhoudsbeurten. Maar goed, ligt waarschijnlijk aan die ouwe trouwe 1.4 tdi 3 - cilinder die ik op een degelijke manier ingereden heb, namelijk met beleid.. (ik verwijt je niets trouwens, voor alle duidelijkheid, ik verwijs enkel naar mezelf ;) )

bij zo een verbruik zou ik de auto toch eens aan een inspectie onderwerpen, vind je niets, vind ik het ook niet verkeerd om even langs je dealer langs te gaan. Je zit tenslotte nog volop in de garantieperiode.
 

Jstruijk

Senior Member
Mijn dealer heeft ons juist geadviseerd de informatie uit het instructieboekje betreffende het inrijden niet op te volgen, maar de motor warm te rijden (Olie 90+ graden) en dan juist wel toeren te maken en vermogen te vragen. Niet in de lage toeren om vermogen vragen en rustig rijden, maar juist wisselend in toeren en belasten. Dit alles zodat hij niet "lui" wordt en geen olie gaat verbruiken.
 

Joske

Forumguru
dat klopt @Jstruijk

ik heb dat ook gelezen in een post van jou (? dacht ik) gisteren. Maar ik persoonlijk ben daar niet mee akkoord.. Ik rij mijn auto's altijd in zoals het "hoort", volgens mij dus ;). Vraag me af hoe lang de dealers die raad al geven.. zo sinds de TSI's er gekomen zijn met soms hallucinant olieverbruik?

Anderzijds heb ik ook al gelezen dat een TSI gestopt is met olie te verbruiken (aleja, minder olie te verbruiken) door er steviger mee te rijden (loopt ergens een topic hier over op het forum). Dus misschien is de raadgeving voor een TSI van toepassing (wegens stellen van de kleppen ofzo) maar voor een TDI in mijn ogen niet.
 

Jstruijk

Senior Member
Ach, ik heb de wijsheid ook niet in pacht en de dealer volgens mij ook niet. Ik ga er echter in deze even vanuit dat zij er meer verstand van hebben dan ik en instrueer mijn vrouw maar netjes de adviezen van de dealer op te volgen. We gaan het tzt wel zien ;)
Mijn 2.0TDI lustte ook wel een aardige slok olie en de 2.0 20v benzine in de passat ook, maar handig is het niet.

Edit: nog een leuk stukje op AMT.nl gevonden: http://www.amt.nl/Techniek/Aandrijving/2010/10/Tips-voor-inrijden-AMT029405W/
 

ertromp

Forumguru
Een liter op 10.000 km wordt door VAG niet als ernstig gezien en zelfs niet als een tekortkoming.
Zelf ben ik dit soort cijfers niet gewend ook niet destijds met m'n Octavia Diesel en hoefde tussen de beurten door (15.000 a 20.000km) geen olie bij te vullen.
 

mikehotel

Actief lid
Volgens de handleiding van mijn O2FL (ook 1.6TDI), maar dat zal niet heel anders zijn voor de O3, kan het olieverbruik 0,5 liter /1000km bedragen. Klinkt als belachelijk veel, en ik heb hier op het forum nog nooit gelezen dat een dergelijk verbruik ook daadwerkelijk optreedt.

Grootverbruiker meldt zich!
Mijn auto heeft dus een dergelijk belachelijk verbruik laten zien (halve liter op minder dan 1.000km), dus is gewoon mogelijk.
 

res-q

Senior Member
Onder de auto is niets te vinden, en ook onder de motorkap lijkt alles droog.
Ik weet dat een auto altijd wel iets olie verbruikt, maar dit vind ik wel heel veel. Ook bij eerdere VAG-auto's nooit olie bij hoeven vullen. Dit is wel de eerste nieuwe VAG-auto die ik rijd met een onderhoudsinterval van 30k km, dus wellicht dat het over een tijdje stabiliseert.

Ik gooi er wel weer een half litertje en geef het bij de eerste onderhoudsbeurt wel aan, zien we dan wel weer verder :). Overigens rijd ik de motor altijd netjes warm voordat ik m echt de sporen geef, maar dan rij ik ook wel stevig door (140-150 op de snelweg).
 

mikehotel

Actief lid
@Joske
@ertromp
Eerst met 5W40 geprobeerd verbruik in te dammen, maar dat hielp maar in beperkte mate. Inmiddels is er een nieuw blok in gehangen en de eerste ervaringen zijn hoopvol.
Voor mij geen longlife gedoe meer, maar gewoon iedere 15.000 km olie verversen (5W40). Heb nu met twee auto's "gedoe" gehad die beiden op longlife onderhoudsintervallen stonden.
 

mikehotel

Actief lid
@Joske:
Er stond ca. 140.000 km op de teller bij vervanging en probleem begon zich voor te doen bij ca. 130.000 km.
Heb coulance gekregen van dealer; nog steeds geen koopje maar auto verkopen en een andere aanschaffen vond ik geen optie.
 

Joske

Forumguru
ok, dat is duidelijk, bedankt voor de verheldering @mikehotel

niet echt een fraai verhaal.. maar zie nu in je handtekening dat het om een 1.8TSI gaat.

Ben ook geen voorstander van longlife-intervallen.. van zodra mijn bolide uit garantie gaat, gaat er elke 15k verse olie op ipv 30k te wachten! ;)
 

Joske

Forumguru
Omdat ik het zo ga "inplannen" dat ik welgeteld 1 keer longlifeolie ga laten verversen bij de garage gedurende de 2 jaar durende garantieperiode. Maar wel vroeger dan 30k, dus ergens rond de 23K vermoed ik. Dan moet ik maar 1 keer dat dure onderhoud betalen. Mijn auto kan namelijk niet op andere olie dan longlife rijden wegens aanwezigheid van een roetfilter. Dus ik zou mijn olie wel kunnen laten verversen op 15k bij de garage, maar dan wel tegen de prijs van een longlife-wissel.. en dat zie ik zo niet echt zitten :pieker:
 
Bovenaan Onderaan