Olieverbruik O3 1.6 TDI

Gieliovd

Forumguru
Tja ligt er maar net aan wat je normaal vindt. Ik vind 1:10.000 echt veel. Maar ja, de fabrikant inderdaad niet.

Het is nou ook niet zo dat er Halfords 10W40 in gaat van €15 per 5 liter ofzo... Zoals in m'n eerste auto die 1:500 reed.

Ik zou eens bij de dealer gaan praten. Je rijdt wel veel zeg! 120k per jaar... In een Octavia is dat wel heel wat.
 
Tja ligt er maar net aan wat je normaal vindt. Ik vind 1:10.000 echt veel. Maar ja, de fabrikant inderdaad niet.

Het is nou ook niet zo dat er Halfords 10W40 in gaat van €15 per 5 liter ofzo... Zoals in m'n eerste auto die 1:500 reed.

Ik zou eens bij de dealer gaan praten. Je rijdt wel veel zeg! 120k per jaar... In een Octavia is dat wel heel wat.

120k denk ik niet te halen. Tot op heden vind ik de octavia 'n erg plezierige reisauto, na uren onderweg te zijn nog steeds fris & fruitig uitstappen, mis alleen de ACC optie..
 

andrehj

Forumguru
Vandaag - bij 20k - het olielampje gaan branden. Maandje geleden - bij 10k - hetzelfde liedje.. destijds 'n liter opgekomen.. Elke maand 'n liter olie, beetje veel van het goede, nie?
Als er nou na 10k (waarin je dus nooit je olie hebt gepeild :cry:) door een lampje op moet worden geattendeerd dat je met veel te weinig olie rondrijdt, komt het dan niet in je op om in de volgende kilometers misschien eens naar dat peil te gaan kijken?
Het zal wel aan mij (of mijn mechanisch hart) liggen, maar ik snap dat niet....:nono:
 

Rickvw

Lid
Als er nou na 10k (waarin je dus nooit je olie hebt gepeild :cry:) door een lampje op moet worden geattendeerd dat je met veel te weinig olie rondrijdt, komt het dan niet in je op om in de volgende kilometers misschien eens naar dat peil te gaan kijken?
Het zal wel aan mij (of mijn mechanisch hart) liggen, maar ik snap dat niet....:nono:

Vermoedelijk ligt het aan mijn elektronische hart dat ik daar volledig op vertrouw... Het is maar hoe je het benaderd dus.. Wat overeind blijft is, dat de auto de eerste km's olie lijkt te verbruiken, aldus de dealer is dit niet zorgwekkend..
 

hemi24

Forumguru
Als er nou na 10k (waarin je dus nooit je olie hebt gepeild :cry:) door een lampje op moet worden geattendeerd dat je met veel te weinig olie rondrijdt, komt het dan niet in je op om in de volgende kilometers misschien eens naar dat peil te gaan kijken?
Het zal wel aan mij (of mijn mechanisch hart) liggen, maar ik snap dat niet....:nono:

Hoezo : "met veel te weinig olie rondrijdt"..?

Voor diegene die het boekje wel hebben gelezen: de melding met het oranje lampje is niets meer of minder dan een waarschuwing dat het oliepeil tot het minimumpeil is gedaald...

Mensen die wat meer geld voor een VAG product neertellen, krijgen trouwens niet eens meer een peilstok en moeten het maar vertrouwen dat deze melding komt (o.a. Audi A4 2.0 TDI).
 

VWim

Forumguru
Als ze bij VAG eens wakker worden kijken ze eens bij Renault hoe dat hoort. Daar zit al sinds begin jaren 90 de mogelijkheid om van binnenuit, iedere keer voor de start het peil te zien op je instrumentenpaneel. Inmiddels zijn we dik 20 jaar verder en nog heeft VAG dit (fantastische!) systeem niet!
 

andrehj

Forumguru
Waarom zou je steeds als een neurootje gaan kijken of je oliepijl gezakt is, als je een lampje hebt, die aangeeft wanneer het minimum bereikt is?

Omdat er aan dat lampje van alles kapot kan. Denk aan een kapotte sensor, draadbreuk, losse connector of gewoon een kapot lampje. Een ouderwetse peilstok is in dezen vele malen betrouwbaarder.
Bovendien kun je, door regelmatig te peilen, aan een peilstok een trend aflezen, en al eerder bijvullen en dus niet pas als het peil op het minimum staat (want dan ben je dus al zo'n kwart van je olie kwijt).

En ja, mijn remblokken inspecteer ik ook. Dat gaat erg makkelijk als je toch zelf je halfjaarlijkse bandenwissel doet.
 

Remakil

Forumguru
Hebben jullie ook een panic button? :D


Aangezien alles kapot kan, zou ik niet meer in de auto stappen...
 

mikehotel

Actief lid
Waarom zou je steeds als een neurootje gaan kijken of je oliepijl gezakt is, als je een lampje hebt, die aangeeft wanneer het minimum bereikt is
Lampjes gaan vaak branden op het moment dat het je niet uitkomt, daarom controleer ik alle vloeistoffen (en bandenspanning) regelmatig wanneer het mij wel uitkomt. En daarnaast krijg je een goed beeld van de technische staat (en ontwikkelingen) van de auto en is de kans op (onaangename) verrassingen beperkt.
 
Heel bijzonder... Nadat dit topic weer nieuw leven is ingeblazen ging vanmiddag mijn olielampje branden. En ik kijk regelmatig mijn oliepeil na. Bij zo'n 6500 km een litertje erbij gegooid en vanmiddag bij 15000 km weer. Volgens de dealer volkomen normaal.... :pieker:
 

vRS

Actief lid
Elke week; controle van alle vloeistoffen.

Elke 14 dagen; controle van bandenspanning en verlichting.

Tevens vóór iedere lange rit.

Elk halfjaar; controle van remmen/schijven en onderzijde auto.

En ik ben lease rijder !!
Maar feit blijft dat ik met mijn gezin me voortbeweeg in een metalen object van meer dan 1500 kg. en snelheden van 130 km/h. Ik heb dan graag de wetenschap dat alles in orde is....

En als je nooit naar de technische staat van je auto kijkt, ben je absoluut geen autoliefhebber, ja, met je mond misschien.
 

Remakil

Forumguru
Die laatste opmerking is leuk! Maar zo fout...

Je checkt alles uit je hang naar veiligheid zeg je, dat heeft dus niets te maken met het feit of je wel of geen liefhebber bent... ;)

Ik check vrijwel niets, hoewel ik wel optisch naar mijn banden kijk en natuurlijk ook aan het stuurgedrag kan voelen of ze op spanning zijn.

Verder? Weinig! Maar ik heb wel 18" velgen... als liefhebber... ;)
 

vRS

Actief lid
Dus jij hebt liefde voor techniek, maar kijkt nooit onder de motorkap?
Aaright...
Maar even goede vrienden natuurlijk, ik ben nogal zeikerig ingesteld wat betreft technisch onderhoud.
 

Remakil

Forumguru
Liefde voor techniek is wat anders dan liefde voor de auto hè? Je gaat de dingen door elkaar halen, maar ik wil niet zeikerig overkomen... ;)

Ieder zijn ding natuurlijk en ieder zijn mening en laat ik proberen iedereen in zijn waarde te laten. Dus vooral zeikerig blijven hoor... :jaja:

Maar ik koop (zakelijk) een nieuwe auto, omdat ik sowieso geen zin heb om steeds bezig te moeten zijn met die auto. Ik hou van autorijden, al rij ik liever op de motor. Ik kleed mijn auto zo leuk mogelijk aan, als in mijn budget past. Doorgaans mooie velgen er onder (wat ik mooi vind dan hè), dit keer een mooie audio update er in gedaan middels kwaliteits speakers, versterker en sub en een stukkie techniek van JD. Tot zo ver mijn visie op het woord "autoliefhebber", jij mag daar een andere invulling aan geven. No problem!

In mijn ogen zijn die lampjes en systemen niet voor niets. Ik ga thuis ook niet de magnetron controleren, de oven en wekelijks de elektro boel doormeten en checken. Of de CV-ketel doormeten, wetende dat brand een veelvoorkomend iets is... have a little faith is mijn motto, dan hou ik tijd over voor andere zaken...

Maar met mijn motor ben ik zeikerigger hoor... voor de rit de banden op spanning en altijd ketting smeren na ca. 300 km...
 
Bovenaan Onderaan