Olieverbruik O3 1.6 TDI

VWim

Forumguru
bij de lokale garage een keer extra oliewissel laten doen zonder dat ze dit in het boekje noteren? Kost lang niet zo veel en zolang er niets geregistreerd wordt mag dat geen problemen geven voor de garantie. Heb je toch verse olie...
 

Joske

Forumguru
je bedoelt: zelf uitvoeren dus ;)

inderdaad het overwegen waard.. zal ik eens inplannen rond juni, dan heb ik hem exact een jaar

de beste ideeën zijn meestal de simpelste! @VWim :thumbsup:
 

Import Yeti

Forumguru
Mijn 1.6 TDI verbruikte zo'n 0,75 ltr olie op 30.000Km in het begin. Nu is dat zo ongeveer 0,5 ltr op de 30.000Km.
Een liter op de 10.000km is in mijn optiek nog volledig acceptabel. Daar zou ik mij geen zorgen over maken....
 

Noord26

Forumguru
ik heb dat nooit normaal gevonden.. olie moeten bijgieten tussen de onderhoudsbeurten. Maar goed, ligt waarschijnlijk aan die ouwe trouwe 1.4 tdi 3 - cilinder die ik op een degelijke manier ingereden heb, namelijk met beleid.. (ik verwijt je niets trouwens, voor alle duidelijkheid, ik verwijs enkel naar mezelf ;) )

De olie in nieuwe auto's is over het algemeen een dunnere, waardoor je niet kunt vergelijken met een ouder type.

Als je 12Dkm rijd zonder olie even te controleren moet je toch vraagtekens bij jezelf zetten hoor..
 
Laatst bewerkt:

Desperado

Forumguru
1 liter op 1000 km is volgens de fabrikanten zelfs acceptabel......maar of je dat nou serieus moet nemen?
Een liter per 10k vind ik geen probleem. De O1 doet iets meer volgens mij, maar daar maak ik me niet druk om.
 

Joske

Forumguru
H
De olie in nieuwe auto's is over het algemeen een dunnere, waardoor je niet kunt vergelijken met een ouder type.

Als je 12Dkm rijd zonder olie even te controleren moet je toch vraagtekens bij jezelf zetten hoor..
heb ik dat dan gezegd? ;)
 

Noord26

Forumguru
Nee jij niet @Joske wat betreft oliepeil niet controleren. Maar vergelijken tussen nieuwe en oudere types auto's gaat niet vanwege dunnere olie waaraan het verbruik van olie direct gelinkt kan worden.

Maar de ts komt er na 12 en 24.000 achter dat het olielampje brandt. Dus controle tussen de 0-12 en 12-24.000 is ook niet gedaan door de ts. Het zou standaard moeten zijn om toch zeker af en toe je oliepeil/koelvloeistof peil/bandjes te checken toch?
 

andrehj

Forumguru
Inderdaad, dat is wat ik mij ook bij het lezen van de startpost bedacht. Zeker als je er bij 12.000 km door een olielampje achter komt dat er veel te weinig olie in je blok zit, zou je toch echt wat vaker moeten peilen.
Niets tegen de "zorgzame" leaserijders, maar ik denk dat de OP een leaserijder is.
 

paulus474

Senior Member
Nu op 19.500 km, en volgens mij oliepeil nog prima.
Maar moet zeggen dat ik het oliepeil ook (bijna) nooit check...

Wat ik wel interessant vind om te lezen, is het feit dat sommigen zeggen dat longlife olie niet goed is.
Nu is dit mijn eerste auto op longlife olie, en begin me een beetje ongerust te maken.
Kan iemand misschien meer uitleg geven over de 15.000 km beurt (met olie verversen) versus de 30.000 km beurt (longlife olie), en dan met name waarom de longlife beurt niet goed zou zijn?
Aangezien het om een eigen auto gaat, kunnen jullie je misschien voorstellen dat ik er wel het beste mee voor heb... ;).
 

Remakil

Forumguru
Inderdaad, dat is wat ik mij ook bij het lezen van de startpost bedacht. Zeker als je er bij 12.000 km door een olielampje achter komt dat er veel te weinig olie in je blok zit, zou je toch echt wat vaker moeten peilen.
Niets tegen de "zorgzame" leaserijders, maar ik denk dat de OP een leaserijder is.
Grappig... en weer ligt het aan de leaserijder. Want dat zijn toch zulke onverantwoordelijke rijders...

Ik kijk ook nooit naar het oliepijl, ben geen leaserijder, wel een zakelijke rijder, maar het blijven mijn centen...

Ik vind dat een moderne auto gewoon zijn olie binnen moet houden... anders is de onderhouds interval te groot... ;)

Ow... en jij bent zeker privé rijder? Want die miepen altijd over leaserijders. Zijn net vrachtwagenchauffeurs... :tongue:
 

mikehotel

Actief lid
Kan iemand misschien meer uitleg geven over de 15.000 km beurt (met olie verversen) versus de 30.000 km beurt (longlife olie), en dan met name waarom de longlife beurt niet goed zou zijn?
Natuurlijk kan dat :D
Nadeel 1 is dat longlife lang in het blok zit en na verloop van tijd toch gaat verouderen, terwijl het dan nog een behoorlijke tijd in het blok moet zitten.
Nadeel 2 is dat - in ieder geval voor de benzinemotoren - longlife olie dunner is (5W30) dan "reguliere" olie (5W40).
Longlife is mijns inziens vooral een mooi marketingverhaal (minder vaak naar de garage) en wordt door de importeur en veel dealers als een "geloof" uitgedragen. Heb van verschillende kanten gehoord dat longlife beter zou zijn en dat terwijl het instructieboekje beide mogelijkheden zonder onderscheid worden weergegeven. Dat soort "domme" vragen vinden ze over het algemeen toch lastig.
 

Darkside

Forumguru
Ik ging vroeger ook gewoon om de 15k naar de garage voor een beurt en verse olie. Nu dus om de 30k ivm long life olie. Ik merk dat ik de 30k niet redt. En rond de 24 k. Toch echt moet bijvullen.
Ook heb ik last gehad van smurrie in het filter waardoor ik regelmatig de melding over oliedruk in mijn bv kreeg. Of dit komt omdat het ververs interval te groot is weet ik niet.
De dealer houdt het gewoon bij een beurt om de 30k of 1x per jaar.
 

Desperado

Forumguru
Smurrie kan ontstaan door veel korte afstanden rijden waarbij de olie niet lekker warm wordt.
De longlife is normaal gesproken 30.000 of 2 jaar en geen 1 jaar.
 

Gieliovd

Forumguru
Weliswaar geen 1.6 TDI maar ook mijn blokkie loopt op mengsmering. De eerste liter ging er na krap 4k al in geloof ik. Vervolgens bij zo'n 10k de dealer aangegeven dat hij weer op 1/4 stond....

Net zoals de eerste keer kreeg ik als antwoord: "Meneer hij is vol". Ja, deze techneut is achterlijk?

Hoe dan ook... Hij staat nu op 16k en de streep staat op minder dan 1/4 vol en blijft daar redelijk stabiel.

Bijzonder.
 

raymondv

Actief lid
O3 GL BL 1.6/110 - gisteren bij 12k heb ik er 600 ml bij moeten gooien, volgens mij wel redelijk....
 
Vandaag - bij 20k - het olielampje gaan branden. Maandje geleden - bij 10k - hetzelfde liedje.. destijds 'n liter opgekomen.. Elke maand 'n liter olie, beetje veel van het goede, nie?
 

hemi24

Forumguru
Vandaag - bij 20k - het olielampje gaan branden. Maandje geleden - bij 10k - hetzelfde liedje.. destijds 'n liter opgekomen.. Elke maand 'n liter olie, beetje veel van het goede, nie?

Vreemd, ik heb mijn vorige O2 met 1.6 TDI "van het eerste uur" eigenlijk nooit hoeven bijvullen, dit in tegenstelling tot de 1.9 TDI die ik ervoor had, die vroeg elke 10k een kwart litertje...
 

Remakil

Forumguru
Een liter op 10K is niets...
Tuurlijk, je moet het bijhouden en bijvullen. Maar qua verbruik is het ruim binnen de marges en voor de fabrikant verwaarloosbaar...
 
Bovenaan Onderaan