Olieverbruik 1.4 TSI DSG

mikehotel

Actief lid
Voor de O3 (maar ook de O2 en S2) is het advies voor benzinemotoren (TSI) bij verlengde interval de VW 504 00 te gebruiken.
Bij vaste interval (max ca. 15.000km) is het advies VW 502 00 te gebruiken.

Wat ik heb gemerkt is dat een dealer (heb er meerdere hierover gesproken) over het algemeen blijft doordrammen over het blijven gebruiken van 5W30. Wanneer je met ze begint over 5W40 dan lijkt het wel alsof je in de (Longlife) kerk staat te vloeken en wordt er zo'n beetje getwijfeld aan je verstandelijke vermogens. Ondanks wat ze beweren (5W30 is beter, blablabla) komt dat niet overeen met de feitelijkheden in het onderhoudsboekje, want daar worden beide mogelijkheden naast elkaar aangeboden. Het is alleen zo dat in Nederland de auto's standaard op Longlife staan en dan schijnt het ineens een "verplichting" te zijn, totdat de auto dusdanig veel olie verbruikt dat je met 5W30 de maximaal volgens het onderhoudsboekje toegestane 0,5 liter per 1.000km overschrijdt. Dan hebben ze ineens wonderolie dat luistert naar de naam 5W40. Dan kan/moet het ineens wel en wordt er - achteraf! - gezegd dat 5W30 in combinatie met de verlengde intervallen feitelijk "niet optimaal" is. En wanneer je als klant in de toekomst met onverklaarbare schade komt te zitten, dan weet men ineens van niets.

Zelf ben ik op sterk aanraden van de tuner op 15Dkm interval over gestapt
@Noord26:
Je zou dan toch mogen verwachten dat ze bij PON een door hen ABT-getunede auto ook gewoon op 5W40 / 15.000km interval zouden zetten?
 
Laatst bewerkt:

Noord26

Forumguru
Die grafieken heb ik bij een 3tal VAG-tuners te zien gekregen en allemaal toonden aan dat er veel te veel turbo-druk werd gedraaid zonder effect te hebben; of zelfs in de hogere toeren problemen naar voren kwamen. Lees er de fora maar eens over door wat voor kwaliteit ABT levert. Het is een standaard programma wat zonder checken in je auto wordt geladen zonder voor- en nacontrole > succes ermee..

:dankje:
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

hpolie

Senior Member
Beste forum leden, morgen is mijn Fabia II 1 jaar oud en krijgt hij zijn eerste beurt. Wat volgens voormalig Auto bedrijf Swarttouw dan nodig is?. Zoals de meesten inmiddels weten is dat bedrijf afgelopen jaar overgegaan naar Autobedrijf Hoogenboom, en die heb ik afgelopen week gebeld voor een afspraak, kreeg ik tot mijn verbazing te horen dat ik dat pas in 2015 hoef te doen, daar de eerste beurt inmiddels na 2 jaar van aflevering dient te gebeuren of meer dan 30Dkm. Nu ben ik na al deze berichten hier mij zelf er eens in gaan verdiepen en ben tot de conclusie gekomen dat zij morgen op zijn minst toch mijn olie en filter moet vernieuwen daar ik er toch de afspraak heb staan om nog wat andere kleine dingen uit te voeren zoals het plaatsen van een beschermhoes voor de condensor.

En wie er meer over wil weten over vroeg tijdig olie verversen dan staat hier een nuttig link.

Henk
 
Laatst bewerkt:

turboturbo

Forumguru
Of je auto ook daadwerkelijk de 30dKM of de 2 jaar (ook wel VOI genoemd) 'kan' hangt af of de dealer bij aflevering dit ook daadwerkelijk zo ingesteld heeft in de computer (en de daarvoor benodigde olie gebruikt) bij de aflevering van de wagen.

Tussentijds een oliefilter wisselen, lijkt me idd geen overbodige luxe bij een gloednieuwe auto (eerste slijtage deeltjes?)
 

Adoks

Senior Member
Ik gebruik al 260.000 km 5W30 (Long Life) en het verbruik is rond de 1 liter/30.000 km en dat voor een 1.9TDI. Mijn rijstijl is zo ongeveer bejaard, maar toch. Snel kunnen we op de motor wel ;)

Een zwaluw maakt nog geen zomer, maar dat geldt ook voor de 'ramp' verhalen hierboven.
 
Laatst bewerkt:

nietje72

Forumguru
Ik heb er nu plm. 6.000 km opzitten met deze O2 (aanschaf bij 27.000km) en nog geen spoortje verbruik. Overigens is het een handbak en geen DSG. Binnenkort de eerste echt lange rit naar Zuid Frankrijk (plm. 3.000 km v.v.) dus ben benieuwd hoe het dan gaat. Ik belde net met de dealer waar ik 'm heb gekocht om na te vragen wat zij erin gooien: 5W30 504 00. Op mijn vraag of er ook 10W40 ik kan meldde hij dat dit niet kan... Hiermee wordt het verhaal van @ertromp en @mikehotel bevestigd. Ik neem dan toch maar een litertje 5W30 504 00 als reserve mee. Enig idee waar ik dat een beetje gunstig aan kan schaffen?

In september wordt-ie waarschijnlijk getuned. Moet ik 'm bij de volgende beurt in het najaar laten vullen met 5W40 of toch met 10W40?
 

Joske

Forumguru
Online aanschaffen is interessant maar eerder in 5liter verpakkingen (transportkosten).

Oliewereld.nl

Of

Carok
 

nietje72

Forumguru
Tnx @Joske. Ik neem aan gewoon Castrol Edge bestellen hè? Alleen vind ik het zonde om een 5L can te kopen als ik er later toch een ander type in gooi. Gelukkig zijn de tarieven bij Oliewereld.nl scherp genoeg om zelfs maar 1L te bestellen.
 

Joske

Forumguru
Ik bestel altijd castrol edge, zorg dat de VW spec overeenkomt en de visco en dan is er geen probleem. ;)
 

Ron_2

Senior Member
Onbegrijpelijk dat deze olie daar 8,95/ltr kost tegen 28,99 bij Hal-fords
(als ik de naam aan elkaar schrijf wordt er automatisch een link van gemaakt, wat is dit voor iets belachelijks??)
 
Laatst bewerkt:

nietje72

Forumguru
Daar heb ik me ook al erg over verbaasd. De bijnaam is niet voor niets het zwarte goud... Kan je nagaan wat een marge erop zit. :mad:
 

ertromp

Forumguru
Ik heb er nu plm. 6.000 km opzitten met deze O2 (aanschaf bij 27.000km) en nog geen spoortje verbruik. Overigens is het een handbak en geen DSG. Binnenkort de eerste echt lange rit naar Zuid Frankrijk (plm. 3.000 km v.v.) dus ben benieuwd hoe het dan gaat. Ik belde net met de dealer waar ik 'm heb gekocht om na te vragen wat zij erin gooien: 5W30 504 00. Op mijn vraag of er ook 10W40 ik kan meldde hij dat dit niet kan... Hiermee wordt het verhaal van @ertromp en @mikehotel bevestigd. Ik neem dan toch maar een litertje 5W30 504 00 als reserve mee. Enig idee waar ik dat een beetje gunstig aan kan schaffen?

In september wordt-ie waarschijnlijk getuned. Moet ik 'm bij de volgende beurt in het najaar laten vullen met 5W40 of toch met 10W40?
Bij een totale verversing en als je jaarlijks olie gaat verversen kun je er 10W40 van de juiste specificaties in doen.
 

nietje72

Forumguru
Dat ga ik zeker overwegen. Vreemd dat de dealers zo hardnekkig blijven om het gebruik hiervan af te raden.
 

ertromp

Forumguru
Er zal geen dealer zijn die dat afraadt maar een 5W30 synthetisch en een 10W40 mengen dat gaat niet.

Als je met je 1.4 TSI over gaat naar een vast interval dan is een olie met de specificatie VW 502 00 goed (zie je manual). Dus wel om de 15.000km verversen zo'n 10W40 olie!

Aan die specificatie VW 502 00 voldoet bijvoorbeeld de Shel HX7 een 10W40 olie (half syntheet)

http://www.shell.nl/nld/products-se...lix-range/helix-semi-synthetic/hx7-10w40.html

Toppie olie en goed voor je nokkenasversteller etc. Beter dan al die waterige 5W30's en noem ze maar op. Prijs per liter ca. €5,- excl. btw
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan