Olieverbruik 1.4 TSI DSG

Sinds 2 oktober rij ik naar tevredenheid een O3 combi 1.4 TSI DSG. Wat me echter wel verbaasd is het olieverbruik. Bij 6.000 km is er al ruim 1 liter bijgevuld door de dealer, vandaag (na 11.000 km) peilde ik de olie weer eens en het oliepijl is weer bijna helemaal tot onder aan gearceerde vak van de meetstok gedaald. Persoonlijk vind ik dit erg snel! Mijn vorige O2 combi met 2.0 TDI had hier geen last van. Zijn er andere forumleden die dit ook hebben bij hun O3? Alvast bedankt voor jullie reactie!
 

CDK

Forumguru
Olieverbruik in de eerste paar duizend kilometers is normaal, het zou steeds minder moeten worden naarmate de bewegende delen op elkaar ingespeeld raken, even in de gaten blijven houden dus!
 

s-line

Forumguru
De meeste tsi blokken lusten wel olie, komt vooral door die dunne zooi die er tegenwoordig in moet. Gewoon 5w40 er in doen en elk jaar verversen,zal het olie verbruik zeg maar over zijn.
 

Gieliovd

Forumguru
Ook de 1.2 heeft al een liter gedronken binnen 5000 km.

Heb eigenlijk niet meer gepeild sinds een paar duizend km. Hmm. Maar ff doen.

Volgende keer dat ik bij de dealer ben, als hij nu weer verbruikt heeft, ga ik ook vragen om een flesje olie op rekening van de leasemij want ik ga niet langs de weg stilstaan.
 

Noord26

Forumguru
Gewoon 5w40 er in doen en elk jaar verversen,zal het olie verbruik zeg maar over zijn.

Dat is kort door de bocht. Ligt puur aan je kilometrage. Op 5w40 kun je 15Dkm vooruit. Wij doen om de circa 15Dkm een beurt met verse 5w30 olie en moeten tussendoor ook wat bijvullen. Beetje verse olie tussendoor lijkt mij toch geen ramp, zelfs beter voor een blok?
 
Laatst bewerkt:

s-line

Forumguru
Ik doe zoiezo ook elke 15000 nieuwe 5w30 erin. Maar met 5w40 schijnt het olieverbruik aanzienlijk minder tot over te zijn. Plus kost het ook veel minder, zeker als je toch elk jaar ververst. 5w30 is een behoorlijk stukje duurder.
 

Ron_2

Senior Member
De eerste 7000km. ging er een halve liter bij, de volgende 10.000km. 0,3 liter en mijn reservebusje met de overgebleven 0,2 liter ligt nu bij 27.000 nog steeds in de kofferbak.
 

Noord26

Forumguru
Ik doe zoiezo ook elke 15000 nieuwe 5w30 erin. Maar met 5w40 schijnt het olieverbruik aanzienlijk minder tot over te zijn. Plus kost het ook veel minder, zeker als je toch elk jaar ververst. 5w30 is een behoorlijk stukje duurder.

€50,- voor 6 liter 5W30 (Castol Long-Life VW504.00). Geen idee wat 5W40 kost.
 

MaRco2

Forumguru
Ik ben me bij pakweg 4.000 km een ei geschrokken. Na anderhalve week sturen en ging ik per ongeluk eens peilen en bleek hij op het minimum te staan. Ik ga er maar vanuit dat het bij 2.800 km niet bijgevuld was t.b.v. de aflevering (beetje slordig dat wel).

Daarna in de gaten gehouden, tijdens de 3.300 km in de bergen (+ caravan) was het minimaal gedaald en precies afgelopen weekend bij plm. 24.000 km moest er een half litertje 5W40 (Shell Helix) bij. Dus is netjes gestabiliseerd op 1 liter op plm. 25.000 km grof geschat.

Vlak daarvoor wel veel ritten met fikse paardentrailer gemaakt (en daarna ook). Dit moet voldoende zijn tot de beurt bij plm. 30.000 km.

Ga maar eens informeren hoevol de werkplaats is.:D

Gaat hard! Per 1 januari was net de 24.000 km op de klok en zondag 12/1 is de 27.000 al in zicht.:sterretjes: Dus in 12 dagen tijd (lees: 5 dagen een rit in die periode) komt er bijna 3.000 km bij sinds afgelopen vrijdag, dus in goed een week.:dankje: En dan nog 200 km met de Trevis gereden (kar stond nog aan de Octavia gekoppeld).
 

Noord26

Forumguru
Hoort er standaard geen 5W30 in te gaan ipv 5W40 wat je gebruikt? 5W40 is niet geschikt voor 30Dkm intervallen?
 

MaRco2

Forumguru
5W40 is volsyntheet en blijft beter smeren bij hogere (turbo!) temperaturen, staat gewoon in het boekje als advies bij variabele onderhoudsinterval voor de benzines (een of andere VW code staat er ook op, weet ik nu niet meer welke). Komt ook goed uit, want er rijden er hier nog twee op 5W40 (voorgeschreven).
 

s-line

Forumguru
Klopt zeker bij gechipte auto's blijft de 5w40 beter smeren op hoge temperaturen. 5w30 is er alleen maar om de motor soepeler te laten lopen om eerder de groene labels te halen vooral bij koude motoren. En ik denk dat castrol edge 5w40 via online shop's zomaar de helft kost van de 5w30
 

s-line

Forumguru
Dus Noord, in jou geval zou je er net zo goed ook 5w40 in kunnen doen. Zeker als je toch geen long life interval gebruikt.
 

Noord26

Forumguru
5W40 is volsyntheet en blijft beter smeren bij hogere (turbo!) temperaturen, staat gewoon in het boekje als advies bij variabele onderhoudsinterval voor de benzines (een of andere VW code staat er ook op, weet ik nu niet meer welke).

Ik zie alleen dat bij LL interval anders 5W30 in mag volgens het boekje? De combi LL en 5W40 roept bij mij vragen op.
 

mikehotel

Actief lid
@Noord26:
5W30 is gekoppeld aan LL en 5W40 niet. Ben sinds enige tijd overgestapt - na plotseling excessief olieverbruik van 5W30 - op 5W40 en de 15.000km interval in plaats van de 30.000km. Dealer geeft mondeling ook aan dat 5W40 feitelijk beter is, aangezien 5W30 na 25.000km begint te verouderen en daardoor "dunner" kan worden (daar liep ik dus tegenaan). Alleen jammer dat ze daarvoor altijd hebben geroepen (overigens samen met importeur) dat 5W30 prima is, ook met het argument dat je dan als consument minder naar de garage hoeft. Zal interessant zijn voor een fleet-owner of een schraperige privé-eigenaar, maar meerkosten voor een extra beurtje tussendoor wegen natuurlijk niet op tegen de mogelijke nadelen. Ook al had ik iedere 10.000 km olie + filter vervangen, lekker belangrijk. Bij mij is er in een korte tijd vrij veel olie door de uitlaat naar buiten gegaan (achterzijde auto was zwart) en ben benieuwd hoe de katalysator dat heeft verwerkt. In de loop van dit jaar de eerste APK, dus dan gaan we dat zien. O ja, olieverbruik met 5W30 zal normaliter zo rond de 1 liter op 6-7.000km, maar liep ineens op naar meer dan een liter per 2.000 km(!). Nu met 5W40 zit ik op de laatste 2.500 km op 1 liter op bijna 10.000km.
 

ertromp

Forumguru
Voor de O3 (maar ook de O2 en S2) is het advies voor benzinemotoren (TSI) bij verlengde interval de VW 504 00 te gebruiken.
Bij vaste interval (max ca. 15.000km) is het advies VW 502 00 te gebruiken.
De VW 504 00 is een synthetische motorolie met de viscositeit 5W30. Ik ken zelf geen 5W40 die hier aan voldoet maar dat hoor ik hier graag :D

Ik gebruik zelf een VW 502 00 olie voor m'n TSI blok zelfs in de viscositeit 10W40. (Shell Helix).
Ook de meeste 5W40 oliën zullen aan de VW 502 00 voldoen.

Beter om de 15.000 km wisselen dan die waterige zooi door m'n motorblok. Ik rijd overigens prive en er zijn ook Skoda dealers die zeker bij de vaste interval liever een 5W40 of 10W40 in het blok gooien in verband met behoud van o.a. turbo en zeker bij de 1.4TSI/1.8TSI van de nokkenasversteller.

Heb inmiddels naar tevredenheid 48.500km afgelegd met de 10W40 en zonder olieverbruik tussen de beurten door waarbij ik ca. 15.000 in het jaar rijdt en veelal langere stukken
 

Noord26

Forumguru
5W30 is idd gekoppeld aan LL, maar @MaRco2 doet 5W40 icm LL toch?

Zelf ben ik op sterk aanraden van de tuner op 15Dkm interval over gestapt.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan