Olietemperatuur

V-Strom

Actief lid
Hoe hoog is normaal de olietemperatuur bij warme motor bij normale belasting,
afwisselend snelweg 125 km/h en buitenweg 85 km/h ?
Ik kan hier verder niets over vinden.
 

Ridley

Forumguru
Bij mij is deze nog niet boven 110c gekomen, hoogzomer met 150/160 op de deutsche autobahn
 
Ik rij gemiddeld 80km per dag woon/werk verkeer. Bij 100 op de cruise schommelt het tussen de 95 en 105 graden. Heb contact gehad met garage maar de olie mag en kan tot 120. Wel grappig dat het bij ieder zijn fabia net iets anders loopt qua temperatuur haha
 

Canon-Eye

Forumguru
Wel grappig dat het bij ieder zijn fabia net iets anders loopt qua temperatuur
Dat is maar de vraag. Er zijn twee onzekere factoren: de gebruiksomstandigheden zullen verschillen en er kan een zekere onnauwkeurigheid in de meetresultaten zitten t.g.v. tolerantie bij de fabricage van de sensoren.

Zo'n digitale weergave suggereert overigens ook een grotere nauwkeurigheid dan er vaak in werkelijkheid is...
 
Denk dat de gebruiksomstedigheden zeer zeker van rol zijn! Toch zou ik wel eens willen weten als er op de cruise 100 word gereden wat bij verschillende mensen de temp word, hoe trekt de persoon op en wat is zijn rijstijl naar de 100 km/h. Allemaal niet van levensbelang maar ik vind het wel zeer interessant hahaha
 

Import Yeti

Forumguru
Bij de Yeti is de temperatuur met tuning er op nooit hoger geweest als 110 graden.
Normaal staat bij 130km/h de temp op 104 graden. bij 100km/m op 98 graden.
 

Skoda-MAN

Forumguru
bij mij op 100 km/h wegen cruise:
wind tegen 95 - 98 graden
wind achter 87 - 93 graden
Ik denk dat zomer / winter nog een paar graden kan schelen maar eerlijk gezegd heb ik dat niet echt kunnen waarnemen.
De olietemperatuur staat natuurlijk in relatie met de koelwatertemperatuur omdat de olie via een warmtewisselaar gaat die de olie opwarmt tot circa 90 graden en als de olie heter is geworden door belasting weer afkoelt naar 90 graden. Dat olie soms 125 graden gaat worden (zomer+caravan+berg) komt omdat de warmtewisselaar geen oneindige capaciteit heeft en het koelwater mogelijk ook al dik naar 100 graden gaat en dat laat de meter op het dashboard niet zien.
 
Volgens de dealer, en bij ons in de werkplaats. Kijk het moet niet dagelijks zo heet worden. Maar in theorie zou de olie bij nieuwe type motorblokken tot 120 kunnen. Niet heter want dan kan inderdaad de smerende werking verloren gaan.
 

hemi24

Forumguru
De viscositeit is temperatuuur afhankelijk, o met ander woorden olie wordt dunner bij een toenemende temperatuur. Op een gegeven moment heeft de olie geen viscositeit meer en kan dus ook geen bescherming meer bieden.
Echter er is nog een andere factor die de viscositeit beinvloedt en dat is de druk. De eigenschap van een olie om druk te weerstaan wordt uitgedrukt in de zogenaamde High Tension High Shear (HTHS). Deze wordt gespecificeerd bij 150°C.

Voor een motorolie geld over het algemeen dat de smerende werking optimaal is in het temperatuurbereik van 80 tot 130°C.

Voor de mensen die nog nooit de info van de olietemperatuur hebben gezien komen temperaturen boven de 100 a 110 graden vaak al voor als "te hoog".
Omdat digitale getalletjes op een schermpje een slechte indicatie geven van een bereik gissen de meeste daarom maar wat m.b.t. wat "te heet" is, maar kijk maar eens hoe ze het bij bv. Peugeot weergeven (rood gebied ligt voorbij 140°C):

508_009_resize.jpg
 

peterrapid

Forumguru
@hemi24 zonder te twijfelen aan je uitleg hoor maar de meeste Franse merken hebben gemiddeld bijna 1l olie minder zitten of een Duitse (en aangelanden). Vroeger was dat ook 1 van de redenen als je met een Franse wagen in te hoge temperatuur ging dat er vrij veel kosten aan waren en bij de Duitse tegenhangers als je op tijd stopte en liet afkoelen het meestal nog meeviel. Weet nu niet of de hoeveelheid olie een invloed heeft op de temperatuur. Maar ik merk ook op dat mijn RS diesel bijna altijd rond de 105°C zit bij een gemiddelde snelheid op de snelweg van 140 à 150km/u
 

V-Strom

Actief lid
Oke bedankt voor de info allen ik ben nu gerust gesteld wan ik dacht dat de olie temperatuur
nooit boven de 100 graden mag komen maar dat is dus niet zo gelukkig.
De temperatuur van de olie bij mijn 110 pk Fabia III is nu met dit weer rond de 95 graden.
Afgelopen vakantie in Spanje bij een omgevings temperatuur van boven de 30 graden is de olie temperatuur niet boven de 105 graden geweest, alles oké dus.
 

arie632

Actief lid
IMG_20160813_183003.jpg Gisteren reed ik op de snelweg naar huis met een snelheid van 130 km /uur zag tot MN verbazing een water temperatuur in het rode gebied en een olie temperatuur van 127 graden dit lijkt me niet normaal. Wat zou de oorzaak kunnen zijn ??
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan