De viscositeit is temperatuuur afhankelijk, o met ander woorden olie wordt dunner bij een toenemende temperatuur. Op een gegeven moment heeft de olie geen viscositeit meer en kan dus ook geen bescherming meer bieden.
Echter er is nog een andere factor die de viscositeit beinvloedt en dat is de druk. De eigenschap van een olie om druk te weerstaan wordt uitgedrukt in de zogenaamde High Tension High Shear (HTHS). Deze wordt gespecificeerd bij 150°C.
Voor een motorolie geld over het algemeen dat de smerende werking optimaal is in het temperatuurbereik van 80 tot 130°C.
Voor de mensen die nog nooit de info van de olietemperatuur hebben gezien komen temperaturen boven de 100 a 110 graden vaak al voor als "te hoog".
Omdat digitale getalletjes op een schermpje een slechte indicatie geven van een bereik gissen de meeste daarom maar wat m.b.t. wat "te heet" is, maar kijk maar eens hoe ze het bij bv. Peugeot weergeven (rood gebied ligt voorbij 140°C):