Olietemperatuur skoda super2 1.6 TDI greenline

oco1979

Forumguru
Raar dat het bij iedereen verschillend is,toch de indruk die greenline type wat warmer is dan de niet greenline.
 

Tafkah

Forumguru
Greenline heeft een bijna volledig dichte grille....
Heb trouwens antwoord van PON. Zal vanavond bij gelegenheid het wel even oppennen..
 

Kogamyata

Senior Member
@Ericw en @lazydave: Gaan jullie wel van dezelfde buitentemp. uit? 0 Graden of 30 gr. C. lijkt me nogal 'n verschil. Die metingen en ook zoals @Tafka opmerkt, die grilopeningen moeten gelijk zijn anders krijg je 'n appel/peer vergelijk.
 

auriga

Forumguru
Ik ook 1.6 TDI greenline

Ik probeerde de interne vervuiling even weg te "branden"

Dat wegbranden doet ie zelf al volgens mij. Bij aankomst staat de ventilator nog regelmatig meerdere min na the blazen en stinkt het nogal rond de auto.
Heeft volgens mij met roetfilter regeneratie te maken.

Overigens, olietemperatuur schommelt bij mij tussen 90 en 105 graden bij bedrijfstemperatuur.
Hard rijden geeft niet noodzakelijkerwijs een hogere olietemperatuur, want er is dan ook meer rijwindkoeling.
Een aanhanger erachter geeft wel wat verhoging, want dan moet de motor (nog) harder werken.
Greenlines moeten zowiezo al harder werken omdat ze zo zijn afgeknepen om de fiscale emmissienormen te halen.
 

Ericw

Forumguru
@Helmond42 heb de indruk dat de buitentemperatuur niet al te veel invloed heft op de olietemperatuur onder normale Nederlandse omstandigheden: eigenlijk altijd rond de 100graden bij snelheden tot de 120km/h. Flink doorrijden in D levert rond de 120 graden op.
 

Tafkah

Forumguru
Heren (neem ik aan),

Ik zou nog even terugkomen op dit onderwerp.
Pon heeft vorige week contact opgenomen met de LM. Zij hebben via de customerservice desk te horen gekregen dat voor mijn VIN nummer GEEN aanpassingen nodig zijn van grille en wielkuipen. Dit was wel nodig voor andere 'types' / VINs, maar niet van die voor die van mij. Verder is de auto goedgekeurd voor 750/1500 kg, en als ik problemen zou hebben dan moest ik maar contact opnemen met de Skoda dealer.

Mijn reactie naar de LM was dat ik het vreemd vind dat als een auto is goedgekeurd voor deze kg's, hij toch niet warm zou mogen lopen. Maar de ultimate decision ligt bij hun (een van de weinige keren dat ik zeg dat het niet mijn auto is, maar van de LM).

Nou komt het verrassende: ik krijg afgelopen dinsdag een oproep van de pondealer (geen dedicated skodadealer in de buurt) om een afspraak te maken voor reparatie. Zij hebben een dag vòòr dat de LM door PON geinformeerd werd, een opdracht gekregen om mijn auto aan te passen (kosten PON).

Lijkt erop dat ze binnen Pon langs elkaar heen werken...

Overigens, terugkomend op de mail van Pon naar LM: als de pondealer mijn Vin nummer invoert in de computer, komt er wel degelijk een melding omtrent koeling naar boven, icm trekhaak...

Even terug naar het probleem: bij het trekken van de caravan, bij heet weer (>40), tegen een berg op, viel mijn watertemp van de 90 af en liep op naar 100 en ging mijn olie temp naar 130 en hoger.
 

Ericw

Forumguru
@Tafkah : mooi dat er nu uiteindelijk toch iets gaat gebeuren. Moet wel zeggen dat de verschillen in temperaturen tussen de verschillende 1.6-en wel erg groot is....
Bij mij liep het water op tot boven de 115(!)graden tijdens klimmen met een 1400Kg caravan aan de haak en rond de 38 graden buitentemperatuur, bij jou blijkbaar minder hoge waardes.
Ben erg benieuwd hoeveel effect de modificatie op de water en olie temperatuur gaat hebben komende zomer.
 

Kogamyata

Senior Member
@Ericw En ...is ie sindsdien geen olie gaan gebruiken? Of is de tolerantie bij VW hoger dan bv Mitsubishi (gestaalde perfectie). Mijn Mitsu ging daarna olie gbruiken. Heet weer 32 gr.C., Caravan en bergop van St. Etienne naar Le Puy F, Massif Central. Eerst 1 l op 10.000 km daarna 1;2500. Ik heb het nu wel over 1990, maar het ligt nog vers in mijn geheugen. Het was Galant 1800 TD.
 

Ericw

Forumguru
@Helmond42 : absoluut niet, zit nu op ruim 90.000km en verbruikt nog steeds geen olie (uiteraard wel iets, maar zo weinig dat het nauwelijks te zien is tussen de beurten door :D)
Bij m'n vorige Superb werd de olie trouwens nog heter zoals ik al eerder schreef, maar daar liep de watertemperatuur nooit verder op dan 100 graden.
 

Kogamyata

Senior Member
Nou ja. Ik had andere ervaringen en meen dat dan te moeten meedelen. Gewaarschuwd mens weet je wel. Ik houd niet van die hele hoge (115) temperaturen. Eventjes zou dat wel moeten kunnen, maar let op met vaker. En voldoende luchtstroom openingen, want daar schort het ook nogal eens aan. Maar ben blij voor je dat er niks loos is.:D
 

Ericw

Forumguru
Ff een update, zit nu lekker aan de Cote d'Azur en heb de "test" uitgevoerd: met de caravan aan de haak de col de croix haute op waarbij hij vorig jaar zo heet werd. De (water)temperatuur loopt nog steeds op, maar niet meer zo hoog (105 graden) en zakt veel sneller. Dus andere grill heeft zeker een positief effect gehad! :cheer:
 

Ericw

Forumguru
Graag gedaan @Bakkertje , was er zelf ook erg benieuwd naar.
Maar blijf het vreemd vinden dat watertemperatuur toch zo oploopt, terwijl ik dit bij vorige auto's (Superb 1.6tdi en 2x passat 1.9tdi) met zelfde caravan nooit heb gehad.
Zal er wel bijhoren, ben hier al blij mee. :D
 

eriktv

Forumguru
Afgelopen weken voor het eerst een caravan door de Alpen getrokken, met de kennis uit dit topic in het achterhoofd.

SIIC 2.0 TDI (170pk) DSG-6 met max. 200 kg inzittenden+bagage met een Fendt Opal 515SG (gewicht rond 1.600kg).

Wat mij opviel:
  • DSG leert heel snel dat je in de bergen rijdt en/of iets aan de trekhaak hebt
  • Daardoor alleen bergaf handmatig geschakeld
  • De motor kan de combinatie heel goed afremmen - waar anderen (vooral Hollanders) continu de voet op de rem hebben, zonder caravan.
  • Olietemperatuur bij 90km/h (vlak) normaal, bij 110km/h rond 115 gr. Spannendste stuk was de Felbertauernpass (langdurig tot 9% stijgen), waar de temperatuur tot 125 gr. opliep. Daarom 1x pauze ingelast om temperatuur te laten dalen.
  • Watertemperatuur is (op de meter) niet boven de 90 gr. geweest
  • Maar vooral: wat rijdt het heerlijk! Met caravan tot 15% gestegen, zonder 24%. Meerdere bergpassen gereden en hij (en ik) kon er geen genoeg van krijgen :thumbsup:
Overigens heb ik in de ondergrille (geen honingraatstructuur) grotere koelopeningen, een dubbele koelvin en volgens mij geen luchtinlaat in de wielkuipen. Lijkt me standaard op de 2.0TDI.
 
Bovenaan Onderaan