Olietemperatuur skoda super2 1.6 TDI greenline

oco1979

Forumguru
Vraagske,

Wat is bij jullie de olietemperatuur als je een eind hebt gereden ?

Bij mij komt die op 106 graden olietemperatuur tegenover 90 graden koelvloeistof.

Die 106 graden is via de display MFA dat je kan aflezen en de koelvloeistof via klassieke wijzer op dashboard.

Vind dat wel handig dat je ook de olietemperatuur kan aflezen.

Bij deze lijk me 106 graden aan de hoge kant.

Dat is bij gewoon rijden op autostrade.

Niets trekken of iets dergelijks.

Ook niet gechipt(nog niet)

Is wel nog nieuw +- 2000km
 

CDK

Forumguru
olietemp van 106 graden is geen probleem, boven 130 graden verliest de olie zijn smerende werking, dus geen probleem. de oliekoeler zal zijn werk vast naar behoren uitvoeren.
 

CDK

Forumguru
onze Fabia 1.2 TSI (ja dat is een compleet andere auto en blok) staat ook op 105 graden bij 130 op de cruisecontrol, vandaag nog gespot op het maxidot display, zou me daar niet direct zorgen om maken.
 

Canon-Eye

Forumguru
Bij normaal sologebruik komt de Fabia Greenline op de snelweg - 125 tot 135 km/u volgens gps - zelden of nooit boven de 98 graden.
Met een tonnetje Eriba aan de kogel, 80-83 km in de 4e versneling kon het wel 105 worden, maar dat was nog met vrij koel weer. Ben benieuwd wat hij van de zomer gaat doen...
 

mwhite

Forumguru
Ik vind 106 best hoog bij normaal gebruik.
Blijft hij zo hoog of is dat tijdelijk ?

Bij mij komt hij nu niet zo hoog bij normaal gebruik ca 120km
Zit dan op max 100 graden
 

KWc

Lid
Ik lees steevast waarden af van 103 t.e.m. 106 voor olietemp op de snelweg (135km/u op klok) bij mijn s2c 1.6tdi
Bij lagere snelheden gaat het al gauw naar 100 of minder.

Valt overigens wel op hoelang het duurt voordat de olie warmer is dan 90 graden (>20 km)
 

ertromp

Forumguru
Voor een 1.6TDI blok is 106 graden bij snelweggebruik absoluut niet vreemd. Ga maar eens GPS snelheden van 200km/h op de DLD Autobahn rijden. Een 110 tot 115 graden olietemperatuur bereik je dan echt wel.
En helemaal eens met @Corné de Kluijver : boven de 130 graden zou ik me ernstig zorgen maken
 

Import Yeti

Forumguru
Is mij ook totaal niet vreemd bij gebruik op de snelweg en 140km/h. Op de Duitse autobahn wel veel 110-115 graden gehaald. Niets om je zorgen over te maken. Belangrijk is wel om bij deze temperaturen niet onmiddellijk je motor af te zetten, maar deze 2 minuten stationair af te laten koelen tot 96 graden. Anders is het snel gedaan met de turbo....
 
Laatst bewerkt:

Joske

Forumguru
Ik haal zelden meer dan 100 graden olietemperatuur.. :pieker:

een heel ander blok met een heel andere oliekoeler ook, zit op het motorblok zelf geschroefd. 90% van de tijd heb ik dan ook de temperatuur van het koelwater, ongeveer een 90 a 95 graden celcius dus :)
 

kansberg

Forumguru
Mijn olietemperatuur is normaliter bij de huidige buitentemperaturen zo tussen de 90 en 100 graden (snelweg). Vorig jaar zomer op de heetste dag (36 graden) met 1100 kg aan de haak ging deze wel richting de 120 graden, maar ook dan is er nog niks aan de hand. Ik houd het wel altijd in de gaten, puur voor het gevoel. Watertemperatuur blijft altijd keurig op 90 graden. Dat dan weer wel.
 

oco1979

Forumguru
Dank u voor de vele respons :D .
Zal het blijven in het oog houden.
Olietemperatuur komt inderdaad wel traag omhoog.
Kan maar pas vanaf 50 graden zien.
De koeltemperatuur veel vlugger naar 90.
MIisschien doordat het een greenline is dat deze minder koeling krijg,eerder meer plastiek onder de bodem en dergelijke om betere cw waarde te verkrijgen die minder CO2 op papier kan geven.
Vorige wagen bleef alles 90:90 ongeveer. Was geen skoda by the way.
We gaan het zien komende zomermaanden.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

kansberg

Forumguru
@oco1979 : Bij iedere auto heeft de olie langer werk om op temperatuur te komen, de warmte afvoer wordt tenslotte geregeld door het koelwater en is dus eerder op temperatuur. Dat de olietemperatuur pas vanaf 50 graden te zien is klopt, dat hoort zo. Zou me niet teveel zorgen maken maar wel in de gaten houden voor je eigen gemoedsrust, dat doe ik ook ;)
 

andrehj

Forumguru
Watertemperatuur blijft altijd keurig op 90 graden. Dat dan weer wel.
Hoe meet jij die watertemperatuur? Want die kun je alleen maar via VCDS of een ander OBD tooltje (bijv. Torque op een smartphone) goed uitlezen. Bij een werkelijke temperatuur van tussen de 80 en 100 (of was het 110) graden staat de meter namelijk rotsvast op 90. Bij VAG heeft namelijk iemand bedacht dat dat een hoop ongerustheid bij klanten voorkomt, maar als engineer vind ik het een gruwel.
 

kansberg

Forumguru
@andrehj : wat je nu schrijft wist ik niet. Ik kijk gewoon op de Temperatuurmeter.jpg en deze staat altijd keurig in het midden bij een bedrijfswarme motor. En zo heb ik weer wat geleerd, waarvoor dank!
 

oco1979

Forumguru
zal de skoda eens via de obd uitlezen en de parameters eens daar op volgen, olie via MFA zou moeten hetzelfde zijn.
De watertemperatuur sta in het midden en zou 90 graden moeten zijn.
Nu meten is weten ;) ,kan het beter eens via diagnosetoestel meten.
 

superbas

Nieuw lid
Ach, Ik heb mijn olietemp ( Superb II TDI) al op de 125 gehad. De brennerpas met caravan en zo hard mogelijk naar boven. (Als je achter een vrachtwagen komt te zitten ben je niet blij) Normaal zo rond de 103, en normaal met caravan ( 90kmh) 115 graden.
 

oco1979

Forumguru
Ach, Ik heb mijn olietemp ( Superb II TDI) al op de 125 gehad. De brennerpas met caravan en zo hard mogelijk naar boven. (Als je achter een vrachtwagen komt te zitten ben je niet blij) Normaal zo rond de 103, en normaal met caravan ( 90kmh) 115 graden.

125 graden :(

is dat gechipte wagen of niet ?
 

Oenoud

Forumguru
Ik heb bij mijn superb afgelopen weken ook al waarden gezien van 116 graden.
Was met ongeveer 160 kmh op de snelweg.
Normaal zo rond de 103 graden.

Wat corne ook zegt. Zodra het boven de 130 graden komt zou ik mij pas zorgen maken.
Was bij de passat die ik hier voor had trouwens ook zo.
In Duitsland regelmatig de 200 + kmh aangetikt en dan blijft hij nog onder de 120 graden.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK
Bovenaan Onderaan