Olietemperatuur 134 graden

Quupi

Nieuw lid
Mijn octavia 1.6 tdi werd op de heenweg naar Ardéche ook goed warm olie 134gr motor liep naar 120graden buiten was het 35gr maar in de 3e versnelling de berg op blijft dat machientje toch 100km/h aanhouden. En zoals al eerder vermeld, wel zorgen dat de vloeistoffen op niveau zijn.
 

hemi24

Forumguru
Deed de Golf 7 variant met 110pk 1.6 TDI die ik heb gehad ook, in lange klim kan de motor meer presteren dan het koelcircuit aan kan.

Olietemperatuur tot 140 gr. C is niet het probleem, op een gegeven moment gaat het koelwater ineens mee oplopen, en dan moet je echt even wat rustiger aan gaan doen!
 

Quupi

Nieuw lid
De airco stopt er ook mee op een bepaalde temperatuur en als je dan nog in de klim zit wil de temperatuur maar moeilijk zakken. Er zal geen roet meer in de motor zitten lijkt mij
 

Roeland80

Forumguru
Hier liep de temperatuur van de koelvloeistof ook op onderweg naar Oostenrijk… paar steile lange stukken waar hij dan wat moeite heeft…. Temperatuur loop ook snel weer terug wanneer je daarna rustig afdaalt…. Heb even gekeken en heb inderdaad ook van die openingen in de voor bumper O3 1.6 TDI uit 2016

Trekhaak is achteraf gemonteerd maar volgens mij is dat bijna bij alle PON auto’s
 

PizzaPieter

Forumguru
Met de caravan volbepakt erachter en 105/110km staat olie bij mij rond 115. Berg op, tandje terug, gaat ie richting 125.

Ik heb geleerd dat zolang de koelvloeistof temperatuur niet doorschiet (dus 90 blijft of richting 100) dat ik me geen zorgen hoef te maken.

Bij verhoging liever meer toeren dan minder en gezond verstand gebruiken.

Voorheen had ik alleen koelvloeistoftemp.meter en kon ik me geeneens druk maken over de olietemp.
 

spikehome

Forumguru
Heb bij mij de olie niet hoger gezien dan 105c.
Water bleef netjes 90c
DSG olie werd een 100c
Alles met vouwwagen en bergop.
 

Roeland80

Forumguru
@PizzaPieter klopt hoor ik rij een handbak dus Maximaal 4e versnelling ivm olie temperatuur en berg op inderdaad meer toeren dan loopt koelvloeistof temperatuur ook snel weer terug….

@spikehome ik denk dat jouw vouwwagen ook geen 1500 kg weegt…..
 

PizzaPieter

Forumguru
Maximaal 4e versnelling? Met caravan bedoel je? Ik rij hele stukken in zn 5e of 6e hoor, scheelt behoorlijk. Als ie moet werken gaat ie tandje terug

Koelvloeistof blijft overigens altijd netjes op 90gr staan, maar als ik merk dat motor het zwaar krijgt, tandje terug en verder....
 

Roeland80

Forumguru
Ik heb er maar 5 als ik die met 100km per uur ga gebruiken met caravan er achter heb ik te weinig toeren dan smoort hij heel erg…. Dus maximaal in z’n 4 gaat het prima!!
 

Quupi

Nieuw lid
Ik heb er maar 5 als ik die met 100km per uur ga gebruiken met caravan er achter heb ik te weinig toeren dan smoort hij heel erg…. Dus maximaal in z’n 4 gaat het prima!!
Hier precies hetzelfde, alles in 4 behalve de berg op dan terug naar 3 als het teveel wordt in 4. Met caravan die max 1400 mag wegen, denk niet dat deze zo zwaar is
 
Bovenaan Onderaan