Olietemperatuur 134 graden

hemi24

Forumguru
@Smeeuwis : als je genoeg kennis hebt om iets met die info te kunnen wellicht...

Voor velen (hier) is weergave van een olietemperatuur die over de 100 gr C gaat al heel verwarrend én verontrustend heb ik de laatste jaren meermaals gemerkt!

:sterretjes:
 

hemi24

Forumguru
Het zou wellicht handig zijn om er een kleur aan toe te voegen.
Bijvoorbeeld de digitale weergave in groene cijfers, voor normaal bedrijf die via geel naar rood veranderd als de waarde naar een uiterste grens loopt.
Als je de schaal niet kent, kan het moeilijk zijn om een willekeurige waarde juist te interpreteren.
 

Renkie

Forumguru
@Renkie : je bent de tweede die dit opmerkt, terwijl Frans al heeft aangegeven dat de foto net na de klim is genomen terwijl de weg alweer vlak liep...

:lezen:

Dan nog moet je dus ook erna zorgen dat alles genoeg toeren maakt want ook dan wil je het koelen en de gehele aandrijflijn niet te raar belasten.
Natuurlijk zijn er uitzonderingen maar over het algemeen zal de weg bij een klim in de buurt ook weer naar beneden gaan. Dus ook al ben je over de top heen en gaat het zelfs naar beneden dan is D7 een veel te hoog verzet.

Sterker nog: al rij je op een volledig vlakke weg en heb je alle temperaturen op normaal niveau dan zou ik (met aanhanger!) meer toeren willen maken dan die 1650-1700 die we daar nu op de foto zien. Ik zou echt aanraden om eerder richting de 2000 te zitten of zelfs hoger.
 

anoppe

Actief lid
Dan nog moet je dus ook erna zorgen dat alles genoeg toeren maakt want ook dan wil je het koelen en de gehele aandrijflijn niet te raar belasten.
Waarom belast je de aandrijflijn door in een hoger verzet te rijden?

Ik zou echt aanraden om eerder richting de 2000 te zitten of zelfs hoger.
Waarom wil je op de vlakke weg niet in, bijvoorbeeld, D7 rijden; als de motor en aandrijflijn het aankunnen is daar niets mis mee, toch?
 

Renkie

Forumguru
Zaken zoals de bak krijgen naar mijn weten nog steeds meer koeling bij een hoger toerental. En ja en worden steeds meer slimme trucs uitgehaald qua koelsystemen waardoor de koelcapaciteit niet geheel toerenafhankelijk is maar het speelt nog wel mee.

Idem met D7 op een vlakke weg -> Dat de auto niet afslaat of 'bokt' dat je een in de hoge versnelling rijdt wil niet zeggen dat het goed is. Voor lagers in het blok en bak kun je beter wat hoger zitten.

En het zal niet in 1 vakantie stuk gaan, maar voor de lange termijn blijft het wel langer heel als je er wat meer om denkt.
 

anoppe

Actief lid
Voor lagers in het blok en bak kun je beter wat hoger zitten.
Deze opmerking gaat er bij mij maar moeilijk in: Waarom zouden die lagers niet dezelfde belasting bij lagere/minder rpm aankunnen? Ik zou verwachten dat de aandrijflijn de potentiele gevraagde (Of geleverde, ligt aan uitgangspunt ;) ) aan moet kunnen. Als dit het geval is zou een hogere versnelling niets veranderen aan de slijtage van genoemde onderdelen en is er niets mis mee om op de schakelen.

Laat ik benadrukken dat ik geen expert ben: ik stel gewoon wat, voor mij, logische vragen :)
 

Canon-Eye

Forumguru
@anoppe : ooit op een (niet-elektrische!) fiets met versnellingen tegen de wind in heuvel op getrapt?
Zo ja, dan heb je aan je eigen knieën, dijen en hartslag kunnen voelen dat je "mechaniek" een stuk zwaarder wordt belast als je in een hogere versnelling rijdt, terwijl het allemaal wat makkelijker gaat als je een tandje terugschakelt.
Dat is voor een automotor niet anders... :pardon:

Mijn vuistregel is dat de motor, als er echt gewerkt moet worden, in het toerengebied moet zitten waarbij tenminste 80% van het maximumkoppel beschikbaar is. En dat gaat al héél erg lang goed...
 

anoppe

Actief lid
@Canon-Eye Ik snap je redenatie, maar dat neemt toch niet weg dat er dezelfde hoeveelheid vermogen nodig is om vooruit te komen? Bij het verlagen van een versnelling hoeft de motor minder vermogen te leveren, waardoor je snelheid verliest (verdubbel de kracht, halveer afstand, hefboom principe etc). Dus zou je denken dat de belasting van de aandrijflijn niet verandert.
 

Canon-Eye

Forumguru
Volgens mij is niet dezelfde hoeveelheid vermogen nodig, maar uiteindelijk dezelfde hoeveelheid energie om dezelfde massa onder dezelfde omstandigheden over dezelfde afstand te verplaatsen. Da's toch net effe wat anders...

Tandwielkasten, versnellingsbakken daaronder begrepen, zijn bedacht om bij een gegeven (maximum) vermogen voldoende kracht te kunnen leveren om die verplaatsing ook onder zwaardere omstandigheden te bewerkstelligen. Daarom rij je weg in de eerste versnelling: het kost meer moeite om een massa in beweging brengen (te versnellen) dan om een bewegende massa op een eenparige snelheid te houden. Lucht- en rolweerstand, zwaartekracht (bij hellingen) doen daarbij hun eigen duit in het zakje.
Enfin, ik verwijs maar weer naar de fiets - daar kun je het aan den lijve ervaren...
 
Laatst bewerkt:

Canon-Eye

Forumguru
Ervan uitgaand dat de keuze van de versnelling geen gevolgen heeft voor de weerstand in de aandrijflijn
Heeft-ie waarschijnlijk wel, want er draaien meer of minder (c.q. grotere of kleinere) tandwielen mee ;) maar dat zal in de praktijk te verwaarlozen zijn ten opzichte van de lucht- en rolweerstand die overwonnen moet worden, airco en dynamo, etc...
 
Bovenaan Onderaan