Olietemperatuur 134 graden

Frnsvdw

Senior Member
Kreeg te zien dat mijn olietemperatuur opliep naar134 gr. dit toelaatbaar?
Dit was in een klim met caravan watertemperatuur liep ook naar de 100 gr. toe.
Was in ieder geval kortstondig na de klim liep alles weer terug naar normale waarden.
Trekhaak is van fabriek af geleverd.
Het gaat om O3 2015 1.6 TDI
IMG_20190419_160415__01.jpg IMG_20190419_160503__01.jpg
 
Laatst bewerkt:

VAG-man

Forumguru
Geen probleem lijkt mij. Dit is normaal als de motor echt moet werken.
De koelvloeistof blijft uit de rode waarde.

Zorg dat je op tijd terug schakelt. Liever wat meer toeren dan dat de motor het moeilik heeft met de lage toeren.
 

Mali

Forumguru
Idd geen probleem, geeft wel aan dat het belangrijk is om koelvloeistof en olie pijl op een goed pijl te hebben.
Beide vloeistoffen zorgen voor koeling.
Ik rij altijd met olie temp zichtbaar in het display en ik zie door de jaren heen zelfs dat ik olie moet bijvullen puur door de temperatuur, 1/2 liter bijvullen en is al merkbaar dat de temperatuur zakt.

En onder de 70 graden komt mijn diesel nooit boven de 2000 toeren uit.
 

Frnsvdw

Senior Member
Geen probleem lijkt mij. Dit is normaal als de motor echt moet werken.
De koelvloeistof blijft uit de rode waarde.

Zorg dat je op tijd terug schakelt. Liever wat meer toeren dan dat de motor het moeilik heeft met de lage toeren.

Dank je wel voor je respons.
 

Frnsvdw

Senior Member
Idd geen probleem, geeft wel aan dat het belangrijk is om koelvloeistof en olie pijl op een goed pijl te hebben.
Beide vloeistoffen zorgen voor koeling.
Ik rij altijd met olie temp zichtbaar in het display en ik zie door de jaren heen zelfs dat ik olie moet bijvullen puur door de temperatuur, 1/2 liter bijvullen en is al merkbaar dat de temperatuur zakt.

En onder de 70 graden komt mijn diesel nooit boven de 2000 toeren uit.

Dank je wel voor je respons..
 

Canon-Eye

Forumguru
Je zou om te beginnen de sportstand kunnen kiezen, dan zorgt de dsg zelf wel dat hij wat eerder terugschakelt als de weg begint te klimmen. Daarnaast heb ik altijd vooral de actuele verbruiksindicatie in beeld, want die reageert al onmiddellijk zodra er alleen nog maar sprake is van beginnend vals plat.
De olietemperatuur reageert altijd later, namelijk pas als de motor al even extra stevig aan het werk is geweest; die check ik tussendoor wel regelmatig, maar het actuele verbruik is mijn meest alerte waakhondje om eventueel handmatig in te grijpen.
 

hemi24

Forumguru
Geen probleem lijkt mij. Dit is normaal als de motor echt moet werken.
De koelvloeistof blijft uit de rode waarde.

Zorg dat je op tijd terug schakelt. Liever wat meer toeren dan dat de motor het moeilik heeft met de lage toeren.


Dat is juist het (bekende) probleem met de 1.6TDI in de modellen van het MQB-platform: dat kreng kan meer vermogen leveren dan de koeling op zulke momenten aan warmte kwijt kan...
 

hemi24

Forumguru
@Frnsvdw : Je bent niet de eerste, Golfjes, Superbs, etc. hebben er allemaal last van... Knoop 1300-1500 kg aan de haak en ga een lange klim maken met ca 90+ km/h.
Olietemperatuur loopt gestaag op tot ca. 125°C en vervolgens gaat de koelvloeistoftemperatuur ook ineens uitlopen.
Ik heb dezelfde ervaring met een Golf 7 variant gehad en als je zoekt kom je hier meer Octavia- en Superbrijders tegen die het ook hebben gehad.
 

turboturbo

Forumguru
Met een stevige lange klim tijdens vakantieritten icm een volgeladen auto (bv 4pers + bagage) met hoge buiten temperaturen en airco aan heb ik het ook wel een paar keer aan de hand gehad met verschillende auto’s in het verleden. Ik zette (als de auto airco had) de airco dan tijdelijk even uit zodat al het vermogen naar de wielen kon om de klim te voltooien. En idd naar een hogere EDIT: lagere versnelling zodat de motor meer toeren kon gaan maken.

Ooit met een oude DAF turbo diesel bus moesten we eens om de zoveel minuten in de berm met stationair draaiende motor gaan staan wachten totdat de koelwatertemperatuur weer gedaald was tot 90°C en dan steeds weer verder klimmen (was een hele lange klim)

Heeft de Octavia III ook het probleem dat af fabriek 2 verschillende capaciteiten koelvermogen zijn geleverd? (Een bedoeld voor af fabriek trekhaak en een zonder)
 
Laatst bewerkt:

Renkie

Forumguru
D7 -> Dat is echt veel te hoog, je kunt bij een flinke klim beter zorgen dat je rond de 2500-3000rpm of zelfs hoger uit komt met een TDI. Dat koelt ook een stuk beter qua versnellingsbak etc etc.
 

hemi24

Forumguru
@Renkie : je bent de tweede die dit opmerkt, terwijl Frans al heeft aangegeven dat de foto net na de klim is genomen terwijl de weg alweer vlak liep...

:lezen:
 

Smeeuwis

Donateur
Heeft de Octavia III ook het probleem dat af fabriek 2 verschillende capaciteiten koelvermogen zijn geleverd? (Een bedoeld voor af fabriek trekhaak en een zonder)

De eerste O3 Greenlines hatchback hadden een ander koelsysteem. Ik had er zo één, mag niets trekken. Later is dat aangepast en gingen de trekgewichten naar 1000 kg.

On topic: een olietemperatuur van 130 graden plus vind ik absoluut niet raar met een zware aanhanger aan de haak bergop. Dat ook de koelwatertemperatuur mee gaat lopen is niet vreemd, immers die warmte moet weg. Dat kan de radiator natuurlijk prima regelen. Mijn Land Rover Discovery TD5 loopt ook richting de 120 graden olietemperatuur bergop met 4 personen, hond, bagage en aanhanger.

Ik weet niet of dit iets specifieks is van 1.6 TDI's op MQB platform, zit denk ik meer in het algemene efficiënte karakter van moderne diesels. Die produceren relatief weinig warmte en dus wordt het koelsysteem daarop afgestemd. De eerste Peugeot HDI's eind jaren '90 hadden electrische bijverwarming omdat in de winter het koelwater te koud bleef om de kachel op te stoken. Dat is ook de reden dat sommige types, met name sommige populaire 14% bijtelling modellen van enkele jaren terug, regelmatig weinig of niets mogen trekken. Koelwater rondpompen kost vermogen en dus brandstof en levert dus extra CO2 uitstoot op, je zal maar boven de toentertijd geldende grenzen komen en dus je auto's niet meer kunnen verkopen.

Al gezegd, en inderdaad verstandig: in lage versnelling met voldoende rpm bergop. Eerste foto laat dat ook duidelijk zien. Water- en oliepomp draaien dan op hoe toeren en pompen hun vloeistoffen dus snel rond, waardoor die hun energie kwijt kunnen. De motor levert dan ook de optimale prestaties. En koelvloeistofPEIL / oliePEIL ( :ot: graag met EI, pIJlen komen uit een boog of liggen op de weg geschilderd etc.) op juiste niveau is ook zeer belangrijk. Check na zo'n rit (of tijdens) ook altijd het peil en vul bij indien nodig. Sta dan ook niet verbaasd als er wat bij moet, motoren die doorgaans niet zoveel hoeven te doen en het ineens hard voor de kiezen krijgen verbruiken altijd wel wat olie.
 

hemi24

Forumguru
Moderne koelwatersysteem en oliecircuits steken heel wat ingewikkelder in elkaar, dan het enkele circuit van vroeger met een pomp aangedreven door een poelie of tandwielen vanaf de krukas, maar dat terzijde...

:koffie:

Met andere woorden: verwarm-/koelcapaciteit of smering is niet enkel meer afhankelijk van motortoerental.
Los daarvan blijf ik voorstander van het advies om het toerental redelijk hoog te houden indien er veel vermogen geleverd dient te worden door de motor!
Schakelindicator negeer ik tijdens aanhangergebruik of het trekken van de caravan dan ook nóg meer dan dat ik dit doorgaans al doe...
 

Smeeuwis

Donateur
Moderne koelwatersysteem en oliecircuits steken heel wat ingewikkelder in elkaar, dan het enkele circuit van vroeger met een pomp aangedreven door een poelie of tandwielen vanaf de krukas, maar dat terzijde...

Klopt helemaal, maar het principe toeren draaien is niet veranderd om je temperatuur onder controle te houden. Mooie bijkomstigheid is dat de olietemperatuur altijd zichtbaar is te maken in de Maxidot, ik snap nog steeds niet dat bij verreweg de meeste auto's alleen de watertemperatuur een metertje heeft en het oliepeil alleen via een lampje te controleren valt! Oliedruk, -peil en -temperatuur zijn veel belangrijker...
 
Bovenaan Onderaan