Oliepeil controleren

Captain Hook

Forumguru
...[vaak dure olie wisselen + spoelen], bovendien totaal overbodig/overdreven..
't Is maar hoe je 't bekijkt. Vanuit het standpunt van de verkoper van al die dure extra vloeistoffen is het zeer zeker niet overbodig/overdreven! :shutup:



Lijkt een beetje op de vraag goedkoopste benzine tanken ...
Idd!

En in die discussie is ook al diverse malen ontkracht dat zogenaamde 'premium' merken en duurdere brandstof, (goede) waar voor je geld zou betekenen. Ahum. :koffie:

Leuk verhaal in deze; tijdens diverse demonstraties en testrondes in de kombaan van het RDW te Lelystad, rijden vaak hele dure en snelle auto's hun rondjes.
Ze zuipen dan brandstof. En hoe duurder de auto des te meer brandstof zuipen ze... M.a.w. ook vaak tanken. En wat doet die man in dat witte overall met de witte helm dan? Juist ja, die gaat met z'n exclusieve auto gewoon bij de goedkope pomp (Tango) tanken. :D
Deze man heb ik al meerder malen bij de lokale Tango gewoon goedkope no-name brandstof zien tanken in die dure testbolides:
 
Laatst bewerkt:

Spierings

Forumguru
ik heb het dan met name over een diesel, ik doe het wel blijft alles schoon
Ook bij een diesel is dat niet nodig, dat de olie zwart kleurt betekend niet dat de motor inwendig vervuild raakt.. je ziet vaker vervuilde benzine motoren als diesel motoren.
 

turboturbo

Forumguru
Als je zelf olie online besteld is het prijs verschil met duurdere A merk olie niet zo groot met Action/Lidl olie.

Bovendien smeer ;) ik die kostenpost uit over een 10 - 12 maanden (dat is ong mijn verversingstermijn) dan gaat het nergens meer over.
 

Octavia0112

Forumguru
Idd!

En in die discussie is ook al diverse malen ontkracht dat zogenaamde 'premium' merken en duurdere brandstof, (goede) waar voor je geld zou betekenen. Ahum. :koffie:

Leuk verhaal in deze; tijdens diverse demonstraties en testrondes in de kombaan van het RDW te Lelystad, rijden vaak hele dure en snelle auto's hun rondjes.
Ze zuipen dan brandstof. En hoe duurder de auto des te meer brandstof zuipen ze... M.a.w. ook vaak tanken. En wat doet die man in dat witte overall met de witte helm dan? Juist ja, die gaat met z'n exclusieve auto gewoon bij de goedkope pomp (Tango) tanken. :D
Deze man heb ik al meerder malen bij de lokale Tango gewoon goedkope no-name brandstof zien tanken in die dure testbolides:
[/QUOTE].
Bij Tinq laatst gewoon een wagen van Shell zien lossen dus mss bij tango ook wel het geval.
 

Canon-Eye

Forumguru
Is al eerder aan de orde geweest: er zijn veel minder raffinaderijen waar benzine wordt geproduceerd dan dat er brandstofmerken zijn.

Wel verschillen de toevoegingen (die vaak pas bij het laden worden ingespoten) soms per merk waardoor er wel kwaliteitsverschillen kunnen zijn, maar de basis is voor alle merken gelijk. In Nederlandse tankstations zul je dan ook nooit inferieure brandstof vinden - die bestaat hier gewoon niet.
Slecht onderhoud of teveel water in de grondtank kom je bij de grote merken niet tegen, maar bij de kleinere vrije tankstations kan dat incidenteel wel voor kwaliteitsproblemen zorgen, evenals de zogeheten misstortingen (bij aflevering gooit de tankautochauffeur per abuis diesel in de benzinetank of andersom). Dat laatste komt overigens bij alle merken wel voor. Het blijft mensenwerk en ook de best getrainde en meest toegewijde chauffeur kan een keer afgeleid zijn en zich vergissen, is mijn ervaring.

Diverse (grote) merken contracteren bij vervoerders een beperkte vloot tankauto's in hun eigen kleuren, meestal ook met chauffeurs in bijpassend uniform. Daarnaast hebben de grotere gespecialiseerde brandstofcarriers ook nog een vloot neutrale auto's die voor allerlei verschillende opdrachtgevers worden ingezet. Die hebben dan meestal van die inschuifbordjes bij zich zodat dezelfde auto "Shell" voert bij een Shellstation, "BP" bij het BP-station even verderop, etc. En bij het bordjes wisselen kan ook iets misgaan natuurlijk, vooral als het druk is.
 

bouwdirk

Senior Member
Kom ik vrijdag in de garage om een afspraak te maken voor de oliewissel, 'oooh maar dat moet pas op 30.000 hoor meneer, we zullen het even controleren en de wagen resetten'.
Vraag ik vervolgens welke olie ik moet bijvullen als de auto erom vraagt. 'speelt niet veel rol meneer zolang het long life is en voldoet aan de VW specificaties'
Vraag ik moet dit 5W30 of 5W40 of 0W40 of dergelijke zijn. (krijg ik me daar een zeer twijfelend gezicht) 'voor bij te vullen speelt dit niet zoveel rol meneer'

en verder heb ik dan maar niet gevraagd en heb ik mooi gewacht op de wagen.
 

EdK

Forumguru
Nee @Cordoba je moet de juiste vragen aan de juiste persoon stellen.
Dus aan de receptie vraag je om de monteur te spreken en aan die monteur vraag je dan welke olie erin moet en dan vraag je weer aan de receptie om een litertje van die olie die de monteur net heeft opgegeven.

Theoretisch zou het dan niet meer fout kunnen gaan offfff de receptie medewerker moet stront eigenwijs zijn....
En ga je maar afgewerkte olie bij de patatboer halen....is ook olie...oliebol....:pardon:
 

bouwdirk

Senior Member
@EdK de receptioniste had al de monteur die net passeerde aan het woord overgelaten ivm de olie :jaja: weet nu wel niet welke bevoegdheid deze had van de 10 of 12 monteurs die er rondlopen,

bij skoda/seat zijn ze toonzaal + werkplaats aan het renoveren
dus iedereen zit nu in de aangrenzende VW garage
bij skoda/seat doen ze de carosserie van VW/skoda/seat
bij VW het onderhoud van skoda/seat/vw
en aan de overkant van het straat zit audi van dezelfde verkoopsgroep waar onderhoud + carrosserie gedaan word van jawel enkel audi :lezen:
 

EdK

Forumguru
Zo nuchter als wat, vannacht nog vrije tijd en daarna is t weer over !!
Gaan we met de Caddy weer de weg op......:pardon:
Dus tsja tis weer over met de RC's :cheers:
 

ErikC

Nieuw lid
Peil controleren
› Een paar minuten wachten tot de motorolie in de carterpan is teruggestroomd.
› De oliepeilstok verwijderen.
› De oliepeilstok met een schone doek afvegen en tot aan de aanslag weer
erin schuiven.

› De oliepeilstok weer uittrekken en het oliepeil aflezen.
› De oliepeilstok weer erin schuiven.

Wat verstaat men met de zin “tot aan de aanslag weer erin schuiven.”

Doet men dan de stok erin tot aan de rand van de buis?
of klikt men deze vast op de buis?
om het nadien uit te trekken en af te lezen.

Het maakt wel een verschil in oliepeil, maar de monteur van de garage wist het ook niet!
Zijn uitleg is dat ze in de garage metalen peilstokken gebruiken en niet deze van de wagen??
 

hemi24

Forumguru
Zover erin schuiven als deze er ook uitgetrokken is.
Geen idee hoeveel aanslagen jouw peilstok heeft, maar doorgaans is het er maar één...

Verhaal van monteur is echt een broodje aap!!!
 
Bovenaan Onderaan