Oliepeil controleren

bouwdirk

Senior Member
Rapid spaceback 1.2TSI 81kW - 10.000km

daarnet even m'n oliepeil gecontroleerd bij koude motor, aangezien deze aan de lage kant begint
te staan al maar eens op zoek naar welke olie erin moet.

Kom ik onderstaande tegen in de handleiding

De olie kan worden gecontroleerd en bijgevuld wanneer aan de volgende voorwaarden
is voldaan.
De wagen staat op een horizontale ondergrond.
De motorbedrijfstemperatuur is bereikt.
De motor is afgezet.
De motorkap is geopend.
Peil controleren


Heb ik dan altijd m'n oliepeil foutief gecontroleerd bij koude motor?

Kom ik ook nog 2 soorten olie tegen,

variabel service interval = VW 504 00
vast service interval = VW 502 00
 

Level42

Forumguru
Toevallig (na ritje Alpen en terug) ook mijn olie moeten bijvullen. Bij mij staan er dezelfde instructies maar je moet wel een paar minuten wachten na het afzetten van de motor want dan pas is al de olie teruggelopen.

De bedrijfstemperatuur zal met het uitzetten van de olie te maken te hebben.

Ik knal er gewoon de duurste Shell Olie voor Diesels in.....voordeel van lease...

Oh en de handleiding geeft ook aan dat je nooit meer dan een halve liter tegelijkertijd moet bijvullen. Dus een dag later of zo nog een keer peilen en evt. nog bijvullen.
 

Cordoba

Forumguru
Ik dacht dat het bij VAG gebruik was om bij koude motor het oliepeil te checken, maar mogelijk dat het beleid is veranderd. Allereerst de methode zoals in de handleiding van @bouwdirk staat, die lijkt geschreven te zijn met subsidie van de olieboeren: na uitzetten van de motor wordt een wachttijd aangegeven (vaak 10 minuten) om ervoor te zorgen dat alle olie is teruggelopen in het carter. Als je niet wacht zul je dus te snel olie bijvullen, en mogelijk zelfs overvullen wat juist voor problemen kan zorgen. In het verleden ooit gehad bij een dieseltje dat de dealer bij een beurt wat al te ruim met olie had gevuld, en bij een lange doordraaiende bocht verslikte de motor zich ineens doordat ie een slok olie binnen kreeg.:nailbiting: Gelukkig zonder verdere motorschade, maar geeft wel aan hoe tricky dit kan zijn.
 

bouwdirk

Senior Member
om het vervolg voor alle duidelijkheid even te geven van het instructieboekje (wou het hierboven wat korter houden).
Waar het me vooral om te doen is, is dat ik nu opeens met een warme motor moet meten, vroeger controleerde ik altijd
s'morgens voor ik begon te rijden.

Peil controleren
› Een paar minuten wachten tot de motorolie in de carterpan is teruggestroomd.
› De oliepeilstok verwijderen.
› De oliepeilstok met een schone doek afvegen en tot aan de aanslag weer
erin schuiven.
› De oliepeilstok weer uittrekken en het oliepeil aflezen.
› De oliepeilstok weer erin schuiven.
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK

Level42

Forumguru
Ik dacht dat het bij VAG gebruik was om bij koude motor het oliepeil te checken, maar mogelijk dat het beleid is veranderd. Allereerst de methode zoals in de handleiding van @bouwdirk staat, die lijkt geschreven te zijn met subsidie van de olieboeren: na uitzetten van de motor wordt een wachttijd aangegeven (vaak 10 minuten) om ervoor te zorgen dat alle olie is teruggelopen in het carter.
Heerlijk dat onmiddellijke in het negatieve trekken, alsof VAG belang heeft bij wat de olieboeren verkopen, ik denk dat ze meer belang hebben om motorschade te voorkomen.

Het staat dus ook gewoon WEL in de handleiding dat je enkele minuten moet wachten......
 

Octavia0112

Forumguru
Rapid spaceback 1.2TSI 81kW - 10.000km

Kom ik ook nog 2 soorten olie tegen,

variabel service interval = VW 504 00
vast service interval = VW 502 00

VW 504 00 is 5w30 is duurder per liter
VW 502 00 is 10w40

Heb zelf ook een een Rapid Spaceback met een 1.2tsi en deze heeft longlife en dus variabel service interval en is dus 5w30
Hopelijk kun je er wat mee.
 

andrehj

Forumguru
VW 504 00 is 5w30 is duurder per liter
VW 502 00 is 10w40
Dit is wat te kort door de bocht. Zo is de meest gebruikte VW 504.00 momenteel 0W30 en de VW 502.00 die ik zelf momenteel gebruik is 5W40. En daarnaast zullen er nog wel wat varianten zijn.
 
Laatst bewerkt:

bouwdirk

Senior Member
binnenkort gaat mijne op onderhoud, eens navragen wat zij erin doen.
op 18500 km heb ik nu +/- 500 ml olie moeten toevoegen.

waar zit eigenlijk het verschil tussen de verschillende merken olie.

0w40 van techno kost bij de action +/- 3 euro voor een liter, ga je naar een castrol od. dan betaal je makkelijk 9 euro/liter
zit het hem in de smerende werking of levensduur of ...
 

Captain Hook

Forumguru
waar zit eigenlijk het verschil tussen de verschillende merken olie.
...
zit het hem in de smerende werking of levensduur of ...
't Zit 'm vooral in de smering van je portemonnee... :jaja: en reclame, en marketing, en winstmarges...

Wanneer het product aan de gestelde specificaties/eisen voldoet lijkt me dat prima. Als je graag wilt betalen voor een logo op de verpakking; be my guest. :koffie:
 

hemi24

Forumguru
Het is met olie net als met banden: de eerste paar duizend km rollen ze allemaal even goed en volbrengen ze hun taak prima.

Daarna merk je het verschil in levensduur/kwaliteit.

De één wil perse premium merkbanden, terwijl de ander wat vaker een nieuw setje "Yang-gom" banden koopt.

Helaas merk je pas als het te laat is wat de goedkopere olie met je motor heeft gedaan...

En zeg nou zelf, wat maken die paar rot centen voor die duurdere olie nou echt voor verschil op een interval van 30k...
Motorschade is altijd duurder!!!
 

EdK

Forumguru
En zeg nou zelf, wat maken die paar rot centen voor die duurdere olie nou echt voor verschil op een interval van 30k...
Motorschade is altijd duurder!!!
Tsja ik tank liever RON 98 of 120 dan dat ik betere olie gebruik......

Is zo'n gevalletje van motorrijders die de duurste motor hebben maar goede kleding is niet nodig want een korte broek met sandalen dat rijd toch ook...... totdat
 

turboturbo

Forumguru
Het is even de vraag of Lidl-Aldi-Action oliën volsynthetisch zijn en/of aan de VW normen voldoen (even afgezien van de viscositeit)

Ik gebruik momenteel een olie die 1 stap beter is dan vereist, als ik het goed onthouden heb. Gelet op de ACEA C-specificatie en de SAPS eisen uit het boekje en wat er op de verpakking staat van de olie.
 

Captain Hook

Forumguru
Als het aan specificaties voldoet, waarom zou je dan tig keer zo veel betalen voor een duur logo op de verpakking?
Hoeveel olieraffinaderijen zijn er, denk je? :shutup:

Action-olie.jpg

Ik zie gewoon VW502.00/505.00 op het etiket staan, met als omschrijving vol synthetische motorolie...

Maar toegegeven, marketing heeft wel z'n best gedaan, op velerlei gebieden. De mensen aanpraten dat iets wat duur is, wel goed moet zijn... :koffie: En, als 'logisch' gevolg daarvan, als het goedkoop is, dan zal het wel slecht zijn...;)
Noch het één, noch het ander, is per se juist.

Google voor de grap maar eens op "fabels dure motorolie"... Altijd leuk, al die verhalen...
 

turboturbo

Forumguru
Dat kan je googlen, andere kant zijn er ook YouTube filmpjes en sites te vinden met tests hoe verschillende merken olie presteren onder dezelfde omstandigheden....

Het is niet zo zwart wit als je nu schetst, vrees ik.
 

Spierings

Forumguru
Het klopt dat duur geen indicatie voor kwaliteit is maar goedkoop in meestal wel een indicatie van mindere kwaliteit.

Snap niet waarom je van die goedkope (onbekende) rommel erin gooit, goede olie kost ook niet veel online. Heb laatst voor een kan van 5L Av-L pro 0w30 van Shell iets van €30,50 betaald...

Heb ook vaak zat aan vervuilde motoren gewerkt, deels te verwijten aan longlife intervallen maar ook zeker aan goedkope oliën...

De ene olie is ook niet hetzelfde als de andere. Dat het aan de specificaties voldoet wil niets zeggen, meestal zit er verschil in de dopes (welke invloed hebben op smering, reiniging, veroudering, etc.).
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan