Olie temperatuur OIII

octaafje IV

Actief lid
Ik heb in de afgelopen 15 jaar, om de drie jaar een nieuwe auto gehad en ken dit hogere olie-temperatuurprobleem niet.

Niemand leest dat mijn nieuwe auto met krap 25km op de teller in noodloop ging en ik zonder turbodruk op de snelweg zat? kennelijk is dat acceptabel en regulier? :)

Misschien heb ik geen recht van spreken omdat ik a een leaserijder ben en het b op de linker baan gebeurde. (kende de regel trouwens niet, bedankt voor de opheldering @octaafje IV, heerlijke azijnpisser). Houd je er rekening mee dat het de leaserijders zijn die je pensioen betalen? beetje respect ja? hoest iedere maand een flink bedrag voor je op :) en een fatsoenlijk dankjewel kan er niet vanaf?

Ik las om 17.13 over een na 25 km knipperend voorgloeilampje: is dit het signaal voor een noodloop zonder turbodruk? Rij zelf geen diesel, dus vandaar mijn vraag.

Zodra jouw pappie en mammie mij gaan bedanken voor het kennelijk oprochelen van hun pensioen zal ik de huidige generatie verwend wellicht iets meer ruimte gunnen op de linker baan!
 

Tom RS

Forumguru
Hoe meer metertjes, hoe meer mogelijke zorgen. Ik kijk nooit naar de olietemperatuur, kan ik er ook niet van wakker liggen. Warmrijden? Bij mij is dat rijden tot de watertemperatuur op de normale waarde staat, nog enkele kilometers rustig aan, maar toch al sportief en daarna "drive it like you stole it " :D Ik heb inmiddels toch wel een zestal auto's gehad en nooit problemen gehad op die manier.
Lichtje dat gaat branden na 25 km is niet leuk, maar als het bij 1 keer blijft zou ik ook daar niet van wakker liggen.
 

Joske

Forumguru
Ik reken liever in km's. 10km alvorens de olie ietofwat warm is en minstens een kwartier aan het rijden alvorens het blok zwaarder te belasten. En echt het onderste uit de kan halen bij de auto reken ik toch op minstens een halfuur goed gereden te hebben. Tenslotte: het is niet omdat het water warm is dat de olie warm is EN het is niet omdat de olie warm is dat de hele motor warm is natuurlijk..
De 3e auto die ik zo rij en ook hier nog geen problemen gehad met de wagen(s).
 

MaRco2

Forumguru
Watertemperatuur is iets heel anders dan de temperatuur van de olie. Olie en dus in het blok zelf duurt toch wel 15minuten voordat dat ergens rond de 85 graden is.

En zelfs dat is heel erg buitentemperatuur afhankelijk. Hoe kouder het is, hoe langer het duurt (en de rijwind helpt ook blijkbaar niet mee).

Na 12 km binnendoor rijden (tegenwoordig pak ik de dubbele binnendoorroute tot diezelfde A28, blijkt uiteindelijk 12 km te schelen per rit) staat hij in het koelere seizoen pas net op 80 graden, ga je dan de snelweg op, daalt het soms zomaar 10 graden en ben je bedrijfstemperatuur af (en dan zit je net aan de 100 km/h) door de rijwind en ben je een heel stuk verder voordat het weer boven de 80 is.

Met een forse caravan e.d. in een gebied met hoogteverschillen op de Autobahn (rondom Luik zal het ongetwijfeld ook wel willen!) zit je zomaar richting de 120 graden.
 

Tom RS

Forumguru
Kijk, in theorie klopt dat allemaal, dat weet ik wel. Alleen hebben we in de opleiding automechanica die ik gevolgd heb mijn toenmalige 106 gti helemaal opengehaald en nagekeken (ook de bak) en daar had ik zo ook 9 jaar mee gereden (200000 km). Bleek helemaal geen slijtagesporen te vertonen, zelfs het Hohnpatroon was nog te zien in de cylinderwanden. Compressie nog bijna zoals nieuw en aan de bak was al helemaal niets te zien. Tot zover dus de theorie...
De manier van rijden die jullie beschrijven kan zeker geen kwaad, dat hoor je mij niet zeggen, maar sindsdien heb ik nooit meer anders gereden, naar volle tevredenheid :D.
 

Arnoldotje

Forumguru
Mijn idee van inrijden is zoals het boekje zegt.
Eerste duizend kilometer niet boven de 3000 toeren en geen volgas.
Daarna geleidelijk hogere toerentallen en na 1500 km pas volgas.
En pas echt fors belasten als de motor goed warm is (na ongeveer 20 min), en deze regel geldt altijd.

Over de turbo. Ik zou na een lange rit (dus meer dan 2 uur) of een rit met hoge snelheden altijd de motor minimaal een minuut laten draaien om af te koelen. Ik heb dit eens niet gedaan met een Volvo V40 op de Duitse autobahn, namelijk een half uur lang topsnelheid gereden en toen meteen de motor afgezet om te tanken. De turbo kon ik een week later vervangen want deze was volledig aan stront.

Dan nog de olietemperatuur. Als ik lekker aan het doorgassen ben in Duitsland bij 30 graden dan haalt de olietemperatuur makkelijk de 120 graden, soms zelfs even 130 graden. Bij stevig doorrijden in Nederland (zeg 150/160 km/u) komt die temperatuur nooit boven de 110 á 115 graden. En bij gewoon 130 op de cc schommelt het tussen de 95 en 105 graden, afhankelijk van de buitentemperatuur.
Hierbij is rijwind ook heel belangrijk. Rij je op een drukke snelweg altijd achter een ander auto aan, dan zal je temperatuur sneller oplopen, zeker bij een buitentemperatuur van 25+ graden. Rij je op een rustige weg met weinig verkeer voor je, dan komt er meer frisse (dus geen slipstreamlucht) lucht in de snufferd van je auto en dus kan deze de boel beter aan.
 

Desperado

Forumguru
Ik heb dit eens niet gedaan met een Volvo V40 op de Duitse autobahn, namelijk een half uur lang topsnelheid gereden en toen meteen de motor afgezet om te tanken. De turbo kon ik een week later vervangen want deze was volledig aan stront.
Als daardoor altijd de turbo kapot zou gaan zou ik gelijk een zaak beginnen in turbo's. Dan gaan er honderden per dag kapot. :D
 

Arnoldotje

Forumguru
Ach ja, de auto had al bijna drie ton gelopen toen, maar dat ene akkefietje was waarschijnlijk net de doodsteek voor het turbootje. En daaruit concludeer in elk geval dat het niet goed is om te doen.
 

Joske

Forumguru
@Tom RS

zou het ook niet kunnen zijn dat dit "minder kwaad" kan voor een benzine dan voor een diesel.. Aangezien een diesel efficiënter is dan een benzinemotor het langer duurt eer het blok warm is en dat net daarom een diesel langer warm moet draaien alvorens vol te belasten? Weet niet wat je voorgaande wagens waren? Diesels/benzine?
 

leo442

Forumguru
Als daardoor altijd de turbo kapot zou gaan zou ik gelijk een zaak beginnen in turbo's. Dan gaan er honderden per dag kapot. :D
Hierdoor gaan toch echt turbo's stuk! Even stationair draaien na een flinke rit is het advies om veel ellende te voorkomen.( zeker na een flinke klim met caravan) En er gaan er ook echt veel stuk, de turbo revisie bedrijven varen er wel bij. Het nakoelen heeft dan ook te maken met de smering van de turbo, die op dat moment wel 800 graden kan zijn, en bij het stil zetten van de motor stopt . Het is dan ook niet moeilijk te begrijpen dat de turbo lagers dit niet prettig gaan vinden (verkoling van de olie). Bij de meeste auto's blijft daarom ook een tijdje een waterpompje draaien die de koelwater circulatie op gang houdt in de turbo.
 
Laatst bewerkt:

leo442

Forumguru
Vanochtend 100km gereden met caravan en 100km/u, olie temperatuur constant 111-112 graden.
 

Tom RS

Forumguru
Mijn auto's zijn netjes verdeeld: half diesel / half benzine.
Waar ik wel nooit op bespaard heb is olie. De smeereigenschappen van een 5W40 zijn bij koudere temperaturen bijvoorbeeld duidelijk beter dan een 10w40. Ik heb trouwens ook nog nooit enig olieverbruik van betekenis bij een auto gehad.
Dat van die turbo kan overigens wel. Sommige turbo's worden gekoeld door het smeer- of koelsysteem van de auto. Bij sommige auto's, zonder electrische pompen die dus niet kunnen nadraaien, stopt dat koelingssysteem van zodra je de motor stillegt. Wanneer die turbo dan gloeiend heet staat kan die zijn hitte niet kwijt met als gevolg kromme assen of lagers.
 

Joske

Forumguru
daar moet ik je 100% gelijk in geven, ben absolute voorstander van elk jaar een oliewissel te doen, ongeacht het aantal km's de auto in kwestie bolt ;)

daarom dat ik geen voorkeur voor de 30K intervallen heb, liever om de 15K (zelfs met longlife..)
 

vw125

Forumguru
Mijn auto's zijn netjes verdeeld: half diesel / half benzine.
Waar ik wel nooit op bespaard heb is olie. De smeereigenschappen van een 5W40 zijn bij koudere temperaturen bijvoorbeeld duidelijk beter dan een 10w40. Ik heb trouwens ook nog nooit enig olieverbruik van betekenis bij een auto gehad.
Dat van die turbo kan overigens wel. Sommige turbo's worden gekoeld door het smeer- of koelsysteem van de auto. Bij sommige auto's, zonder electrische pompen die dus niet kunnen nadraaien, stopt dat koelingssysteem van zodra je de motor stillegt. Wanneer die turbo dan gloeiend heet staat kan die zijn hitte niet kwijt met als gevolg kromme assen of lagers.

Bij de onze blijft het koelingssysteem wel een tijdje na draaien heb ik al gehoord.
Als je dan goed luistert hoor je water lopen.
 

KaRoQ-2023

Actief lid
102~107 graden bij continue (120km/h) rijden (buiten temp van ca. 18 graden). Ik verwacht dat in de zomer de olie temp nog ietsje hoger wordt ~109.
 
Bovenaan Onderaan