Olie temperatuur OIII

leo442

Forumguru
115 graden is een normale motorolie temperatuur. De moderne vol-synthetische oliën verdragen de temperaturen zonder problemen, en zal met 130 graden en hoger zelfs nog geen probleem hebben.
 

octaafje IV

Actief lid
Haha het gaat hier dan ook niet over mijn auto he :tongue: :tongue:

Hoe zouden lease rijders toch aan zo'n slechte naam komen?
(niet inrijden, vervolgens alle fora vullen met klachten over het betreffende merk, koop nooit een 2e hands leasebak, planken op de linker baan etc.) Ik heb als particulier (iedere 4/5 jaar nieuwe auto sinds 1969) nog nooit lid hoeven worden van een Wegenwacht of mij moeten laten afslepen met een defect. Nauwelijks olieverbruik,
maximaal 0,5 L tussen de beurten (iedere 30.000 km) in. Ook met recente TSI + DSG probleemloos gereden.....

Perfect normaal bij een motor die nog niet ingelopen is.
Met amper 500km op de teller zou ik toch niet zomaar "vlot naar 140 in vier" gaan. Dat baart me meer zorgen dan die 115°.
overigens: 25 jaar geleden p, met minerale olie liepen de temperaturen veel hoger op. 140° was niet abnormaal. Toevoeging van PTFE liet dat spectaculair zakken.

Helemaal mee eens! In de jaren 70 was een olietemp. van 140 gr. een heel normale waarde.
 

RoelF

Forumguru
Hoe zouden lease rijders toch aan zo'n slechte naam komen?
(niet inrijden, vervolgens alle fora vullen met klachten over het betreffende merk, koop nooit een 2e hands leasebak, planken op de linker baan etc.) Ik heb als particulier (iedere 4/5 jaar nieuwe auto sinds 1969) nog nooit lid hoeven worden van een Wegenwacht of mij moeten laten afslepen met een defect. Nauwelijks olieverbruik,
maximaal 0,5 L tussen de beurten (iedere 30.000 km) in. Ook met recente TSI + DSG probleemloos gereden.....

Ow boehoe, leaserijders allemaal slecht. Ik particulier, ik goed. *Klopt stevig op borst*

1.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: Rick

DimiTator

Actief lid
Vermits quasi iedereen dezelfde temperaturen ervaart zal die afwijking wel meevallen. Ik zie ook niet in waarom dat zou afwijken: al bijna 100 jaar kan men de temperatuur van het koelsysteem heel precies meten. Het meten van de olietemp gebeurt met exact dezelfde onderdelen.
 

RoelF

Forumguru
Ik heb nog eens een Peug206 gereden. Dat wijzertje stond altijd precies even hoog, zomer en winter. Vond ik altijd vreemd. Dus niet echt de juiste waarde aangeven, maar meer zo van 'maak je maar geen zorgen'.
 

O3-Rider

Senior Member
Inrijden, hogere temp. olie, meer verbruik de eerste xxxx km? Ik weet het niet. Ik heb de 1e generatie greenline, sinds 3e week december. Inmiddels 13.000 op de teller. Mijn ervaringen: Normaal ingereden, eerste 1000 gewoon netjes gereden. Daarna ben ik gewoon normaal blijven rijden. Af en toe effe wakker schudden etc, maar verder ben ik een denk ik een keurige lease-rijder. Ja ze bestaan echt. Maar goed. Wat ik er van vind en heb ervaren:
Mijn BC geeft nu inderdaad een iets zuiniger getal aan dan in het begin. Temperatuur van de olie? Bij normaal doen, en dat is incl. eens lekker optrekken in de 3 en 4, gaat de temp. bij mij naar de 98. De laatste dagen heb ik daar voor Serum eens goed op gelet. Ook met volle auto, lekker door naar 130, 130 rijden gedurende 15 min, is de temp. constant rond de 95 graden. Inrijden mbt deze temp. vind ik dan ook kolder en 115 vind ik aan de hoge kant.

Edit: O ja afwijking? 1-3 graden ok, maar 20?
 

DimiTator

Actief lid
Ik heb nog eens een Peug206 gereden. Dat wijzertje stond altijd precies even hoog, zomer en winter. Vond ik altijd vreemd. Dus niet echt de juiste waarde aangeven, maar meer zo van 'maak je maar geen zorgen'.
Dat is toch perfect normaal? Daarvoor dient de koelwater thermostaat, soms geholpen door een ventilator.
 

RoelF

Forumguru
Nu je het zegt, zou dat idd wel kunnen. Ik heb het toen als bijzonder ervaren dat 'ie echt nooit een millimeter heeft afgeweken.
 

serum

Senior Member
Ik heb in de afgelopen 15 jaar, om de drie jaar een nieuwe auto gehad en ken dit hogere olie-temperatuurprobleem niet.

Niemand leest dat mijn nieuwe auto met krap 25km op de teller in noodloop ging en ik zonder turbodruk op de snelweg zat? kennelijk is dat acceptabel en regulier? :)

Misschien heb ik geen recht van spreken omdat ik a een leaserijder ben en het b op de linker baan gebeurde. (kende de regel trouwens niet, bedankt voor de opheldering @octaafje IV, heerlijke azijnpisser). Houd je er rekening mee dat het de leaserijders zijn die je pensioen betalen? beetje respect ja? hoest iedere maand een flink bedrag voor je op :) en een fatsoenlijk dankjewel kan er niet vanaf?
 

O3-Rider

Senior Member
Ik begrijp de vooroordelen ook niet helemaal. Ik ken vele leaserijders om mij heen. De meeste rijden (redelijk) netjes en ja ik ken ook wel 1 die het aardig dol maakt. Maar dat deed hij ook al met zijn prive bak. Zelf rij ik gewoon lekker en ja trap hem wel eens in, maar ook dat deed ik prive ook al. En nee mij zul je in mijn leasebak NOOIT zien wegscheuren met een koude motor. Ben erg blij en zuinig op de auto. Evensals mijn gezinsleden. Ben dus absoluut niet het type: oh het is maar een lease-auto.

Anyway, noodloop na 25 km, nee lijkt mij ook niet helemaal wat je wilt. Hopelijk gaat tie niet weer branden. Zal morgen met een goed warm gelopen motor op de rechter baan eens hogere toeren rijden, kijken of ik hem boven de 100 kan krijgen.
 
Mm , word mijn pensioen door leaserijders betaald , knap ....Werk dan nog een beetje door en overwerken mag ook wel , zit ik goed later :-p
 
Ha, zodra het over bijtelling en leaserijders gaat pak ik weer een biertje uit de koelkast. Gezellig, avondje aanschouwen ;) Kom maar op heren, wie staat er in de blue en wie in de red corner???
 

serum

Senior Member
Knap? Droevig komt eerder in mij boven. Als de economie goed draait is het een redelijk systeem. Economie draait goed als de leaserijders volgas op de linkerbaan rijden. Kennelijk hebben ze dan (naast je pensioen te betalen) nog poen over voor boetes.

Hier, met leuke bewegende en goed begrijpbare plaatjes geïllustreerd;

 

serum

Senior Member
Van olietemperatuur met afgetrapte leaseauto's via azijnpissers naar pensioen in minder dan 5 minuten. Graag gedaan. Ondertussen heb ik nog geen concreet antwoord op mijn vraag. Morgen toch maar eens met de dealert bellen.

all in op 'even aankijken' :)
 
Bovenaan Onderaan