Olie temperatuur OIII

Leon!!

Lid
Hallo allemaal

wat is jullie ervaring met de olie temperatuur van de octavia III tijdens het rijden? Als ik rustig aan doe blijft die tussen de 80 en 90 graden. Maar als ik het gas intrap loopt die richting die 105 graden (ook niet heel spannend) maar daarna blijft de temperatuur rond de 100 graden schommelen en zakt niet meer terug.
 

O3-Rider

Senior Member
Heb het nog nooit boven de 92 graden gezien. Maar ja kijk niet altijd en wellicht geef niet genoeg gas......
 

leo442

Forumguru
Motorolie van 120 graden is ook nog normaal hoor, dus maak je geen zorgen over die 100-105 graden!
 

ertromp

Forumguru
Dat lijkt mij ook. Ik kijk er eigenlijk nooit naar.
Advies: Toch maar eens doen als je bijvoorbeeld met koude motor weg rijdt en je wil een indicatie hebben wanneer je het gaspedaal eens stevig in kan drukken zonder de motor schade toe te brengen. Niet alleen die bovengrens van de olietemperatuur kan interessant zijn maar zeker de beneden grens is zeer interessant.
 

Noord26

Forumguru
Zelfs als je motorolie op minimaal 80 graden is, wil nog steeds niet zeggen dat het blok daarwerkelijk echt warm is. ;)
 

Gieliovd

Forumguru
Normaliter zit hij ergens boven de 90 graden en als ik gewoon doorrij rond de 100.

Vanaf 80 en een beetje voel ik me redelijk vrije om wat meer van het blok te vragen. Olie temperatuur is een goede indicator van blok temperatuur.

Overigens als ik gewoon rij, rustig rij, dan komt hij echt niet in het 80 graden bereik, dat is wel frissig. Altijd. 90+ als ik rustig aan doe. Maar goed wat is mijn rustig en de jouwe?
 

O3-Rider

Senior Member
Advies: Toch maar eens doen als je bijvoorbeeld met koude motor weg rijdt en je wil een indicatie hebben wanneer je het gaspedaal eens stevig in kan drukken zonder de motor schade toe te brengen. Niet alleen die bovengrens van de olietemperatuur kan interessant zijn maar zeker de beneden grens is zeer interessant.

Ik bedoel eigenlijk dat ik het niet continu op het display heb staan. En inderdaad...eertst effe de moter lekker warm voordat je gekke dingen doet.
 

Saint Usuge

Nieuw lid
Gisteren had ik een ritje door Duitsland over de A31. Ik heb redelijk doorgereden maar lang niet maximaal maar de olietemeperatuur liep wel op tot 113 graden. Is dat normaal? Ik dacht ergens gelezen te hebben dat de temp eigenlijk onder de 110 moet blijven. We zaten gisteren met 2 volwassenen en 2 (kleine) kinderen in de auto, dus geen volle belading en snelheid op cc was max 180km/h.
Bij gas los zakte de temperatuur ook weer snel naar 106 graden. Wie weet hier meer over?
 

ertromp

Forumguru
Is een normale temperatuur voor die kruissnelheid.
Eergisteren vanuit Essen op de A3 in Duitsland nog een heel stuk ca. 200 op de teller gereden en de olietemperatuur zag ik bij m'n 1.4 TSI ook richting de 111 graden gaan.
Het is echt afhankelijk van de belasting en omgevingstemperatuur
 

serum

Senior Member
Afgelopen vrijdag de auto opgehaald, goed en wel 500km op de teller; bij vlot in de vier naar de 140 snelt de olietemperatuur al naar de 115 graden toe. als ik dan 135 op de cruise blijf rijden blijft hij 112 graden. na 10km 80 wegen is hij rond de 98 graden.

Vraag ik me af wat deze temperatuur doet bij een buitentemperatuur van 35 graden.

Met 25km op te teller de eerste motorstoring gehad. (knipperend voorgloei lampje)

Skoda pechhulp gebeld; 'niets aan de hand, knipperen is niet erg, na een herstart geen probleem meer? Kan komen omdat de blablabla.' 'als het terugkomt nog maar eens bellen'

Ik vind 115 graden aan olietemperatuur fors.

Hij heeft ook een eigenaardig geluid bij het uitrollen in zijn 2. Verder een heerlijke auto.
 

Joske

Forumguru
@serum

ik vind het persoonlijk ook een hoge waarde (nog niet zorgwekkend qua smeereigenschappen oid). Misschien even vermelden welke motor je juist hebt? (heel handig als het in je handtekening staat btw ;) )

qua referentiemateriaal heb ik niet veel maar voor een idee te geven: een O2 2.0 TDI met CC op 130 gaat de olietemperatuur niet boven de 99°c bij mij. Fors belasten, wisselende toerentallen gedurende langere tijd gaat ie richting 105°C.
 

DimiTator

Actief lid
Afgelopen vrijdag de auto opgehaald, goed en wel 500km op de teller; bij vlot in de vier naar de 140 snelt de olietemperatuur al naar de 115 graden toe. als ik dan 135 op de cruise blijf rijden blijft hij 112 graden. na 10km 80 wegen is hij rond de 98 graden.

Vraag ik me af wat deze temperatuur doet bij een buitentemperatuur van 35 graden.

Met 25km op te teller de eerste motorstoring gehad. (knipperend voorgloei lampje)

Skoda pechhulp gebeld; 'niets aan de hand, knipperen is niet erg, na een herstart geen probleem meer? Kan komen omdat de blablabla.' 'als het terugkomt nog maar eens bellen'

Ik vind 115 graden aan olietemperatuur fors.

Hij heeft ook een eigenaardig geluid bij het uitrollen in zijn 2. Verder een heerlijke auto.
Perfect normaal bij een motor die nog niet ingelopen is.
Met amper 500km op de teller zou ik toch niet zomaar "vlot naar 140 in vier" gaan. Dat baart me meer zorgen dan die 115°.
overigens: 25 jaar geleden p, met minerale olie liepen de temperaturen veel hoger op. 140° was niet abnormaal. Toevoeging van PTFE liet dat spectaculair zakken.
 

serum

Senior Member
is een 1.6 tdi greenline.

Inrijden is inmiddels enorm achterhaald? warmrijden, dat is essentieel. Maar inrijden? Dit is met de huidige genaratie nabewerkte cilinderwanden/zuigers niet meer nodig? alleen de zuigerveren daar valt wat van te zeggen.. En los van dit inrijden; waarom zou een rustig ingereden motor beter functioneren dan een wat minder rustig ingereden motor? Het is niet zo dat je een 'vastloper' riskeert. Ik rijd de hele weg 100-110km/u als ik dan even piek naar de 140 (variabel toerental is toch de sleutel tot succes voor 'inrijden')? kan ik me niet voorstellen dat dit nadelig is.

Als de olietemperatuur over 4000km 20 graden gezakt is, trek ik het bovenstaande verhaal natuurlijk terug!
 

DimiTator

Actief lid
Jij mag dat gerust proberen, maar niet met mijn auto.
Waarom denk je dat je de eerste 1000 den km een hoger brandstofverbruik hebt? Louter en alleen wrijving.
In functie van de vraag: ik geef gewoon een verklaring voor die hogere temperatuur.
 

serum

Senior Member
Maar is het inrijden relevant, dat is nu de vraag.

http://www.amt.nl/Techniek/Aandrijving/2010/10/Tips-voor-inrijden-AMT029405W/
http://www.autoblog.nl/nieuws/lezersvraag-is-je-auto-inrijden-nog-wel-van-deze-tijd-66306
http://www.autoweek.nl/vraagantwoord.php?id=1182

Ik heb ondertussen aardig wat nieuwe auto's gehad, geen van allen had een olietemperatuur van 115 graden. Geen van de gereden auto's zijn bij de garage geweest voor het vervangen van een koppeling, turbo of andere rariteiten. Nooit olie op bij hoeven vullen. Allemaal op dezelfde manier ingereden. Ik spaar het materiaal echt wel dmv warmrijden. Maar als de motor warm is, verbaast een piekje van 140km/h en een olietemperatuur van 115 graden mij. Vandaar mijn post.

De motorstoring op een auto met 25km op de teller vind ik ook niet heel erg fijn :)
 
Bovenaan Onderaan