Okki' s Arona

Okki

Donateur
Vandaag na een afspraak gemaakt te hebben voor de APK nog even de trap opgelopen bij de dealer. De dame achter de balie riep nog "dat is gevaarlijk"

En ja, ik zag een mooie SEAT Arona FR staan. Even gaan zitten en ik was blij verrast door de zitpositie. Stoelen lijken iets gekanteld te staan waardoor ik met mijn lange benen best comfortabel zat. Interieur ziet er ook netjes en strak uit.

Wel vreemd, deze versie heeft een scherm zonder draaiknoppen. Andere die er stonden hadden dat weer wel. Helaas was de verkoper lang bezig met een ander klant en had ik te weinig tijd om verdere info te vragen.

Het betreft een 1.0 3 cilinder met 110 PK. Even op Spritmonitor gekeken en zie dat het brandstof verbruik gemiddeld wel wat hoger is dan mijn auto. Ook in wat testjes lees ik iets over de geluidsisolatie die wat minder is.

Wellicht forumleden hier die daar ervaring mee hebben? Misschien na 6 jaar en 150.000 km toch maar eens gaan kijken voor iets nieuws? Lastige keuze, want voor de bijbetaling kan ik mijn huidige auto natuurlijk nog flink laten onderhouden.

Maar ja.....het kriebelt wel :jaja:
 

hemi24

Forumguru
Als een Seat Arona je wel aanspreekat, kun je ook nog het broertje/zusje, de Skoda Kamiq overwegen…

seat-arona-skoda-kamiq.jpg
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik heb in beide proefgezeten. Stoelen prima, alleen kreeg ik met geen mogelijkheid de middenarmsteun in een comfortabele positie: te laag en te ver naar achteren. Shortlist-killer...
 

Okki

Donateur
@hemi24 die stond er ook. Persoonlijk vond ik de stoelen minder (erg vlak) en de prijs was een paar duizend euro meer.
 

zaza85

Nieuw lid
Ik ben aan het overwegen om ook de Kamiq aan te schaffen, want hij ziet er gewoon fantastisch uit. Maar ik wil deze graag in de kleur steel grey, maar weet er iemand waarom dit niet meer kan? Bvd
 

hemi24

Forumguru
Soms verdwijnen kleuren simpelweg van de lijst; of bij de importeur, óf bij de fabrikant…
 

Kanerr

Forumguru
Geluidsisolatie is merkbaar minder inderdaad. Ik heb dat altijd als een ergernis gevonden tijdens mijn zoektochten en daardoor eigenlijk nooit een Seat gekocht (en de oudere modellen hebben ook echt merkbaar een kwalitatief slechtere interieur),

Voor de rest klopt alles wat je zegt.
 

Okki

Donateur
Vandaag een proefrit gemaakt. Wat viel op:

- heerlijk stoelen met goede ondersteuning.
- ondanks de 18" velgen toch comfortabel, niet merkbaar minder comfort dan de Rapid.
- geluid: de bredere banden maken natuurlijk iets ander geluid dan wat ik nu heb, maar zeker niet overdreven. De Picanto van mijn vrouw en Panda van mijn dochter maken behoorlijk meer geluid.
- de DSG schakelt (zoals bekend) vroeg op, maar in de sportstand reageert hij bijna net zoals mijn aangepaste DSG. Bovendien zijn er flippers!
- Lane departure: als je zoals het hoort je richtingaanwijzers gebruikt, merk je er niets van. Ga je over de streep, dan voel je een lichte vibratie/tegensturing maar gelukkig geen piepjes Je drukt hem er ook zo overheen, dus je wordt niet terug geslingerd.
- kofferbak, gelijk aan de Rapid.
-armsteun, geen last dat deze wat korter is dan in de Rapid.

Al met al valt het mij niet tegen. Auto heeft ook een volwaardig reservewiel en 5 jaar garantie!
 

ElScorpione

Forumguru
Ik heb recent proefgereden in een Arona. Zitpositie voorin is inderdaad goed (ik ben ook lang). Wat mij wel opviel t.o.v. de Kamiq is:
- De Arona heeft geen handgrepen aan de hemel (sommige passagiers stellen dat op prijs)
- Erg krap achterin. Ik kan niet achter mezelf zitten, in de Kamiq kan dat wel
- Kofferruimte oogt beperkt
- Multimediasysteem vind ik in de Seat duidelijk een klasse lager (scherm is kleiner, mits de Kamiq de uitgebreide versie met navigatie heeft)
- Virtual Cockpit van Seat oogt sportiever
- Mooi rode interieurverlichting in de Seat
- Geen dynamische richtingaanwijzers achter (op de Kamiq meestal wel), bovendien geen LED (althans niet op de versie waar ik mee reed)

Succes met kiezen!
 

Tees

Donateur
Heb je eigenlijk al in een Kamiq gereden @Okki? Of vind je die überhaupt geen optie?
Ik vind zelf de Arona mooier van buiten, maar de Kamiq schijnt beter te rijden. En dan is er nog de T-Cross, maar die is vast duurder en vind ik de minste van de 3 qua looks.
 

Okki

Donateur
Dank allen voor de reacties? M.b.t. de ruimte achterin, mijn dochter van 1.80 kan goed achter mijn vrouw (ook 1.80) zitten. Maar dochter gaat eind van het jaar het huis uit, dus af en toe alleen mijn moeder of schoonmoeder mee.

Kamiq kwam toch duurder uit in de uitvoering hoe ik hem zou willen, daarbij...dat halve stuur vind ik niks. En de versies die wel een sportstuur hebben, hebben meestal de sportstoelen, en die vindt ik ook niks.
Kofferruimte is trouwens bijna gelijk aan de Kamiq.

Het is een versie met navigatie, dus heel groot scherm. Verder ook LED verlichting. Geen dynamische knippers, maar die zie je toch niet als je er zelf in rijdt.

Wel hebben alle ramen comfort schakeling (in een druk open of dicht) en dit kan ook met de afstandsbediening! Leuk instrumentarium ook.

Alleen geen piepers voor, maar die laat ik het later misschien nog opzetten. Kontje wordt door de dealer netjes clean gemaakt, dus Arona en FR eraf.
Verder wordt ook de dashcam overgebouwd.

Ik heb me ook al aangemeld op het SEAT forum, maar wat een dooie boel is het daar zeg. Dus als jullie het niet erg vinden :shutup: dan blijf ik toch lekker plakken hier (zonder secondenlijm)
 

EdK

Forumguru
Dus als jullie het niet erg vinden :shutup: dan blijf ik toch lekker plakken hier (zonder secondenlijm)
Voor je denkt weg te gaan hier plakken we je gewoon hier op forum vast !
En je mag dan nog wel de keuze maken waar je vastgeplakt wilt worden.....

TIP: Kies de stamtafel, heb je het meeste aanspraak dan !

En gefeliciteerd met die rode Seat !!
 
  • Leuk
Waarderingen: Okki

Cordoba

Forumguru
@Okki Wat SO betreft: daar is een fors deel van de vaste forumbezoekers geruisloos verdwenen in een app-groep, die zich zelden of nooit meer op het forum laat zien.
 
Bovenaan Onderaan