OII 1.4 tsi getuned bij JD Engineering

Gieliovd

Forumguru
Motorfiets chippen is natuurlijk ook een optie ja... :)

Toch, de acceleratie van een motorfiets blijft indrukwekkend vergeleken met een auto. Zeker een 1.4 die dan wel gechipt is of niet.

Misschien moet je je motor meer rijden in het toerengebied waar het meeste vermogen beschikbaar is. Als ik mijn VF rij rond de 4000 toeren dan is het een rustig beestje. Trap ik hem door naar de 9000 toeren dan komen er opeens 72 paarden vrij en dan gaat hij als de brandweer. Zo ook mijn KLR. Als ik hem op koppel rij, lekker pruttelen, dan is het laagtoerig al fijn, maar rustig. Trek ik hem door naar zijn powerband dan komt er opeens heel ander leven in.

Al met al, het is net hoe je het rijdt en wat je verwacht.

Daarbij blijft, de snelheidsbeleving op of in ieder voertuig is anders.
 

Neptukker

Forumguru
:ot:
Helaas, carburateurs en géén turbo. :407:

Tuurlijk helpt in de toeren jagen maar vanuit stilstand wil ik mijn koppeling sparen dus laat die niet pas opkomen bij 9000 rpm :smirk:. Uiteraard is de motor sneller maar wat minder indrukwekkend als voorheen.
 
@ neptukker,

wat betreft het meerverbruik in de zomer meen ik me het volgende te herinneren uit de lessen fysica : koude lucht bevat meer zuurstof dan warme en vermits verbranding in motoren gebeurt door menging van zuurstof en brandstof zal je in de winter meer vermogen hebben of alleszins efficienter omgaan met je fuel, zelfs de koud start maakt daar dan geen verschil meer
 

Neptukker

Forumguru
@spycather

Ik denk dat vrij veel wind en hoge luchtvochtigheid een negatie effect hadden. Inmiddels is het het brandstofverbuik weer wat lager. Ik hou natuurlijk de hogere weestand van de bredere banden en de rijstijl is ook wat minder gereserveerd dan in de winter.

Pas terug van vakantie in het Saarland (duitsland) met leuke heuvelachtige slingerende weggetje en ook haarspeldbochten. De onderstelafstelling i.c.m. met de wegligging maakte het heerlijk rijden daar. Het standaard onderstel gaat prima om met niet al te beste wegdekken. Uiteraard mag het bij sportieff rijden op een biljartlakenweg wel wat stugger maar in daily life is het een uitstekende setting. De trappeldende paarden die JD Engineering opgeroepen heeft zijn nog steeds erg fijn. Geen meetbaar olieverbruik er zoals je kunt zijn valt het bradstofverbruik (klikken op verbruiksgetal in mijn onderschrift) erg mee.
De 1.4 tsi is een echte aanrader, zeker gekieteld.
 

FredV

Banned
Hoge luchtvochtigheid heeft juist een positieve invloed op het verbruik.
vocht = H2O, dus bevat extra zuurstof voor de verbranding! Daarom waren er vroeger auto's met waterinjectie om de prestaties te verhogen.
En bij mist bijvoorbeeld, merk je dat je motor soepeler ronddraait.
 

bobby45

Actief lid
H2O, dus bevat extra zuurstof

Hoge luchtvochtigheid heeft juist een positieve invloed op het verbruik.
vocht = H2O, dus bevat extra zuurstof klopt niet voor de verbranding! Daarom waren er vroeger auto's met waterinjectie om de prestaties te verhogen.
En bij mist bijvoorbeeld, merk je dat je motor soepeler ronddraait.

vocht geeft koelende werking omtrekt warmte om te verdampen dat geeft dus en lager aan zuig temperatuur.
Ok bij de grote gasturbines doen we dit ook

http://www.wetenschapsforum.nl/index.php?showtopic=86371
http://goliath.ecnext.com/coms2/gi_0199-1252576/Tophat-a-smart-way-to.html

veel lees pezier
 

Bart_G

Lid
@FredV: water ontleedt toch pas in zuurstof en waterstof bij 1500 C? Als die temperatuur niet bereikt wordt geeft waterdamp dus gewoon water in je motor. Als waterinjectie echt zo goed is, waarom zouden ze dat dan nu niet meer hebben? ;)
 

FredV

Banned
Waterinjectie gaf vroeger 10% vermogenswinst. Men is ervan afgestapt omdat zuigers en kleppen gingen roesten. Vliegtuigmotoren in WOII hadden ook nog wel waterinjectie. Tuurlijk, water geeft koeling en geeft daardoor een betere vullingsgraad. De brandstof heeft eenzelfde functie: koelen.
Door de huidige technieken zijn vorm cilinderkop, verbrandingsruimte, vulling en inspuiting zo geperfectioneerd, dat de brandstof optimaal wordt verbrand. Vroeger was die verbranding niet optimaal, daarom leverde waterinjectie meer vermogen op. Niet alleen door de koeling, maar ook door een betere verbranding. Je merkt het zelf als je in vochtig, dampig mistig weer rijdt, je motor loopt soepeler en dat is niet omdat de motor beter gekoeld is. Anders zou men wel een grotere radiateur gebruiken!

Bart G: laat een druppel water op een gloeiende plaat vallen, er ontstaat knalgas. Dus: extra zuurstof

Water heeft een veel hogere latente warmteopname dan benzine en is niet alleen bijzonder effectief in het voorkomen van detonatie, maar kan ook een helpen de uitstoot van NOx (ontstaan door hoge verbrandings/uitlaatgastemperaturen bij het verbranden van een arm mengsel in het deellastbereik, bijvoorbeeld bij motoren met 'gelaagde' inspuiting) omlaag te brengen. Voorwaarde is wel dat het water geatomiseerd in zeer kleine deeltjes wordt ingespoten om te voorkomen dat het neerslaat op de wanden van de inlaatkanalen en om een zo groot mogelijk koelend oppervlak van de waterdeeltjes te verkrijgen.

Waterinjectie werd in de jaren tachtig door de meeste Formule 1-teams gebruikt om vermogens tot wel 1.400 pk uit een 1.5 liter benzinemotor te halen, en tegenwoordig rijden vrijwel alle teams in het World Rally Championship met waterinjectie. Een eenvoudige uitvoering, waarbij water onder lage druk in het inlaatkanaal vóór de turbo werd ingespoten en de snel ronddraaiende bladen van het compressorwiel werden gebruikt om het te atomiseren, was vanaf 1980 verkrijgbaar als fabrieksaccessoire voor de turbomodellen van Saab; de eerste standaard OE-toepassing van waterinjectie kwam in 1992 met de Ford Escort Cosworth (waar het systeem echter 'los in de kofferbak' werd geleverd).
 

Bart_G

Lid
Bart G: laat een druppel water op een gloeiende plaat vallen, er ontstaat knalgas. Dus: extra zuurstof

Op een gloeiende plaat ontstaat er aan de onderkant van de druppel gewoon waterdamp en geen knalgas. De druppel gaat dan zweven op een film van uitzettend waterdamp dat uit de druppel ontstaat. Dat verklaart het rare, springerige, gedrag van de druppel. Ook verklaart dit de relatief lange levensduur van een druppel op de gloeiende plaat, immers; het gas zit min of meer gevangen tussen de druppel en de gloeiende plaat en heeft een warmte-isolerende werking, waardoor de druppel slechts traag verdampt. Met ontleding van water heeft dat weinig te maken, tenzij je gloeiplaat een temperatuur van 1800 C bereikt.

bovendien heeft dit water inspuiten niets te maken met knalgas, maar met het koelen van het motorblok. Water koelt het blok immers beter dan benzine. Als je zo'n mooie, wijze tekst willekeurig van internet kopieert, vermeld dan wel even de bron. Dan valt die tekst ook juist te intepreteren, want dat heb je zelf blijkbaar niet gedaan.

maargoed, we raken off-topic.
 

FredV

Banned
Oke, we raken off topic.
Bron was Steinbuch deel 1 De motor.
Het deel over formule 1 komt van internet, Saab.
Maar blijft, waarom loopt een motor rustiger bij vochtig weer? Toch alleen dat koelend effect?
Bedankt voor de 'les'. Ik kan mij herinneren dat mijn leraar dat zuurstof-effect van waterinjectie ook noemde. Maar jouw uitleg snijdt hout!
Wat mij betreft, discussie gesloten.
 
Na lang wikken en wegen ben ik 2 weken geleden eindelijk met mijn O2 1.4 TSI DSG7 van juli 2009 bij, door het forum hoog aangeschreven, JD engineering geweest.

(hè, hè, een hele mond vol)

Ik heb de afspraak kunnen maken op een zaterdag, want door de weeks ben ik werkzaam in het westen van het land. Rond de klok van 12 kwam ik aan en heb ik een korte rondleiding cq. inleiding van Mark aka RaceEend gekregen over hoe het er bij JD aan toe gaat.

“Toevalligerwijs” was mijn zwager op de vrijdag daarvoor bij Mark geweest voor het “behandelen” van zijn A4 1.8T. En die kon daarna zijn lol niet op.

Na het bekende uitlezen van de data is men bij JD tot de conclusie gekomen dat mijn motormanagement een ander versie blijkt te zijn dan de eerder door hen aangepaste versies van de 1.4 TSI met handbak.

Na een korte koffiepauze was het aanpassen van de parameters klaar en is de nieuwe software van het motormanagement ingelezen. Samen met Mark heb ik met de laptop op m’n schoot nog een testrit gemaakt en zijn geen “rare dingen” in het logbestandje aangetroffen. Vol enthousiasme ben ik toen huiswaarts gegaan.

Ik heb inmiddels mijn tank met Ron95 leeggereden en netjes Ron98 getankt. Ik moet zeggen dat alles soepeler lijkt te lopen. De DSG bak schakelde al voortreffelijk, maar nu lijkt hij de momenten nog beter te kunnen kiezen. Ook is die vervelende “diesel” brom, dat zo kenmerkend is voor de 1.4 en 1.8 TSI bij een koude start in de ochtend een stuk minder geworden. Dus afgelopen weekend heb ik besloten een stukje te gaan rijden in Duitsland.

Het zit misschien tussen de oren, maar daar heb ik eerlijk gezegd weinig van de vermogenstoename gemerkt. De top is wel iets hoger dan voorheen. Maar dat kan natuurlijk zijn omdat de auto inmiddels is ingereden in vergelijking met toen ik ‘m nog nieuw had……

Ik ben in het algemeen wel tevreden met de tuning, omdat de auto inderdaad soepeler loopt, en voor mijn gevoel ook iets zuiniger is geworden. En eerlijkheid gebied te zeggen dat ik ook nog een nette korting heb gekregen als eervol lid van ons forum. Het is alleen jammer van het gevoel (persoonlijk) over de vermogenstoename. Dit is deels de reden geweest, waarom ik nu pas mijn ervaring op het forum plaats.

Ik heb inmiddels al contact gehad en een afspraak gemaakt met Mark. Enerzijds omdat ik mijn neef heb kunnen overhalen om zijn Golf GTI te “doen” bij JD. En anderzijds heeft Mark aangeboden om nog eens naar mijn O2 te kijken, desnoods gaan zij ‘m zelfs op de rollenbank zetten om mijn onbehagelijke gevoel weg te nemen. Dat is nog eens JD service! Maar daar is volgens mij een andere thread voor op dit forum.

Ik hou jullie op de hoogte.
 

Neptukker

Forumguru
Ik vind het goed dat jij jou ervaring/beleving hier post. Ook minder positieve geluiden moeten uitgedragen worden. Ikzelf (topicstarter) heb inmiddels 16k erop zitten met de JD tuning. Zoals ik al eerder aangaf heb je niet opeens een totaal andere auto maar eentje waarvan de sterke punten er beter uitkomen en de mindere naar de achtergrond gedrongen worden. Wat waren eigenlijk jou verwachtingen vooraf?

Verder vraag ik me af of de DSG bak invloed heeft op de beleving? Handgeschakeld merk je (gechipt) dat rotonde's in zijn 3 kunnen terwijl dat voorheen het best in zijn 2 ging. De DSG neemt zulk soort ijkpunten voor jou uit handen. Hou ons op de hoogte van de vorderingen, ik ben er erg benieuwd naar.
 
@neptukker,
Ik begrijp heel goed dat mijn 1.4'tje niet spontaan een O2 RS wordt na de behandeling. Allicht heb je gelijk, dat de DSG7 misschien, heel misschien iets van de beleving weg neemt. Maar op dit moment blijft het nog bij gevoel. Mark heeft aangegeven ernaar te kijken, dus die wacht ik ff af.

Voorheen reed trouwens ik een 1.9 TDI 4x4 van voor de facelift, die was weliswaar door ABT getuned en had een handbak met 6 versnellingen (de normale TDI had er maar 5), maar daar merkte ik toch echt wel het verschil met betrekking tot de vermogenstoename.

We wachten het gewoon nog even af. Alleen heeft het ook zijn tijd nodig of zo.
 

Race Eend

Forumguru
Ik denk dat neptukker inderdaad wel een goed punt heeft, de 1.4 TSI presteert met name na de tuning stukke beter in het onderste toerengebied, het bovenste toerengebied is hij absoluut sterker blijft hij doorsleuren (dat is ook waarom de top hoger ligt). Echter koppel voel je vele malen beter dan vermogen.

Met een DSG7 rijdt je echter nooit op koppel, hij rijdt bij 60 al in de 7, maar je hoeft maar naar het gaspedaal te kijken en hij pakt de 4e versnelling en trekt dan vaak veel te ver door (de kracht van een 1.4 TSI zit niet boven de 6000rpm, waar die dsg7 hem maar al te graag heeft, de 1.4 TSI 122/125pk heeft maar een hele kleine turbo).

Zo ook met te twincharger overigens, de 1.4 TSI 160pk van bv de scirocco, leuk zo'n compressor, maar met de DSG7 rijdt je altijd als je op vermogen rijdt, boven die 3500rpm en dan doet de compressor niets meer.
Tenzij je de DSG in handmatige stand zet en niet door de kickdown heen trapt, dan kun je het koppel goed vernemen, maar ik ken maar weinig automaat rijders die dit doen.

We gaan uiteraard even kijken of deze skoda zijn vermogen haalt uiteraard, of dat er iets mis is, maar ik heb wel eens eerder gezien dat de beleving bij een DSG7 bij de kleinste 1.4 TSI, erg laag is, terwijl hij wel keurig 150pk op de bank deed op euro 95)
 

sitechris

Donateur
hulde voor jullie service btw om vermogen nog even te checken, zo geef je de klant zekerheid! Dat gaat bij Abt via je dealer toch een stuk lastiger.
 

Neptukker

Forumguru
Inmiddels 23.500 km (14 maanden) gereden met de tuning aan boord. Kilometerteller van de auto is inmiddels over de 30k heen en de eerste beurt is geweest. Géén bijzonderheden zoals verwacht. Auto loopt als een zonnetje en dankzij mijn eigen chineese VAG-COM/VCDS kabeltje wist ik al dat de boordcomputer geen rare meldingen had opgeslagen.
De auto voelt gewoon lekker aan en je zou het als 'standaard' kunnen omschrijven. In niets merk je dat de auto onder handen genomen. Ik bedoel hiermee dat alles voelt alsof de fabrikant het zo bedoelt heeft. De toename aan pk's en Newtonmeters voelen niet ongewoon aan en de auto is niet 'zenuwachtig'.

De Octavia Combi is gewoon die brave gezinsauto gebleven met meer kracht onder de rechtervoet. Op zeer gladde ondergronden (zoals deze winter) moet je bij het optrekken deze rechtervoet in toom houden want ondanks goede winterbanden heb je zo het ASR lampje aan het branden als je je niet beheerst (die grijpt trouwens erg soepel in). Het toegenomen koppel zal er zeker toe bijdragen dat je extra voorzichtig moet zijn maar ik neem aan dat dit in iets mindere mate ook geldt voor een ongetunede 1.4 tsi. Sinds de tuning heb ik niet meer met een 'normale' 1.4 tsi gereden en dat is wel jammer want dan kun je weer eens merken waar de verschillen liggen.

Al met al zijn we nog steeds blij met de keuze voor de tuning en met een gemiddelde van 1:14,6 heb je geen drankorgel op je oprit staan en dat is wel lekker met de huidige brandstofprijzen.
 

Falcon

Donateur
Mmm.. je maakt het mij nu wel weer moeilijk hoor met de keuze :). Maar heel mooi om te horen dat dit echt een mooie combi is! Top!
 
Ik kan al niet wachten om mijn O2RS te laten upgraden bij JD. Gezien de verhalen (ook degenen waarbij de toename wat minder heftig bleek te voelen) staat voor mij ook wel vast dat er bij JD goed werk geleverd wordt.

@Neptukker
Vraagje:
De wijze waarop het bij jou is gedaan, is dat 'op maat' of normaal tunen ? Op maat zou ook met de rollenbank gedaan worden, maar dit met die testritjes is toch wel even wat meer dan software overschrijven en 'zoek het verder maar uit' lijkt me.

Daarnaast nog een vraagje:
Is het gebruikelijk, of is er een serieus risico, dat bij dealer-onderhoud de motormanagement-software wordt overschreven ? Hoe lossen jullie dit op ? Vertel je de dealer dat hij gechipt is (ik heb bijv toch geen garantie meer) ? Voel er nl niet zoveel voor om regelmatig opnieuw zoveel geld af te moeten tikken voor het inlezen van de tuning-software omdat deze is overschreven voor één of andere update, snappie ?

Ben al over de streep, maar erg benieuwd naar jullie mening.
 
Bovenaan Onderaan