OII 1.4 tsi getuned bij JD Engineering

VEEJAY

Forumguru
Je kunt toch simpelweg kengetallen uitlezen zoals max turbodruk (bar) om te zien dat er iets niet standaard is? Dat zit toch in het motormanagement geprogrammeerd?

Ben overigens nog steeds laaiend enthousiast over mijn JD chippie! Na bijna 20.000 kilometer geeft turbo nog geen enkel bijgeluid (had JD gevraagd de turbo niet al te zwaar op de falie te geven dit keer). Wegsprinten bij de stoplicht zonder als een gek te hoeven schakelen is fantastisch. Nooit gedacht dat je met +/- 140pk toch nog zoveel lol kon hebben.
 

purk

Senior Member
Ze zullen de software vaak alleen opsturen in gevallen van motorschade etc, niet in geval dat de olie pomp kapot is, maar wel als een turbo in tien stukken ligt. Bij normaal onderhoud niet.
VOI longlife intervallen worden vaak interactief terug gezet!


LET OP, bij de nieuwe software die op de testkasten staan bij dealers wordt de hele diagnose/uitleesprotocol bij ieder bezoek als gebruik wordt gemaak van interactiefstoring zoeken online-verstuurd naar duitsland.

Dit omdat er gewoon te veel garantie kosten zijn, duitsland is niet gek!!! bij skoda en volkswagen zal het misschien nog wel wat minder zijn maar zeker bij Audi wordt alles opgeslagen!
Vergeet zeker bij de dealer niet aan te geven dat hij getuned is als je het bij een niet volkkswagen/skoda goedgekeurde tuner doet.

Moet er een update gedaan worden op je comfortregelapparaat BV,gebeurt dit online, mocht er dan op een ander regelapparaat ook een update beschikbaar zijn zal de dealer dit mee nemen. Dus mocht er een update beschikbaar zijn voor je motorregelapparaat zal hij de getunde software eraf halen maar geen nieuwe meer erop zetten, omdat het niet klopt volgens duitsland. dit kost je dan een nieuw regelapparaat.


En dan nog een vraag, Wie draait er voor de kosten op als er een motor in de soep loopt als er een gewijzigde software op staat ?
 

Captain Hook

Forumguru
Hmmm, op zich eigenlijk heel logisch dat VAG de controle wil houden over de oorspronkelijk geleverde motor-configuratie en daar ook de garantieverplichtingen over wil nakomen.
Ook de auto als geheel (met alle actieve en passieve systemen) krijgt een typegoedkeuring, is daarvoor toegelaten en daarvoor verzekerd. Wat jan en alleman (hoe goedbedoeld ook) daar aan gaat knutselen; er is nooit te voorspellen wat de gevolgen op korte/lange termijn zijn voor de algehele verkeersveiligheid c.q. levensduur en de invloed op de omgeving (milieu bijvoorbeeld).

Het is al zo moeilijk om 'ontoerekeningsvatbare' chauffeurs in te calculeren, laat staan moedwillige technisch veranderde auto's. :945:

Zo wordt tunen wel steeds 'linker' en steeds meer op het randje van het toelaatbare.
Het jammere is, dat vaak alleen gekeken wordt van 'nu kan mijn auto lekker sneller optrekken of rijdt harder'. Maar de invloed op de omgeving c.q. consequenties bij garantieclaims en/of verkeersongelukken worden voor het gemak maar ff over het hoofd gezien... :crazy:
 

Race Eend

Forumguru
@Purk
Toch wel leuk dat wij dan regelmatig nieuwe auto's terug krijgen met een nieuwe softwarestand (ja ook MED17 en EDC17's), die keurig geupdate zijn door de dealer, en waarbij dus de tuning overschreven is. Regelapparaat kapot maken met een flash heb ik niet van gehoord.

Wat betreft de garantie op de motor, een klant weet van te voren dat hij een risico neemt. Als er een motor in de soep loopt binnen de garantie wordt deze vaak origineel gemaakt en pas daarna bij de dealer gebracht (en ja ook dan zal er vast wat te zien zijn, maar hard maken wordt dan gewoon lastig, gelukkig doen wij ons werk goed en komt dit eigenlijk niet voor, ondanks de grote schaal waarop de VAG auto's hier getuned worden).

Daarom is er ook een mogelijkheid om de volledige garantie af te kopen, dan neemt Target-automotive icm PON amersfoort, of bv auto bourguignon de volledige garantie over, ook als er dus een blok stuk loopt, zij verzekeren zich hier tegen.


@ Captain Hook,
Een goed getunde auto kan absoluut ook zuiniger lopen dan origineel, wel wordt er dan aangeraden om euro 98 te tanken. Hierdoor kan er bv meer voorontsteking gedraait worden, dan origineel, wat zuiniger, schoner en prestaties bevorderend is. Milieu kun je dus redelijk weg strepen. De Octavia 1.8 TSI en de 1.4 TSI hier op het forum getuned, geven ook beide aan net iets meer km-ers op een tank te rijden dan origineel.

Vervolgens ongelukken, ook dit op zijn minst gezegd ver gezocht, een getunde auto is net zo rustig te berijden als een originele auto. Loopt misschien 10km/h harder op top, maar zeg nu zelf, of je met 220 of 230kph een ongeluk maakt, navertellen doe je het toch niet meer. Dat je iets sneller bij de 100kph bent en 100kph tot 160kph wat vlotter doet, maakt niets uit, is niet veiliger of onveiliger.

Een auto met meer vermogen is in sommige gevallen zelfs veiliger, even gas bij geven om de snelweg op te komen voor de vrachtwagen in de verte.

Nog een voorbeeld:
Je komt invoegen en voegt achter een vrachtwagen in die 80 rijdt. Je wilt naar de linker baan en er komt een gaatje vrij, je voegt naar links en dan blijkt toch dat het verkeer op de linkerbaan wat harder rijdt dan verwacht. Met een getunde auto zit je sneller van de 80 naar 120, waardoor de auto's op de linkerbaan minder/niet te hoeven remmen als je invoegt. Minder kans dat er weer iemand zit te slapen en er een kop staart botsing achter je ontstaat. Een groot deel van de mensen voert de tuning echt niet uit om altijd maar kneiter hard te moeten rijden, het is gewoon fijn om wat extra vermogen te hebben.

We zien steeds meer dat er van 1 motor 2 uitvoeringen komen.
Motor/bak/turbo/aandrijflijn/remmen etc allemaal identiek, alleen het standaard management is geknepen, ik noem:
- 1.9 TDI 90 & 105pk
- 3.0 TDI 204 & 233pk
- 1.8 TFSI 120 & 160pk
- 2.0 TFSI 180 & 211pk

Enige argument wat dan nog blijft staan is het vermogen op kenteken verhaal, maar goed, niemand die bij een ongeval een computer gaat zitten verwijderen om te kijken of daar misschien wat kernvelden zijn aangepast.

Ik zie dit allemaal als 'zoeken' .

Zorg maar eens dat die slaaprijders, linksplakkers, dronkenlappen eens rijtraining krijgen... nog altijd ontstaan er veel meer ongevallen door verkeerd voorrang geven, niet binnen de rijbaan blijven, maar 2 of 3% van de ongevallen komt door te hard rijden.
 

VEEJAY

Forumguru
Sinds 2002 ben ik actief op diverse VAG gerelateerde internetfora en rijdt al getuned rond sinds mijn eerste eigen auto. In de acht jaar zijn er aardig wat verhalen voorbij gekomen over het kunnen zien van tuning etc. Ik heb niet 1 keer gelezen over iemand waarvan aangetoond is door de importeur dat er getuned was en er daardoor aansprakelijkheidsproblemen zijn ontstaan.

In mijn prive kringen is er een aantal keren spraken geweest van defecten waarschijnlijk door tuning eerder de kop opgestoken. Toevallig allen leaseautos waarvan de leasemij keurig de reparaties betaalde en nooit een steekproef heeft gehouden.

Als er iets met mijn prive auto stukgaat laat ik het gewoon repareren en rij vrolijk verder (ik heb juist voor een 'goedkope' auto (lees: Skoda) gekozen zodat ik geld kan reserveren mocht er onverhoopt iets stuk gaan). Ik ga niet de importeur of JD aansprakelijk stellen.

*stelling*
Tuning verbeterd de doorstroming in het verkeer waardoor er uiteindelijk oa minder files staan ;)
 

Captain Hook

Forumguru
Ik ben niet voor of tegen tunen.

Redeneer alleen heel praktisch:

-Als je het doet om zuiniger te rijden maar je moet wel duurdere brandstof tanken, dan is het maar de vraag of je het minderverbruik er uit krijgt door die duurdere brandstof?
Ik heb ook een tijdje geprobeerd (toen de leasemij het nog goed vond) of het verschil maakt die duurdere ultimate diesel tanken. Het scheelt idd wel een beetje (ook in geluidsproductie) maar de meerprijs v.d. brandstof zorgde er voor dat je uiteindelijk meer geld kwijt was.

De beste besparing is jezelf een ander rijgedrag aanleren. Dat tikt ECHT aan. Zowel in brandstofverbruik alsmede in de slijtage van allerlei componenten (waar je uiteindelijk ook voor moet betalen)
De afgelopen twee jaar heb ik mezelf een ander rijgedrag aangeleerd en het brandstofverbruik is zeer fors naar beneden gegaan. Bandenslijtage (en remmen, schijven, olieverbruik, etc) is navenant nihil geworden. Het is gewoon een soort 'sport' geworden om onszelf zo efficient mogelijk te vervoeren.

-In ons overbevolkte landje met een BOA achter iedere struik en vol met files en stoplichten heb je helemaal niks aan de paar procent snellere acceleratie. Dure hobby op die manier. Krijg je alleen maar opgefokte petjes van die elkaar het licht in de ogen en de ruimte op het asfalt niet gunnen. :1439:

-Topsnelheid; ach. Zelfs hybride hokken, de goedkoopste oostblokken bakken, 15 jaar oude roestbarrels, tot aan een Fiat Pinda toe halen al ruimschoots de maximum snelheid in ons land. Dus daarvoor heeft het ook al geen zin.
Ja, ik rijd zelf liever ook een auto met voldoende power en topsnelheid. Maar da's meer omdat dan bij 120km/h het zo lekker rustig is. En dat wordt mede bepaald door de versnellingsbakverhoudingen en niet door het absolute vermogen dat eventueel hoger ligt. Want x toeren bij y km/h blijft hetzelfde, ongeacht of het vermogen opgekrikt is door electronica tuning.

En ja, idd, op de Stelvio Pass met een O2 140PK TDI trekt deze sneller uit een haarspeldbocht dan een Peugeootje 205 met een 1.1 benzine. (heb met beiden ervaring) Maar of ik dan sneller boven ben? Je moet toch weer wachten achter de postbus...

Wil je echt scheuren? Huur dan een snelle auto en ga een circuit op. :yeah:

:)Tja, dat krijg je als je auto's emotieloos edoch wel rationeel benadert... :) Ik zie de openbare weg gewoon NIET als speelterrein voor PK-monsters.
 

Race Eend

Forumguru
@ Captain Hook,
Helemaal prima natuurlijk, dat je jezelf dit aangeleerd hebt, voorbeeldig zelfs!

Dat rijden op betere brandstoffen, betere verbruikscijfers oplevert klopt en dat verbruik heel veel te maken heeft met de rechtervoet is ook helemaal juist. Maar ook dit bevestigd maar weer dat als getunde auto's toch zuiniger lopen, men er over het algemeen heel rustig mee rijdt (anders zou je ook de brandstofbesparing niet kunnen realiseren), ook dat ontkracht weer het feit dat tuning het 'petjes' gedrag stimuleert.

Maar vanwaar deze reacties toch elke keer (niet alleen van jou) in een topic over tuning, als je er geen interesse in hebt, dan is dit toch helemaal prima, ik weet alleen niet wat dit bovenstaande verhaal toevoegd aan de vraag van Higgy of tuning iets is wat tussen de oren zit, of ook daadwerkelijk aantoonbaar is (wat door verschillende ervaringsdeskundige bevestigd wordt).

Ook de reactie weer over het elkaar geen licht in de ogen gunnen, ik weet niet wat dit nu met chiptuning te maken heeft. Als je gewoon een dikke 3.0 TDI V6 rijdt, die standaard al zeer veel koppel heeft, of een getunde 2.0 TDI 140pk met wat extra koppel, ik zie niet in dat de een daarvan meer 'petjes' gedrag zou vertonen dan de ander. Blijft alleen een feit dat beide wagens ongeveer even veel koppel hebben, maar de 2.0 TDI veel goedkoper in aanschaf was.
 

cvegreen

Forumguru
Dus , allen terug on topic a.u.b.
Zit het tussen je oren of merk je het echt was de vraag (als ik het mij nog herinner ).
 

Captain Hook

Forumguru
@Race Eend: ik ben wel degelijk geïnteresseerd. Want de technologische (on)mogelijkheden interesseren me gewoon! Maar dan als verbetering, niet als verslechtering.
Het is net als vroeger met opgevoerde brommers. Jochies voerden brommers op om maar veel herrie te kunnen maken en hard door de straten te kunnen scheuren.
Da's simpel.
Het is technisch veel innovatiever om die motor zuiniger, efficienter en STILLER te maken. Da's pas vooruitgang.
Dat vind ik altijd het minpunt bij alle reclame die voor tuning gemaakt wordt en waar je iedereen altijd over hoort. Het moet harder, sneller. En veel herrie schijnt ook stoer te zijn.

In mijn (blijkbaar afwijkende :icon_smile_question) optiek, is dat een kwestie van technisch onvermogen. Er is al genoeg verkwisting, lawaai en dientengevolge ergernis en verspilling van resources. Gebruik de technologie om juist die dingen tegen te gaan.

Daarom viel het me laatst op dat iemand b.v. het verbruik van z'n nieuwe Yeti niet eens schokkend vond (dat was zoiets van 1:10). Welnu, dan denk ik, al die 'tuning' heeft dus niks opgeleverd aan vooruitgang... :icon_smile_dead:
 

Captain Hook

Forumguru
@plaza:
Ik ben juist VOOR tuning, maar dan met een andere doelstelling!
Niet om harder te rijden, maar om efficienter, stiller en levensduur (van de auto) bevorderend je voort te bewegen.

Zo zie je maar, technologie kan ook veel positiever aangewend worden! :super:
 

Captain Hook

Forumguru
Zit het tussen je oren of merk je het echt was de vraag
M.i. zit er de verkeerde doelstelling tussen de oren met als uitkomst een 'negatief' resultaat. Dezelfde technologie kan aangewend worden om iets goeds voor elkaar te krijgen.
En dan kun je MEETBAAR aantonen dat het ook helpt... :yeah:
 

cvegreen

Forumguru
captain Hook ,
Ik heb enkel de vraag die gisteren gesteld is geweest door een mede mod herhaald , omdat men ferm aan het afdwalen was door het nut of niet van tunen .
 

Race Eend

Forumguru
Er zit geen verschil tussen de tuning van de 1.4 TSI 125pk met handbak en 1 met DSG7. Zal dus identiek rijden/resultaat op leveren.

Fijne is vooral dat de motor niet meer zo brommerig is in de 7e versnelling (waar hij al in staat bij 50-60kph).
 

Race Eend

Forumguru
Zoals al in het verhaaltje van neptukker te lezen is, het schokken wordt absoluut een stuk minder of is zelfs geheel niet meer te vernemen. Ik denk dat dit het grootste voordeel van (goede) tuning is bij de 1.4 TSI's, want heel erg vermogen missen doen ze niet eens, de soepelheid laat wel eens te wensen over.

Rotondes in de 3e versnelling etc gaat weer prima, waar de originele 1.4 tsi software niet fijn meer rijdt.
 
Nou heb ik begrepen dat Auto Service van der Velde te Zoetermeer chiptuning aanbied met behoud van fabrieksgarantie. En ik meen mij te herinneren gelezen te hebben dat zij de software gebruiken van onze goede vrienden van JD.

@Race Eend.
Nu rest mij de vraag, tunen zij het in hun eigen dealerwerkplaats, of sturen zij het "regelapparaat" naar jullie op. Hierover is het mij niet duidelijk. Gezien het specialisme en ervaring hierin, kan ik mijn voorstellen dat toch de voorkeur verdient dat zij het opsturen.
 

Race Eend

Forumguru
Dat is juist van der velden levert ook tuning van JDEngineering.

Ze lezen de originele software uit, uit het regelapparaat, mailen dat naar Jeroen DIk, jeroen past dit aan en stuurt het weer terug.
Vervolgens kan in zoetermeer de tuning weer getest worden door bv Koen van van der velden.
 

Neptukker

Forumguru
..schokken bij lage toerentallen en volgas ...Wordt dat ook minder?
Dat is inderdaad nagenoeg uitgebannen. Een tijdje terug dit verschijnsel weer eens waargenomen. We reden samen en ik hem mij vrouw gelijk kunnen uitleggen dat het motormanagement druk was om 'pingelen' te voorkomen (dit zeg ik toch goed Raceend?). Ik vermoed dat er wat vervuiling in de benzine zat op dat moment want verder niet meer gemerkt.

Laat ik gelijk vertellen hoe het verder gaat met mijn getunde 1.4 TSI. Inmiddels dik 9000 km verder sinds de ingreep en het bevalt nog steeds uitstekend. Het stomme is dat de motor minder zuinig is de laatste weken met het wat warmere/vochtige weer. Ik denk niet dat de tuning hier de oorzaak van is maar het is wel opvallend te noemen. Je zou zeggen dat de winter juist negatiever zou werken op het verbruik. Niet alles zal toch te verklaren zijn door de bredere zomerbanden die meer weerstand genereren? voor verbuik zie: http://www.spritmonitor.de/en/detail/329020.html?cdetail=2

Het jammere aan meer vermogen/trekkracht is het gegeven dat dat ook weer gaat wennen. Eest was de overgang van een 1.6 16V (105 pk) VAG blok naar de 122 pk 200 Nm 1.4 TSI een prettig verschil. De prestatieverbeteringen na de tuning was ook weer zo'n prettige ervaring. Inmiddels ervaar je het weer als gewoon en wil je best wel weer meer maar het verstand zegt dat het zo wel voldoende is. De vorige 2 auto waren 7 en 6 jaar in ons bezit en ik denk dat de OII dit ook wel gaat halen, hij bevalt uitstekend en alle luxe is aan boord.

Onlangs viel mij op dat ik verwend ben geraakt. Na de winter mijn 95 pk motorfiets uit de garage gehaald om een stuk te gaan rijden. De acceleratie vond ik niet meer zo indrukwekkend als ik het wel eens gevonden heb. De oorzaak is het simpele feit dat het prestatieverschil tussen de motor en auto minder is geworden.
 
Bovenaan Onderaan