OII 1.4 tsi getuned bij JD Engineering

Neptukker

Forumguru
Gisteren bij JD Engineering in Lochem geweest om mijn Skoda Octavia II 1.4 tsi combi handbak (2009) te laten chiptunen. Omdat de auto origineel was (geen ander uitlaat e.d.) is volstaat een zogenaamde "standaard chip", software specifiek geschreven voor de 122/125 pk 1.4 tsi van de VAG groep. Het aantal Newtonmeter zou van 200 naar 270 gaan met een vermogens stijging naar 150 pk.

Het tunen zelf is door de moderne methodes weinig spannend om te volgen. Software wordt in de auto uitgelezen, op kantoor aangepast en vervolgens weer teruggelezen in de auto. Bij het uitlezen werd gelijk gekeken of er niet foutcodes in de auto opgeslagen waren die wijzen op één of andere storing.

Voorzien van de nieuwe software samen met Mark (raceend op dit forum) een testrit gemaakt om te voelen en te loggen (laptop aangesloten aan computer auto) hoe de software functioneert. Met Mark aan het stuur kwam naar voren dat volgas optrekken vanaf lage toeren (+/- 1200 rpm) in zijn 3 en volgas in zijn 6 vanaf 50 km/h de auto licht hortend op gang kwam in de lage toeren. Eenmaal hoger in de toeren liep de boel gelijk als een zonnetje. Hoewel dit situaties zijn die je dagelijks niet laat gebeuren (je schakelt dan terug) was Mark niet tevreden over dit effect. Op de punten waarop dit zich voordeed middels zogenaamde “markers” aangegeven in de lopende datalog op welke momenten het beter moest.

Met behulp van de ingewonnen data heeft Jeroen Dik vervolgens de tuning software specifiek voor mijn auto aangepast. Deze is wederom ingelezen om op weg te gaan naar testrit 2. Bij deze testrit was het hortende effect nog minder maar nog steeds aanwezig. Wederom is alles gelogd zodat hiermee de tuning verder verbetert kon worden.

Het hele proces van software aanpassingen nog een keer doorlopen om uiteindelijk bij testrit 3 uit te komen. Als je een enorme zeikerd wil zijn dan kon je stellen dat vol optrekken vanuit lage toen in zijn drie nog wat hikjes vertoonde over een klein toerengebied. De conclusie was dat het allerlaatste beetje perfectie waarschijnlijk met een hogere benzinekwaliteit bereikt wordt. BP ultimate tanken zal het laatste beetje verschil maken. Mocht ik het nauwelijks merkbare hikken niet willen dan was het ook mogelijk om de maximale turbodruk wat te verlagen, maar dan heb je uiteraard wat minder Nm en pk’s.
Wat ik wel wil aangeven dat dat hikken met de standaard Skoda software veel meer aanwezig was. Daarmee ging je echt niet op met 60 km/h in zijn 6, laat staan met 50 km/h. Ook kun je rotondes makkelijk in zijn 3 doen, dat is in de standaard Skoda setting niet echt aan te raden.
In goed overleg is besloten om het bij deze setting te laten. Mocht ik om wat van reden in de praktijk toch niet tevreden zijn, dan mag ik altijd terugkomen om dit aan te laten passen. Als laatste is de boel nog “geflashed” zodat foutmeldingen ontstaan door het laden van nieuwe software gewist werd.

Dankzij de fijneslijperij heeft het gehele proces een hele morgen is beslag genomen en dat was het wachten waard. De eerste indrukken zijn erg positief. Het is nog steeds dezelfde auto maar dan met een grote plus. Alles is net dat beetje meer waardoor de auto nog fijner wordt dan deze al was. Standaard is de 1.4 tsi een heerlijke auto en het bleek nog beter te kunnen. Je merkt bij normaal spitsverkeer al duidelijk het verschil omdat alles (dus ook in de lage toeren) net wat soepeler gaat. Invoegen op de snelweg is helemaal een feest. Heerlijk!
Als ik meer kilometers erop heb zitten vertel ik meer over het motorgedrag.


P.s. Het gevoel wat de auto geeft is dat je nu echt to elf kunt gaan. :)
YouTube - Spinal Tap - 11
 

___JC___

Forumguru
Kijk dat is service en kwaliteit. Goed om te horen!
(ga er zelf waarschijnlijk ook weer ff langs over een paar maanden)
:super:
 

sitechris

Donateur
mooi hoe ze bij JD de kwaliteitslat hoog leggen. Ze nemen alle tijd, maken uitgebreide testritjes. Zo hoort het :)
 

plaza

Forumguru
Neptukker,

Is er iets te zeggen over het extra benzine verbruik, of valt dit mee.

Bij hetzelfde rijgedrag wordt hij zelfs zuiniger !!!!!!!!!!

Ik rij nu gemiddeld 1 op 10, 1 op 11, afhankelijk van alles en nog wat.
Maar er blijven altijd ongelovigen die denken dat dit niet kan.
Maar gelukkig hen ik de benzine bonnetjes nog......
 

Neptukker

Forumguru
Neptukker,

Is er iets te zeggen over het extra benzine verbruik, of valt dit mee.
De boel lijkt zuiniger geworden. Nou is het lastig om onafhankelijke een oordeel te vellen aangezien er nu een tijd smallere winterbanden opliggen, de motor inmiddels bijna 15k ingelopen is en de weersomstandigheden de laatste maanden anders zijn als voor de chip. Ook tanken we nu euro 98 van BP en soms Tinq (= Gulf) i.p.v. euro 95.

De hele geschiedenis t.a.v het verbruik is na te lezen op: http://www.spritmonitor.de/en/detail/329020.html en zie je dat nu ongeveer 1:15 wordt gereden. Het vermogen wordt echt niet de hele tijd aangesproken maar vooral om af en toe sportief door te trekken en hele gemakkelijke inhaalacties want die gaan nu retestrak.
Ik ben in ieder geval zo'n 7k lang erg tevreden over de chip. Ik hoop en ga er van uit dat het zo blijft.We willen niet meer terug maar kan me voorstellen dat heel veel rijders tevreden zijn met de standaard 1.4 TSI want dat is ook echt geen straf.
 

Race Eend

Forumguru
Leuk dat je het topic ook nog even van een update voorziet:grin:, ik keek op de achtergrond wel eens mee in je verbruiks-monitor. Ben benieuwd wat het gaat doen als de zomerbanden er weer op zitten.

Op dit moment heb je zuiniger gereden dan in het begin. Terwijl normaal de winter juist wat onzuiniger is, het duurt nl langer voor de motor op temperatuur is.

Maar goed, helemaal goed is het niet te vergelijken, je tankt nu 98 en de motor is nu volledig ingereden.

Er kan denk ik wel veilig gezegd worden dat de auto niet onzuiniger is geworden na de tuning, en dat is meestal onze uitganspositie!
 

Michel

Forumguru
@Race Eend: Is het gebruik van Euro 98 noodzakelijk na tuning of kan je ook met een gerust hart nog Euro 95 gebruiken?
 

Race Eend

Forumguru
Wij geven de klant altijd de keuze bij de tuning, mensen die doorgaans op 98 rijden geven we een wat stevigere setting, zodat je gewoon even wat meer winst hebt nog.

Moet je een keer gedwongen 95 tanken is dit geen probleem, dat corrigeert de auto wel bij, maar bij langere tijd hoge belasting, zal de auto dan net iets minder soepel zijn op 95.


Als je altijd op 95 wilt/moet rijden, dan programmeren we de auto net even anders, iets minder voorontsteking en een klein beetje minder turbodruk.

Ook op 95 is er prima met een 1.4 TSI te rijden.
 

higgy

Forumguru
In welke mate zit chiptuning 'tussen de oren'? Kijk, dat het aanwijsbaar scheelt dat wijzen de grafische uitdraaien simpelweg aan. Maar: je gaat naar een tuner, je verwacht heel wat, in hoeverre is chiptunen 'self-fulfilling prophecy' en zul je het altijd als 'goed' (cq. 'top' cq. 'fantastisch' etc.) ervaren?

Leek me wel een aardige bal om op de maandagmiddag eens in het publiek te gooien :-)
Als 'ie te off-topic bevonden wordt splits ik of een van de mede-mod's hem wel even af.
 

Race Eend

Forumguru
Daar zit wel wat in hoor, ik denk dat je een deel van de klanten heel goed zou kunnen wijsmaken dat de auto getuned is, zonder dat je er iets aan gedaan hebt.

Dat is ook waarom heel veel tuners wegkomen met het argument: eerst 400km 'inrijden' voor je gas mag geven. (grootste onzin die je maar kunt bedenken, de software veranderd niet meer niet na 1 km en niet na 1000km).
Als je eerst weer een tank rustig aan gedaan hebt, en je weer een keer gas geeft, dan zal elke auto 'snel' voelen voor veel mensen.
Velen hebben toch geen rollenbank en weinig te bewijzen.

Dat is ook 1 van de redenen waarom we bij JDEngineering kiezen om de kleine motoren links te laten liggen (5 pk bij een 1.4-75pk winnen en dan tijdens de testrit een toneelspel moeten spelen, hoe snel hij wel is:icon_smile_dead:), het moet wel goed te vernemen zijn, anders bieden we het simpel weg niet aan, hoe hoog of laag je ook springt/schreeuwt.


Bij deze 1.4 TSI is het verschil zeer groot aanwezig, al zijn ze standaard zeker niet traag, de soepelheid in lage toeren, ook bij half gas etc neemt flink toe, en dat is wat je ook erg goed kan vernemen, het moment dat je het erf weer af rijdt na de tuning.


Maar ik ben ook wel benieuwd naar de mening van anderen hierover!
 

Neptukker

Forumguru
In welke mate zit chiptuning 'tussen de oren'? .......
Ik ben niet zo'n type die sprintduels zoekt of overal als eerste wil zijn. Soms spring ik wat uit de band maar dat is niet de reden van de tuning. Voorheen een turboloze (VAG) 1.6 met 105 pk gereden. Op zich voldoende voor dagelijks gebruik (6 jaar gehad) maar niets tot weinig extra. Wou je snel zijn dan moest de boel in de toeren gejaagd worden. Op bergweggetjes met krappe haarspelden kan de boel behoorlijk doodvallen.
Bij de aanschaf van de nieuwe auto zochten we een station met duidelijk wat meer power(reserve) zonder dat het een drankorgel mocht worden.
De OII combi met 1.4 TSI overtuigde ons als geheel.
Eenmaal de auto in bezit begon de drang naar nog wat meer oompfff! Wetende dat turbo auto's goed te chiptunen zijn heb ik me in de materie verdiept. Mijn vrouw 'gunde' mij wel een getunede auto maar stelde voor er een tijdje mee te wachten. Een groepsaankoop met korting trok ons beiden over de streep en toen is de auto gechipt.
Je hebt geen cijfers nodig om te voelen dat de boel scherper en krachtiger is geworden. Alles loopt net wat soepeler dan standaard (hikjes zijn verdwenen in lage toeren) en klimt sneller in de toeren met meer kracht.
Inhalen gaat sneller dan voorheen doordat de turbo vanaf lage toerentallen al veel (meer dan voorheen) assistentie verleent.
Mij vrouw die het vooraf prima (maar niet nodig) vond is nu helemaal gelukkig dat we het gedaan hebben. Zij gebruikt de wagen voor woon/werk verkeer en profiteert iedere dag van wat merkbaars extra.
Inhalen noemt ze nu 'even de oompff' inzetten.

Een lang verhaal maar het antwoord is hartstikke JA, je merkt het verschil, ook mijn vrouw van wie het niet echt hoefde is erg tevreden!
Je moet uiteraard niet denken dat het opeens een totaal andere auto wordt. Eigenlijk kun je stellen dat goede eigenschappen van het blok worden uitvergroot en dat kleine schoonheidsfoutjes weggepoetst worden.
 

deusjevo

Forumguru
Als je altijd op 95 wilt/moet rijden, dan programmeren we de auto net even anders, iets minder voorontsteking en een klein beetje minder turbodruk.

Ook op 95 is er prima met een 1.4 TSI te rijden.

Da's mooi want een hoop leaserijders mogen geen 98 of Excellium oid tanken als 95 genoeg is. (bij mij is dit het het geval)
 

cvegreen

Forumguru
Dan is de vraag , hoe vaak sturen ze de software op naar duitsland ? Is dat eerder gebruikelijk , of eerder een uitzondering ? Of ben je daar niet van op de hoogte , kan ook natuurlijk he . Jij bent de tuner niet iemand van de verzekering of iets dergelijks he .
 

Race Eend

Forumguru
Ze zullen de software vaak alleen opsturen in gevallen van motorschade etc, niet in geval dat de olie pomp kapot is, maar wel als een turbo in tien stukken ligt. Bij normaal onderhoud niet.
 
Bovenaan Onderaan