Wanneer ik voor de grap een Octavia samenstel in Tsjechië, dan kan ik in tegenstelling tot hier in NL kiezen uit maar liefst 44 kleuren!
Wat een fantastische kleuren zitten daartussen, alsof je een Bentley zit samen te stellen!
Maar de meeste daarvan zijn "Zvláštní lakování", wat volgens mij vergelijkbaar is met de "exclusive" lakkleuren bij merken als Audi, BMW, Porsche, etc. M.a.w. je kunt elke kleur krijgen die je maar verzint, als je maar lapt (
en bij een merk als BMW kom je daar vrij snel op uit als je geen grijs of zwart wilt). Maar die mogelijkheid op een Skoda, ongekend! Het meest gewone merk dat dat recentelijk ook nog aanbood dat ik me kan herinneren, was Opel met de Insignia Exclusive.
Overigens, op de Duitse Skodasite is het kleurenaanbod voor de Octavia ook maar heel beperkt (en de hatchback is niet eens configureerbaar, wordt die daar niet meer nieuw geleverd?). Lava Blue is niet beschikbaar, knaloranje dan weer wel, per saldo niet beter dan bij ons. Maar ik vermoed dat een Octavia in Duitsland toch als een wat eenvoudigere auto gezien wordt dan in Nederland.