Octavia samenstellen in Tsjechië

Drukkert

Senior Member
Wanneer ik voor de grap een Octavia samenstel in Tsjechië, dan kan ik in tegenstelling tot hier in NL kiezen uit maar liefst 44 kleuren!

Waarom in het ene land alle kleuren en in het andere land slechts een kleine greep daaruit?
 

Rallye

Forumguru
Bij ons bepaalt Pon inderdaad welke kleuren in Nederland verkrijgbaar zijn. Daarbij heeft men naar het lijkt vooral ook oog voor de eigen commerciële belangen, zoals de tweedehandsmarkt. Ik herinner mij nog de moeilijkheden die een schrijver hier had rond 2007 had om een gele (dacht ik) Octavia RS te krijgen.

De keuzes van Pon zijn voor “den gewonen mensch” wat onnavolgbaar. Zo is bij Skoda’s in Nederland nooit een standkachel leverbaar geweest. Bij Volkswagen bijvoorbeeld op een Golf wel (maar nu ook niet meer). Ook herinner ik mij dat de verwarmde voorruit op de Superb hier niet werd geleverd en in het buitenland wel. Beide features zijn overigens veiligheids-gerelateerd - zelfs daar heeft Pon geen moer mee te maken.
 

DTWO

Lid
Wanneer ik voor de grap een Octavia samenstel in Tsjechië, dan kan ik in tegenstelling tot hier in NL kiezen uit maar liefst 44 kleuren!
Wat een fantastische kleuren zitten daartussen, alsof je een Bentley zit samen te stellen!

Maar de meeste daarvan zijn "Zvláštní lakování", wat volgens mij vergelijkbaar is met de "exclusive" lakkleuren bij merken als Audi, BMW, Porsche, etc. M.a.w. je kunt elke kleur krijgen die je maar verzint, als je maar lapt (en bij een merk als BMW kom je daar vrij snel op uit als je geen grijs of zwart wilt). Maar die mogelijkheid op een Skoda, ongekend! Het meest gewone merk dat dat recentelijk ook nog aanbood dat ik me kan herinneren, was Opel met de Insignia Exclusive.

1691570454562.png

Overigens, op de Duitse Skodasite is het kleurenaanbod voor de Octavia ook maar heel beperkt (en de hatchback is niet eens configureerbaar, wordt die daar niet meer nieuw geleverd?). Lava Blue is niet beschikbaar, knaloranje dan weer wel, per saldo niet beter dan bij ons. Maar ik vermoed dat een Octavia in Duitsland toch als een wat eenvoudigere auto gezien wordt dan in Nederland.
 

True

Lid
Voor de liefhebber, samenstellen kan hier: https://cc.skoda-auto.com/cze/en-CZ/
Als ik even snel full option in een kek kleurtje (een combi) bij elkaar klik kom ik uit op 1,1mil CZK wat zo'n 45,5k euro is dan nog 21% btw (volgens mij zit dat er niet bij in) en wat nattevingerwerk voor de BPM zit je op zo'n 60k €.
 

Rallye

Forumguru
Er zitten inderdaad een paar mooie kleuren tussen. Violet en opvallende kleuren rood. Als ik het goed lees voor 33.000 kronen, ongeveer €.1.400. Zou ook voor NL een mooie optie zijn.
 

MarcoO2

Forumguru
Voor de liefhebber, samenstellen kan hier: https://cc.skoda-auto.com/cze/en-CZ/
Als ik even snel full option in een kek kleurtje (een combi) bij elkaar klik kom ik uit op 1,1mil CZK wat zo'n 45,5k euro is dan nog 21% btw (volgens mij zit dat er niet bij in) en wat nattevingerwerk voor de BPM zit je op zo'n 60k €.
Dan maar een gewone saaie kleur in NL bestellen en 'm ff laten spuiten/ wrappen. Ben je een stuk goedkoper uit en je keus is nóg groter :D

@JeSko heeft vast nog wel wat adviezen ;)
 

fanSkoda-VW

Donateur
Wat betreft het samenstellen: jullie hebben volkomen gelijk. Pon's eenheidsworst is verschrikkelijk. Op de oranjeachtige mooie kleur met meerprijs van ruim 900 eu na zijn er niets anders dan 'zakelijke' kleuren verkrijgbaar.
Mijn Scala van 2019 is nu uniek in NL. Bruin (tja, weer eens wat anders) en heel veel opties. Zoals elektrische achterklep die nergens meer verkrijgbaar is, en voor mij bijna noodzakelijk. Namontage kan wel, maar kan weer andere problemen geven.
Daarom ben ik gedwongen naar import te kijken wat mij in 1e instantie niet aantrekt.

Excuus van Pon wss: we hebben er geen computernummer voor, DUS het bestaat niet.
We zijn terug bij Henri Ford: alle kleuren zijn vanzelfsprekend mogelijk, mits het maar zwart is.

Grtsssss
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK

DTWO

Lid
Wat betreft het samenstellen: jullie hebben volkomen gelijk. Pon's eenheidsworst is verschrikkelijk. Op de oranjeachtige mooie kleur met meerprijs van ruim 900 eu na zijn er niets anders dan 'zakelijke' kleuren verkrijgbaar.
Mijn Scala van 2019 is nu uniek in NL. Bruin (tja, weer eens wat anders) en heel veel opties. Zoals elektrische achterklep die nergens meer verkrijgbaar is, en voor mij bijna noodzakelijk. Namontage kan wel, maar kan weer andere problemen geven.
Daarom ben ik gedwongen naar import te kijken wat mij in 1e instantie niet aantrekt.

Excuus van Pon wss: we hebben er geen computernummer voor, DUS het bestaat niet.
We zijn terug bij Henri Ford: alle kleuren zijn vanzelfsprekend mogelijk, mits het maar zwart is.

Grtsssss
Vergeleken met andere merken vind ik dat je Skoda echt nog best veel keuzemogelijkheden hebt. Merken uit de Stellantisgroep bijvoorbeeld hebben veel kalere optielijsten.
 

True

Lid
@DTWO dat is puur omdat je bij VAG elke optie apart kunt kiezen bij samenstellen, bij de meeste andere autofabrikanten heb je iets van 3 tot 5 uitvoeringen die telkens meer opties hebben. Specifieke optieselectie heb je buiten die uitvoeringen niet, maar de opties zijn al met al wel redelijk vergelijkbaar binnen de verschillende autosegmenten.
 

Berghuis

Donateur
Niet alleen de kleuren bepaalt PON, ook de uitvoering en opties bepalen zij welke er mogelijk zijn. Bijv. de 360 graden Areaview is in België wel te bestellen en in Nederland niet.
 

Tees

Donateur
To each his own, maar da's toch gewoon saai donkerblauw? Ik vind er toch heel wat spannendere opties tussen zitten :pieker:
Storm Blue is de mooiste kleur waar de O2 in geleverd is in NL (en hij staat bij mij voor de deur ;)). Daarna niet meer verkrijgbaar geweest op z'n opvolgers voor zover ik weet.
Tis wat mij betreft precíés de goede kleur blauw: donkerder en dieper van kleur dan Race Blue, maar niet zo donker dat t saai wordt. Voor mij de voornaamste reden dat ik deze O2 heb gekocht. En menigeen op dit forum deelt deze mening :jaja:
 
Bovenaan Onderaan