Octavia III RS

leon-cupra

Forumguru
@philippe bakker , de particuliere koper heeft weinig boodschap aan het hybride rijden.
De zakelijke koper daarvoor is hij wel interessant. Maar van de 03 RS, hoeveel rijden er zakelijk?
En dan nog het prijskaartje van de 04 RS, dat gaat nog een grote speelbreker worden.
 

philippe bakker

Forumguru
Engeland ook 12% denk ik. De o2 verkocht meer dan de o1 en de o3 nog meer dan de o2. Dus heel aannemelijk dat de o4 nog veel succesvoller wordt
 

dirkie996

Forumguru
Ik heb nu m’n RS een goede 3 jaar en slechts ‘n 34000km mee gebold. Straks weer op vakantie naar de Pyreneeën, en tijdens zulke trips, waardeer ik de RS nog steeds. Misschien komt ‘t door m’n leeftijd, maar de octi voldoet nog steeds aan m’n wensen. Ik was sowieso niet op zoek naar ‘n scheurijzer, om de bochten op 2 wielen te nemen. Ik wou ‘n comfortabele middenklasser met de nodige ruimte en pit, die ook nog eens betaalbaar was.
Zou ik nu opnieuw de RS kopen? Ik weet ‘t niet, misschien zou ik wel gaan voor de Karoq 2.0 sportline of de octi Scout. Maar voorlopig blijft de RS nog enkele jaren de dienst uitmaken.
 

philippe bakker

Forumguru
Als gezinswagen heeft de o3 rs vele pluspunten: massa’s ruimte, pittig rijgedrag, een hele goede dsg bak, zelfs mijn autohatende echtgenote is er echt voorstander van , niet overdreven duur, veel tralalaatjes zitten er standaard al op.
 

leon-cupra

Forumguru
@Rallye , DE is steeds een uitzondering wanneer het gaat om wagens met hoog vermogen. Vroeger zag je in BE ook nooit een 3.0 of dergelijke terwijl ze in DE met bosjes Rond rijden. Net hetzelfde met de RS. Logisch dat de RS daar goed verkoopt. Deel “cultuur” en prijstechnisch interessant.

maar BE ... RS zal een exoot worden.

En ik vind de RS nog steeds een geweldige mix maar alleen die grip é. Goed en wel op grotere banen maar een mooie bochtencombo op een boerebaantje :nono: mijn benz die belachelijk zwaar is geeft 100x meer vertrouwen op dat vlak.
 

leon-cupra

Forumguru
@MY00, de RS is een geweldige wagen tot hij de eerste bocht tegen komt en wanneer een eerste druppel regen valt. Dan bemerk je de tekortkomingen van de RS. Combineer beide en je hebt de serieuze tekortkoming.
 

Spector

Forumguru
De RS is in december 3 jaar oud en heeft tot nu toe bijna 76k zeer tevreden kilometers gereden. Ik denk dat ze nog een jaar of 2 onder mijn rechtervoet blijft en dan gaan we wel weer verder kijken. Dit is de tweede RS en ik heb nog niets gevonden waar ik teleurgesteld in ben. Mocht je ergens niet tevreden over zijn, zijn er nog genoeg alternatieven om het je nog beter naar je zin te maken.
 

dirkie996

Forumguru
@MY00, de RS is een geweldige wagen tot hij de eerste bocht tegen komt en wanneer een eerste druppel regen valt. Dan bemerk je de tekortkomingen van de RS. Combineer beide en je hebt de serieuze tekortkoming.
De RS is zeker geen referentie op gebied van tractie, maar om nu te zeggen, dat je ter plaatse blijft staan of ten allen tijde het decor invliegt, zal dan ook wel 'n beetje liggen aan de chauffeur.
Ik kom uit 'n periode, waar er geen tractiecontrole, esp of abs aanwezig was op de meeste wagens. Zelfs servostuur vond je alleen op grotere, duurdere wagens, waar dit dikwijls 'n betalende optie was. Ik herinner me nog levendig m'n Fiat 131 racing, waar je alle kanten mee gleed, bij nat weer en teveel gas geven.
Is de RS daarom nu 'n gevaar op de weg? Misschien, als je zonder gevoel de gaspedaal vloert. Maar de keren dat ik het lampje zie opflikkeren, en het gebonk van onder de wagen hoor, bij ingrijpen tractiecontrole, zijn toch zeldzaam bij mij.
Ik heb net na 32000km de voorbanden vernieuwd (18").Nu waren die wel echt opgereden, maar al bij al, valt dit nog mee, vind ik. Met 'n beetje feeling, lukt 't best aardig, om met de RS ergens naartoe te rijden.:D
 

leon-cupra

Forumguru
@dirkie996 , je moet mijn woorden niet verdraaien.
Heb nergens gezegd dat je ten alle tijden in het decor belandt of dat je continue ter plaatse blijft staan of dat de RS een gevaar is.
Voor mij is een RS goed voor gewestwegen en autostrade. Lekker vlammen, tussensprintje van 80 naar +200,... dan is de RS idd de ultieme wagen maar vanaf dat je een smaller baantje opzoekt met wat heerlijke bochten ... neen, dan moet je passen met de RS. Zelfs mijn Benz met een gewicht van 1800kg geeft 100x meer vertrouwen op dergelijke baantjes.
 

leon-cupra

Forumguru
@Peter-036 , het is de wagen die het vertrouwen geeft waardoor de bestuurder vertrouwen krijgt :jaja:
Bij de benz in mijn favoriete S bocht geef ik zelfs gas bij net voor de bocht, met de RS moest je dit niet proberen.

Dat ieder voor zich beslist , is idd logisch. Maar daarom wilt het niet zeggen dat ik mijn mening niet mag geven over de RS. Heb er twee jaar mee gereden, zelfs met stage 1. Weet hoe een RS is.
 
Laatst bewerkt:

leon-cupra

Forumguru
Paar knappe banden eronder en ik zie het probleem niet.
Had de michelin PS4S eronder. Verschrikkelijk dure band, op gebied van grip geen betere te vinden. Groot verschil met de band die er eerst op lag. Maar regen ... tja ...
En je heb ook een bocht en een bocht é. Een bocht op een autostrade is niet hetzelfde als een bocht op een boerebaantje.
En was dan nog eens een band die na 8k zijn strepen begon te verliezen en na 12k was de band op. (Lag ook wel aan mijn rijstijl, rijtraject en de stage 1)
 

Spector

Forumguru
Deze discussie hebben we al een keer gehad en een ieder heeft andere ervaringen. Ook ik heb de PS4 eronder 235 x 19" en trek de RS zonder problemen overal doorheen. Een maandje geleden onder andere de Felbertauern Strasse, Plöckenpass, Pustertaler Höhenstrasse en de B111 in Oost Tirol gereden, droog en in de stromende regen en geen hinder ondervonden van welke tractieproblemen dan ook. Haarspeldbochten omhoog terwijl het water in stroompjes langs de binnenkant van de bocht liepen is echt geen probleem. Ik moest het soms wat rustiger aan doen omdat er op de achterbank wat groene gezichtjes zaten vanwege het sportief aanvallen van de vele bochtjes :D
 

leon-cupra

Forumguru
@Spector , wss ook het verschil sper en geen sper. De mijne was nog een 220 zonder sper.
Nu ja soit, mede door mijn ervaringen met de RS en de ervaringen van de MX5 erna, zal er bij mij niet snel meer een RS op de oprit komen.
 

Tuner111

Forumguru
De hot hatch periode is zeker nog niet dood als ik zie hoeveel Golf GTI TRC en rs3 enzo verkocht nog worden..

ikzelf zal altijd wel bij een sporty wagen blijven rijden.. verveel me dood in iets anders :D
 

dirkie996

Forumguru
@dirkie996 , je moet mijn woorden niet verdraaien........
Ik verdraai uw woorden niet, ik stel alleen vast.je hebt al altijd geklaagd over de tractie en wegligging van uw RS, destijds. Misschien niet goed getuned, met te veel koppel in de lagere versnellingen? Met mijn 230 pk’tjes heb ik niet zoveel problemen.
Het zou er nog aan mankeren, dat uw ster( Mercedes) ‘n slechtere wegligging zou hebben, dan die goedkope Skoda van mij.
Maar om nu ‘n C180 cabrio sportief te noemen, ontbreken er toch wel enkele pony’s in de stal, om die 1600kg ( en geen 1800kg) vooruit te stuwen.
 
Bovenaan Onderaan