Octavia III RS

leon-cupra

Forumguru
Vraagje, gisteren en vandaag melding gekregen om de remmen te controleren. Wagen heeft 21000km. Zouden de blokken al op zijn? :pieker:
 

boontjeRS

Forumguru
Is vroeg dan. Mijn zitten er 65d km op en zijn ongeveer halverwege vooraan. Nochtans ook al redelijk aantal keren goed geremd. Doe wel redelijk veel snelweg.
 
Laatst bewerkt:

leon-cupra

Forumguru
Is vroeg dan. Mijn zitten er 65d km op en zijn ongeveer halverwege vooraan. Nochtans ook al redelijk aantal keren goed geremd. Doe wel redelijk veel snelweg.
mijn woon-werkverkeer is meer op mijne rem staan dan voet op de gaspedaal, dus tja .... :pieker:
En autostrade ziet hem zeer weinig.
 
ik heb momenteel de pilot sport 4S op de vRS liggen, wel 19". Weet niet of ze al verkrijgbaar zijn in 18" maar verwacht niet dat de banden die tuner11 voorstelt alles gaan oplossen. De pilot sport 4S is dé referentie op het gebied van sportbanden maar heb nog steeds last van wheelspin. In de zomer is het gripverschil wel stukken beter, maar wheelspin zal je nog steeds hebben bij stevig planken. Dus maak je maar geen illusie. En in de winter zijn dit rotbanden. Grip op nat wegdek absoluut ronduit slecht. Winter = winterbanden vereist is mijn les na een milde winter.
Ik ga je waarschijnlijk weer helemaal afbreken maar een voorbereid man is er 2 waard. De PS4s die op je Vrs liggen zijn niet voor niets ZOMERbanden, had je dan verwacht dat ze grip gingen hebben op winterwegen ? De samenstelling van zomer en winterbanden is compleet verschillend, laat staan op een "high performance" band als de PS4s. Wil je echt het volle rendement uit PS4s halen dan denk ik dat je ze moet gebruiken bij de juiste omstandigheden wat wil zeggen; goede omgevingstemperatuur, structuur ondergrond, temperatuur in banden, druk,...
 

leon-cupra

Forumguru
@bjorn_van_velthoven_ , regenweer is genoeg om helemaal stukken minder grip te hebben, zelfs in de zomer. Moet ik dan misschien naast een zomerband en een winterband ook nog een regenband kopen?
Dat een high performance sportband op niets trekt in de winter had ik niet echt verwacht. Als je 230euro per band neertelt mag je toch ook wel verwachten dat je er in de winter ook nog redelijk mee kan rijden? Minder grip OK, maar zeer weinig grip, NOK.
Nu, lees ook mijn laatste zin, is de laatste winter dat ik nog zonder winterband zal rijden.
 

CDK

Forumguru
De Pilot Sport 4s zou de verbeterde versie van de Pilot Supersport moeten zijn en de Supersport was ook bij nat weer een prima band (wel ervaring met 4x4) Nooit wheelspin gehad, met mijn Dunlop Wintersport 3D winterbanden daarentegen wél en daarbij nog glibberen piepen en glijden in vlot genomen bochten. Gezien de lovende reviewfilmpjes van coureurs en andere testrijders kan ik me nauwelijks iets voorstellen bij jouw ervaring @leon-cupra :pieker:
 

Witte76

Forumguru
@bjorn_van_velthoven_ , regenweer is genoeg om helemaal stukken minder grip te hebben, zelfs in de zomer. Moet ik dan misschien naast een zomerband en een winterband ook nog een regenband kopen?
Dat een high performance sportband op niets trekt in de winter had ik niet echt verwacht. Als je 230euro per band neertelt mag je toch ook wel verwachten dat je er in de winter ook nog redelijk mee kan rijden? Minder grip OK, maar zeer weinig grip, NOK.
Nu, lees ook mijn laatste zin, is de laatste winter dat ik nog zonder winterband zal rijden.
Zoek u aub eens op wat het verschil is tussen zomer en winterbanden. Onder de 7 graden zijn zomerbanden niks waard, al kosten ze 2000€ per stuk. Is de chemische samenstelling,... Ik ga dat hier allemaal niet uitleggen. Look and learn via youtube
 

leon-cupra

Forumguru
@Corné de Kluijver , ik nodig je graag uit om eens een testritje te komen maken met mijn wagen. Blijkbaar is het onbegrijpelijk voor iedereen wat mijn ervaring is. Ofwel liggen mijn eisen en verwachten van alles veel te hoog of liggen die van jullie vreselijk laag.

En 4x4, dan mag je eender welke band erop liggen, de 4x4 corrigeert. Mijn broer rijdt met zijn Golf R 300pk bij momenten zoals een hooligan(zomer EN winter), nooit verliest de wagen grip en daar liggen nu geen pilot sports op, denk gewoon sportcontact. In de winter rijdt hij zelfs zonder winterband. Nooit een grammetje gripverlies. Had enkel gripverlies op het moment dat zijn banden tot op de draad versleten waren.

Punt is, zelfs een pilot sport 4S kan geen 220pk en zeker geen 308pk op de baan houden zonder enige wheelspin. Hoe goed de band ook mag zijn. Dat deze band beter is dan eender welke band, dat staat als een paal boven water, maar een oplossing voor wheelspin is de pilot sport ook niet. Ligt het aan de wagen zelf? Kan ook. Eigenaars van een cupra, gti, .. hebben veel minder last hiervan blijkbaar ...
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Rallye

Forumguru
Ja, gripverlies, met name wielspin, is een probleem van de RS. Nee, van een sportieve zomerband mag je niet teveel verwachten in de winter. En, vierwielaandrijving kan de wielspin deels opheffen, maar bij remmen onder koude en natte omstandigheden komt het gripprobleem terug; bij remmen is er geen verschil tussen twee en vier aangedreven wielen.
@leon-cupra het is dus een goed voornemen om, juist bij een auto die van sportieve zomerbanden voorzien is, goede winterbanden te monteren.
 

Kurtje

Forumguru
Inderdaad ik wou al zeggen, standaard Cupra (draait 306pk op de bank) en met zo goed als versleten PS4S nog steeds geen wielspin... Ook in het nat meer als voldoende grip om lekker snel weg te zijn! De hele winter mee gereden, koud, sneeuw, regen, ... geen enkel probleem!

Met de tuning die ik had was het op het droog, perfect te gassen met 400pk en 550nm met amper wielspin (1ste en 2de vermogen wel begrensd) in het nat was het inderdaad gewoon teveel. Maar dit lag niet aan de banden, eerder aan de +500nm over het hele bereik...

Wat ik me begin af te vragen, is je uitlijning van de RS wel in orde? Ik heb dit nog al gehoord dat in het begin de banden goede grip geven maar door de verkeerde uitlijning de band niet goed afslijt en je erna gewoon miserie hebt in bijna elke weersomstandigheid...
 

Kurtje

Forumguru
PS4S.jpg


Ook een PS4 band op een Cupra, maar door slechte uitlijning gewoon helemaal verkeerd afgesleten met als gevolg amper grip... Deze is natuurlijk wel heel extreem, de eigenaar heeft besloten om ze echt op op te rijden met als laatste rondjes Nordschleife...
 

Spector

Forumguru
Ik ga morgen wisselen van de winterband naar de zomerband en dat worden dan ook gelijk de eerste ervaring. Die drie dagen in december zijn door de winterse omstandigheden destijds niet echt als representatief aan te merken. De auto is afgeleverd op Pirelli P-zero 225/35 R19 88Y, daar waar ik Michel PS gewend ben/was. Ik kan mij ook niet herinneren ooit op Pirelli te hebben gereden, dus ga er blank in. Iemand anders wel ervaring met Pirelli?
 

Witte76

Forumguru
Ik ga morgen wisselen van de winterband naar de zomerband en dat worden dan ook gelijk de eerste ervaring. Die drie dagen in december zijn door de winterse omstandigheden destijds niet echt als representatief aan te merken. De auto is afgeleverd op Pirelli P-zero 225/35 R19 88Y, daar waar ik Michel PS gewend ben/was. Ik kan mij ook niet herinneren ooit op Pirelli te hebben gereden, dus ga er blank in. Iemand anders wel ervaring met Pirelli?
Ik vind de standaard p zero niet zo goed. Straks komen er hankook op. Maar als ik niet tevreden ben daarvan wissel ik ze terug in
 

CDK

Forumguru
Iemand anders wel ervaring met Pirelli?
Ja winterbanden van onze Fabia, omdat er geen andere keuze was en als zomerbanden onder de Kodiaq omdat ze al om de velgen heen lagen bij aankoop van de set. Zowel de zomer als de winterset heeft last van hoogteslag, grip is goed.
 

Spector

Forumguru
Hankook? Ben benieuwd naar je ervaringen. Veel meer als dat ze sponsor zijn van Real Madrid weet ik er niet van.

Dank voor de feedback, ik had op internet al verschillende recensies gelezen van zeer positief tot zeer negatief. Wat wel opviel is dat bij de meeste de banden 50k tot 60k meegingen. Iets wat mij nog nooit gelukt is :D
 

Tuner111

Forumguru
de standaard p zero zijn echt slecht !

ik zelf kan er niks goed van zeggen... grip is pover, snel versleten enzoverder :(
 
Bovenaan Onderaan