Octavia II OBD / Vag Com- vragen

Canon-Eye

Forumguru
Nou,ik sein ook maar de meeste trekken zich daar niks van aan

Ooohh, was jíj dat...? :smirk:
Maar zie je dan wel het verschil tussen de mistlampen en de dagrijlichten van de Fabia, die daar pal naast zitten achter hetzelfde glaasje?

Ik krijg namelijk heel af en toe seintjes van lieden die mijn dagrijlichten voor mistlichten aanzien.
Mogelijk worden die op 't verkeerde been gezet door de in mijn geval meegloeiende 'stadslichtjes' (blijkbaar onlosmakelijk verbonden met de achterlichten, die ik uitdrukkelijk áán wil hebben met de DRL), maar dan nog...
Ik zal zelf uitsluitend seinen als tegemoetkomende verlichting feitelijk verblindend is, m.n. als het kennelijk om grootlicht gaat. Anders nooit - zonde van de moeite.
 

deusjevo

Forumguru
Ik krijg namelijk heel af en toe seintjes van lieden die mijn dagrijlichten voor mistlichten aanzien.
Mogelijk worden die op 't verkeerde been gezet door de in mijn geval meegloeiende 'stadslichtjes' (blijkbaar onlosmakelijk verbonden met de achterlichten, die ik uitdrukkelijk áán wil hebben met de DRL), maar dan nog...

Je mag dagrijverlichting toch niet in combinatie met andere verlichting voeren?
Dan heb je dat in VAG aangepast?
 

Canon-Eye

Forumguru
dagrijverlichting toch niet in combinatie met andere verlichting?
Dan heb je dat in VAG aangepast?
Dat heeft de dealer op verzoek voor me ingesteld voor de aflevering - het ging blijkbaar niet zonder de stadslichten. Boeijuhh...

Hoofdzaak is voor mij dat ik de achterlichten méé aan wil hebben, voor optimale zichtbaarheid van achteren onder wisselende omstandigheden waarbij de DRL nog prima zichtbaarheid van voren oplevert zonder alsmaar de verlichting te hoeven omschakelen: bv. bewolkt/beetje donker weer, of rijden door de bossen, etc.
Dan gaat het dus niet over slecht-zicht-omstandigheden omstandigheden zoals mist, dikke regen e.d. waar dimlicht verplicht is, want dan doe ik dat vanzelfsprekend wel aan.
 

floyd2

Forumguru
Ik denk wel dat je kans op een bekeuring maakt,ook al hinder je niemand met achterlichten.
Ik meende ook ergens gelezen te hebben dat dagrijverlichting alleen de verlichting aan de voorkant betreft.
 

motomarz

Senior Member
Ik denk wel dat je kans op een bekeuring maakt,ook al hinder je niemand met achterlichten.
Ik meende ook ergens gelezen te hebben dat dagrijverlichting alleen de verlichting aan de voorkant betreft.

Denk dat dat wel mee valt. Ten eerste weet de gemiddelde agent de regels voor de dagrijverlichting toch niet.
Ten tweede zal het niemand opvallen dat aan de voorkant de dagrijverlichting brandt, en aan de achterkant het "stadslicht".
Ik vind het wel een goede setting eigenlijk.
Dat je dan automatisch de stadslichten aan de voorkant er bij krijgt, daar zal toch niemand over gaan zeuren?
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik denk wel dat je kans op een bekeuring maakt,ook al hinder je niemand met achterlichten.
De achterlichten komen nergens voor in de bepalingen m.b.t. de DRL. Die kans op bekeuring kan alleen maar de stadslichten voor betreffen, want die vallen strikt genomen onder "andere verlichting aan de voorzijde". Maar ik acht die kans verwaarloosbaar klein.

Mocht het zich ooit voordoen, dan zien we wel weer. Bolletjes eruithalen is geen optie wegens foutmeldingen, maar afdekken of zwart maken kan wel. en tegen dat hij voor de APK moet, overleg ik wel effe met de dealer òf het een probleem is en hoe we dat dan gaan omzeilen...
 

deusjevo

Forumguru
Dat heeft de dealer op verzoek voor me ingesteld voor de aflevering - het ging blijkbaar niet zonder de stadslichten. Boeijuhh...

Hoofdzaak is voor mij dat ik de achterlichten méé aan wil hebben, voor optimale zichtbaarheid van achteren onder wisselende omstandigheden waarbij de DRL nog prima zichtbaarheid van voren oplevert zonder alsmaar de verlichting te hoeven omschakelen: bv. bewolkt/beetje donker weer, of rijden door de bossen, etc.
Dan gaat het dus niet over slecht-zicht-omstandigheden omstandigheden zoals mist, dikke regen e.d. waar dimlicht verplicht is, want dan doe ik dat vanzelfsprekend wel aan.

Waarom rijd je dan niet overdag altijd met je dimverlichting aan?
Doen de achterlichten ook mee.... :ahum:
 

Canon-Eye

Forumguru
Waarom rijd je dan niet overdag met je dimverlichting aan?

Dat heb ik vanaf eind jaren '60 ook altijd gedaan, nadat ik in de Autokampioen een artikel had gelezen over Zweden / het Zweedse leger of zo, waar ze dit standaard hadden ingevoerd en een significante vermindering van het aantal ongelukken hadden gevonden. Er zijn door de jaren heen hele discussies geweest over het extra brandstofverbruik door het voeren van lichten. Ik merkte destijds zelf ook meteen al dat ik beter gezien werd, doordat tegenliggers vaker een beginnende inhaalmanoevre weer afbraken zodra ze me in het vizier kregen.
Ik had de eerste 20 jaar alleen wel vaak "last" van mensen die zich in allerlei bochten wrongen (of bij een verkeerslicht zelfs uitstapten en naar me toe kwamen) om me duidelijk te maken dat ik mijn lichten "vergeten" was uit te doen - Yeah right, 's middags om 4 uur zeker? Later is dat verschijnsel wel verdwenen, naarmate meer mensen ook overdag hun licht aanhielden.

De DRL is (ietsje) zuiniger qua stroomverbruik dan de koplampen - daar istie voor bedacht. En het spaart de (kop)lampen op zich ook nog, dus dat is ook meegenomen. Daarom gebruik ik 'm - maar dan wel met aanpassing aan mijn eisen.
 

Ronico

Nieuw lid
Afgelopen donderdag werd mijn vriendin gewekt door het alarm van mijn O2, ze maakte me wakker en vroeg of dat mijn alarm was die afging. Na het open maken van mijn slaapkamer raam, zie ik twee ventjes bezig bij mijn O2. Een grote gil zorgde ervoor dat ze er als een haas vandoor gingen, echter was ik wel te laat de Columbus ligt nu waarschijnlijk in Beverwijk.

Het vervelende is dat ik gewoon net te laat wakker ben geworden, daar de sirene niet al te luid is.

Nu heb ik ergens gelezen dat je met VAG-COM ook de claxon mee kan laten gaan als het alarm afgaat. Misschien ben ik dan net iets eerder wakker.

Wie kan daar iets meer over vertellen.

Of moet ik dan naar een bedrijf die is gespecialiseerd in auto alarmen.

Alvast bedankt voor eventuele reacties

Ron
 

Bakkertje

Forumguru
Ik ben bang dat het je nooit gaat helpen om op tijd te zijn, die gasten zijn echt binnen een minuut klaar met het uitbouwen van je columbus. Wat je kunt doen is of geen Columbus meer nemen (er zijn inmiddels aardig goede, naar mijn idee zelfs betere, alternatieven) of een navilock deksel erop..

Sterkte verder met de afhandeling in ieder geval, je wordt er nooit blij / beter van..
 

nomad

Senior Member
@Nomad:
Het zou dit moeten zijn:

STG 09
Function 07 (long coding)
Byte 04
Bit 4
"Zwei nebelschlussleuchten verbaut"

Vandaag eindelijk even tijd voor gehad, maar Byte 4 bit 4 is bij mij Power Windows/sunroof disabled after door opening.
 

MacManiac78

Forumguru
Toeter mee laten gaan kan niet, het is OF alarmtoon, OF toeter. Wel kan je een extra Sirene laten monteren. Helaas schijnen er ook ARBO regels te gelden voor dieven, want een aarm mag niet meer dan 100 dB produceren en een tweede horn van 100 dB levert slechts 3 dB vermeedring van geluidsdruk op.
Wat wel leuk is om de horn IN de auto te laten monteren. Geloof me, als het alarm dan afgaat, dan ren je meteen de auto uit!
 

Canon-Eye

Forumguru
slechts 3 dB vermeerdering
Hoezo "slechts"?
Elke 3 dB meer betekent een verdubbeling van de geluidsdruk.
Boven 80 dB (op de werkplek) moeten er al beschermende maatregelen worden genomen, dus 100 dB is een beste bak herrie. Die begrenzing heeft overigens meer te maken met beperking van overlast voor de omgeving, dan met bescherming van de dief op zijn werkplek...
 

MacManiac78

Forumguru
Jep.... op 100 dB valt die xtra 3 dB dus niet echt op. Daarom dus 'slechts'. :laugh:

De opmerking m.b.t. arbo was slechts sarcastisch bedoeld. Natuurlijk heeft het betrekking op de omgeving. Mja... als je echt meer Db wenst, dan hang je er gewoon een trainhorn in.... BwooaaaaP
 

Antera

Donateur
is niet om te programmeren helaas. De claxon is ook niet veel luider dan het OEM alarm systeem. Wel kan soms de hardheid van de sirene iets worden aangepast. ALs deze niet op TROW staat dan is hij wat zachter dit omdat in duitsland de toon een lage DB mag hebben maar is minimaal
 
Wel een goede tip eigenlijk ook een alarmhoorn IN de auto zelf laten monteren,
waarom is dat eigenlijk nooit standaard?
 

nomad

Senior Member
Ik had in mijn vorige een backup sirene onder het dashboardkastje. Geloof maar niet dat je 5 seconden blijft zitten in de auto.
Maar misschien de moeite waard om eens te kijken waar de backup sirene voor het fabrieksalarm aangesloten kan worden.
 

MacManiac78

Forumguru
@ Renew40: Hahahaaa... omdat vele alarminstallaties nog wel eens de neiging hebben ook op ongewenste momenten af te gaan. Bijvoorbeeld je staat te wachten op.... en hebt de sleutel uit het contact getrokken, maar .... (om welke reden dan ook) de portieren op slot staan. Je ziet de persoon aan komen lopen en trekt galant de deur voor hem/haar open. WEDDEN DAT JE METEEN NAAR BUITEN RENT!:xyxthumbs:
 
Bovenaan Onderaan