Octavia Combi RS iV 2021 - geen trekhaak mogelijk

Raoul Skoda

Actief lid
Nu deze modellen langzaam uit de lease verdwijnen gaat de gedachte geregeld door mijn hoofd om er een aan te schaffen. Het is me echter nog steeds niet duidelijk wat de situatie is omtrent de trekhaak. Ik ben een advertentie tegengekomen waarin geadverteerd werd met een trekgewicht van 1500 op een IV RS (ook op kenteken), echter was dit een geïmporteerd exemplaar. Bij navraag was men er van overtuigd dat het monteren van een trekhaak tot de mogelijkheden behoorde. Dit is dus uiteindelijk niet het geval en ben ik bang dat het nog steeds niet mogelijk is. Weet iemand meer? Iemand die wellicht een caravan/aanhanger trekt met een IV RS?

Berghuis

Donateur
Als het volgens de RDW ook op kenteken staat geegistreerd dan lijkt mij toch dat het goed is?
die van mij heeft ook gewoon de trekgewichten geregistreerd staan, maar die is wel van 2023.

hemi24

Forumguru
@Raoul Skoda : als de auto nog geen NL-kenteken heeft, gewoon als ontbindende clausule laten opnemen bij de koopovereenkomst…

Maar het zou in het COC-document van de wagen moeten staan!
Dat is ook wat de RDW overneemt.

Een trekhaak monteren kan altijd. Of je er dan vervolgens iets mee mag vervoeren is een ander punt.
Precies zoals hierboven vermeld: bij een import auto zit een COC document, dat zou moeten iig. Hier staat het max trekkende gewicht op. De RDW neemt dat over. Is dat er niet? Grote kans dat er dan 0 kg aks trekgewicht op komt. Net als bij mijn O4. En als dat eenmaal het geval is dan is het janken. Dat ga je met geen mogelijkheid meer kunnen corrigeren.

Als er op het huidige NL kenteken gewoon een trekgewicht vermeld staat kun je prima een trekhaak laten monteren. Waarom zou dat niet kunnen?

Raoul Skoda

Actief lid
de trekhaak kon niet worden gemonteerd volgens de dealer omdat dit een RS betreft, hier kan geen trekhaak onder worden gemonteerd. Interessant is wel dat ik weet dat het technisch wel kan maar 'officieel' niet. Er werd zelfs gesproken over het monteren van een andere achter achterbumper om het passend te krijgen, belachelijk toch? Ik begrijp niet waarom er gebrek aan kennis is over hetgeen je verkoopt, maar het verbaast me dan ook weer niks eigenlijk, dit zie ik meer terugkomen buiten de automotive.

Raoul Skoda

Actief lid
De enige occassions die ik heb kunnen vinden met trekgewicht zijn de GNS-97-N en de GJK-98-J. Dit bij hetzelfde bedrijf in Alkmaar die ze geimporteerd heeft. Evengoed geeft het bedrijf aan dat het monteren van een trekhaak niet mogelijk is (dan waarom adverteren met het trekgewicht, maar goed). Wat ik in deze thread heb kunnen vinden is het dus technisch gezien wel mogelijk om het te laten monteren dus i.c.m. het trekgewicht op kenteken is dit een hele mooie optie voor mij.

Evengoed nog steeds raar waarom alleen deze 2, op kenteken, 1500 kg mogen trekken terwijl alle andere occassions geen trekgewicht gespecificeerd hebben, in combinatie met de hele reden waarom deze thread aangemaakt is. Is er een foutje gemaakt bij het RDW misschien? Daar kan ik dan mooi gebruik van maken.

@Raoul Skoda dat is gewoon gelul want er zijn plugin rs-en fabriek af geleverd met een trekhaak. En als ik bij Brink kijk is er voor de O4 (NX) combi gewoon een set te koop. Tijdens de modelkeuze komt er zelfs de vraag of het 4x4 is en of het een RS is..

Bumper kán ik me nog iets bij voorstellen. Destijds bij mijn Toledo (KG) moest er ook wat aangepast worden.

Laatst bewerkt:
Dat andere geen trek gewicht hebben, zoals de mijne, is omdat deze fabriek-af niet met een trekhaak zijn geleverd, en bij importeren er geen COC of trekgewicht bekend was. En dan komt er 0 kilo te staan.

Voorheen stond er in de optielijsten bij het bestellen van een nieuwe auto de optie voor een trekhaak (vaak 800 euro) maar ook een optie voor trekhaakvoorbereiding (meestal iets van 200 euro optie) misschien is die laatste optie toevallig mee besteld bij de auto’s die je bekijkt en hebben ze daarom een trekgewicht?

geen idee. Maar als er op het kenteken een gewicht staat dan mag het gewoon en jan er gewoon een trekhaak onder worden gebeund,..

Slider

Forumguru
Bij navraag was men er van overtuigd dat het monteren van een trekhaak tot de mogelijkheden behoorde. Dit is dus uiteindelijk niet het geval en ben ik bang dat het nog steeds niet mogelijk is.
Waarom is dat dus niet het geval, waar baseer je dat op dan?

Evengoed nog steeds raar waarom alleen deze 2, op kenteken, 1500 kg mogen trekken terwijl alle andere occassions geen trekgewicht gespecificeerd hebben, in combinatie met de hele reden waarom deze thread aangemaakt is. Is er een foutje gemaakt bij het RDW misschien? Daar kan ik dan mooi gebruik van maken.
Zoals al gemeld, RDW/COC zijn leidend hierin. Heb je al een kenteken, check de RDW en je weet wat je kan.
Nog geen kenteken, vraag voor de import naar het COC voor een trekgewicht.

De ene import had een COC document met trekgewicht, dus RDW nam dat netjes over. Daar mag gewoon een trekhaak onder voor aangahanger/caravan.
Andere imports hadden een COC zonder trekgewicht en dus nam de RDW dat ook over. Daar mag je alleen fietsendrager mee "trekken" aan de trekhaak. Even goed mag daar ook gewoon een trekhaak onder, alleen mag je er niets mee trekken (aanhanger/caravan)

jesse_s93

Forumguru
In de Skoda webshop kun je twee wegklapbare trekhaken krijgen:
1. https://eshop.skoda-auto.cz/en_CZ/tow-bar-octavia-iv/p/5E3092160E (non-PHEV)
2. https://eshop.skoda-auto.cz/en_CZ/tow-bar-octavia-iv/p/5E3092160C (PHEV)
Wat exact het verschil is durf ik niet te zeggen, maar ik heb de laatste onder mijn PHEV gemonteerd (productie december 2020, op kenteken maart 2021).

Als je dan gaat kijken bij "notice" staan er periodes voor de Octavia iV en Octavia RS iV. Daarbij geven ze aan dat deze trekhaak alleen gemonteerd kan worden mits deze over trekhaakvoorbereiding beschikt in de periode 44/2020 - 35/2022. Mijn Octavia had dat niet, maar montage ging perfect en alles werkt. Uiteraard dus wel zelf de trekhaakvoorbereiding (bekabeling) moeten installeren. Ik heb daarbij wel een Octavia zonder trekgewicht op kenteken. Wij gebruiken de trekhaak enkel voor de fietsendrager.

Resumé, soms wordt er gezegd dat het niet kan, maar heeft dat mogelijk meer te maken dat de auto er niet voorbereid voor is, dan dat het daadwerkelijk niet kan.

PizzaPieter

Donateur
Kan me uit mn tijd bij toeleverancier aan auto-industrie herinneren dat er bijv Audi RS6 het destijds geen optie was, wat ook door Audi Ingolstadt zelf werd bevestigd.
Maar dat was al even geleden

robzie

Senior Member
Onder mijn vRS hybrid zat een afneembare trekhaak gemonteerd toen ik 'm (kort gebruikt) kocht, maar inderdaad ook geen trekgewicht op het kenteken. Voor mij absoluut onbelangrijk, ik rij sowieso nooit met een trekhaak. Of wellicht een zeldzame keer met een fietsdrager erop.

justin2k5

Nieuw lid
Goedenavond allemaal, sinds 2018 al in bezit van een Octavia 2.0 tdi uit 2013, deze heb ik ingeruild op een geïmporteerde octavia iv rs uit 2022. Ook hier 0kg op het kenteken, voor mij geen issue, trekhaak komt erachter voor alleen een fietsendrager. De dealer wou dit inderdaad niet aanbieden. Binnenkort is deze IV rs te bewonderen in het mooie friesland! :)

Jessedew

Forumguru
Voor mij wel een issue dat trekgewicht ivm de caravan. Ik verwacht komend voorjaar wel een O4 aan te schaffen, helaas valt de helft van het aanbod al af door geen trekgewicht. Ik denk dat ik een paar lijntjes uit ga gooien bij dealers (bijv van der heiden uit Emmeloord) dat ze mij maar moeten bellen als ze de juiste auto voor mij binnen krijgen (trekgewicht, achterruit rijcamera en stuurverwarming, liefst ook icm 19 of 18 inch velgen) maar dat kan later nog.

Waarom zoveel eisen? ik moet er wel op voorruit gaan tov de vrij complete octavia 3 die ik nu rij.

Slider

Forumguru
Waarom MOET je er op vooruit gaan in opties? Je koopt toch al een nieuwere auto, daar zit je winst zou ik zeggen.
Wat dan na de O4, dan moet je minstens 20" velgen en stoelmassage want je kunt niet meer door met minder?:LOL:
Persoonlijk wil ik een paar basis opties, maar rest boeit me niet. Ben met de O3 FL nu achteruit gegaan in sommige opties tov van mijn Focus mk3 er voor.

Ik zie online bij ook recente imports nog steeds enkele fout gaan met trekgewicht, maar toch ook veel die wel goed gaan. Maar met dit eisen pakket, zal het wel lastig worden vermoed ik precies de goede combi te vinden.

Als je bv die stuurverwarming achterwege laat, zullen vele meer O4's geschikt zijn vermoed ik.

Bovenaan Onderaan