Octavia Combi greenline V Peugeot 308 SW Bluelease

Renzo4000

Forumguru
Daar was ik al bang voor. Vraag je het toch af waarom je geen elektrische klep, canton en panoramadak op een gl kan nemen. Dit doet toch niks met je uitstoot? 18" velgen snap ik nog....
 

henriz

Forumguru
Gewicht snap ik. Exclusiviteit niet. Als Skoda in staat zou zijn een 14% Octavia te maken op basis van de Elegance ipv de Ambition uitvoering, waarom zouden ze dat dan laten? Die 14%ers verkopen ze toch wel, Ambition of Elegance.
Dus dat de Greenline gebaseerd is op de Ambition en niet op de Elegance lijkt mij een technische reden te hebben.
 

Schipper74

Senior Member
Octavia Greenline versus Peugeot 308 sw Bluelease is de titel.
Heb heel wat andere versies de revue zien passeren!
Heb zelf de afgelopen weken in dubio gezeten tussen deze beide auto's.
Beide zijn 14% wat voor mij de belangrijkste reden was om tussen deze twee te kiezen.
Ik vind de Peugeot de mooiere van de twee qua design van buiten, wat sportiever en moderner ogend.
Zelfs het rijgedrag was in mijn ogen wat sportiever.
Maar de eerste ontmoeting met de Octavia viel mij ook heel niet tegen.

Wat voor mij uiteindelijk de doorslag gaf:

Peugeot cockpit mag bekroond zijn, maar het gaat volgens mij snel vervelen en minder praktisch.
Hoofdsteun van de Peugeot zal vervelend in de weg en ruimte op de achterbank is minder.
Skoda herbergt makkelijker 3 kids achterin, waarvan 1 nog in stoeltje.
Ook beenruimte is royaler.
In de Skoda zit achterin ook nog airco, zodat de kids sneller afkoelen dan in de Peugeot, die toch al warmer zal zijn met het dak.
Kleine stuur had ik niet zo veel mee.
Panoramadak vonden de kids fantastisch, maar zag nu al viezigheid tussen gordijn en dak auto.
Daarnaast gebruikte ik panoramadak van vorige auto alleen voor de kids ;)

Kon bij Peugeot niet echt een kleur vinden die ik ECHT wilde hebben en vond die wel bij Skoda. (Metal Grey)
Peugeot kon niet met xenon verlichting en er waren nog meer opties die niet konden.
Ook Skoda had dit met bepaalde accesoires, maar lang niet zo erg als bij de Peugeot.

In de auto ging mijn voorkeur uit naar de Skoda met Columbus navigatie, alles makkelijk en goed te bedienen.
Veel meer opbergvakjes, niet te vergeten een gekoeld dashboardkastje (kon niet bij 308)

Aan het einde van de rit kon ik bij de Octavia nog veel meer uitbreiden binnen het leasebedrag, verschil van zo'n 3000 euro.
Daarmee kan je de Octavia van de buitenkant ook een stuk sportiever doen lijken, als die al is met mooie 18"velgen en binnen met leren bekleding, upgrade speakersysteem etc.

Durf mijn Skoda hierna qua sportiviteit en uitstraling wel te vergelijken met de Peugeot 308 SW.
Kon er bijna de RS versie van maken ;)
 
Laatst bewerkt:

Darkside

Forumguru
Zeer herkenbaar. De 308 SW is helaas niet op de alure gebasseerd en mist een aantal opties.
Ik vind de diesel van de 308 echt stukken beter. Minder brommerig en meer souplesse.
Ook is het onderstel wat beter in balans.
Maar als totaal plaatje komt ie,voor mij, gewoon te kort. Uiteindelijk minder ruim.
En het Columbus navigatie systeem werkt gewoon veel prettiger (ondanks het gemis om vanaf het stuur door je muziek collectie te browsen). Het is sneller en heeft meer opties (zoals eigen POI's).
Heb ze niet eens cent voor cent vergeleken. Omdat ik zeker weet dat wanneer ik voor de 308 zou kiezen. Ik zeker een half jaar tevreden zou zijn, maar dat ik me dan toch 4 jaar zou "ergeren".

Begrijp me niet verkeerd. Peugeot heeft een hele goede C-segmenter neer gezet. Maar het is gewoon geen auto voor mij.
 

Darkside

Forumguru
Tuning is een oplossing. Hiervoor zijn genoeg opties te vinden (ook op dit forum).
Komt er op neer dat wanneer je netjes bent je toestemming vraagt en krijgt van je LM.
Anders doe je het stiekum.
En dan mag je nog kiezen tussen de verschillende vormen van tuning. Maar zou persoonlijk JD aanraden en niet voor een algemen tuning box gaan die niet is afgestemd op jouw auto.

als laatste toch nog even een lichte waarschuwing. En dat is dat volgens mij officieel de BD een probleem kan geven. Dit omdat je willens en wetens voor een zuinige 14 auto kiest en daarna gaat tunen voor meer pk's (en uitstoot) waardoor je eigenlijk gewoon meteen voor een 20% auto had moeten gaan.

Ik ken nog geen praktijk voorbeelden van mensen die gepakt zijn. Maar just food for thoughts.
(grotere velgen wordt op de e.o.a manier luchtiger over gedaan, maar komt feitelijk op hetzelfde neer)
 

spikehome

Forumguru
Ik vind de kleur van de auto juist bij de octavia moeilijk.
Keuze niet echt geweldig.
Heb nu de golf met silver leaf een soort gouden gloed over het sider heen.
Standaard silver vind ik niks zoals bij de octavia.
Zwart not. . .
Houd van auto schoon te houden.
Koop privé dus wil geen speciale kleur zoals race blue.
De enig die ik vind gaan is de moon white.
Maar eigenlijk wil ik ook geen wit.
Volkswagen heeft meerdere soorten grijs.
 

Schipper74

Senior Member
Had de Metal Grey gezien en vond die kleur mooi. Zat daarnaast nog te denken aan de Cappucino of de donkere kleur bruin, maar dan geen chromen omlijstingen
 

Schipper74

Senior Member
Moet daarbij nog wel kwijt, dat ik een 'sucker' ben voor zwarte velgen, dus dan komen zwarte omlijstingen ed ook beter uit
 

peterrapid

Forumguru
Gelukkig maar hé @spikehome anders zou iedereen met dezelfde wagen en kleur rondrijden en dat zou pas saaie boel zijn, maar ik vind ook dat de O3 goed staat in wit, het grijs vond ik zelf wat minder alhoewel ik nu een RS heb zien rijden in het grijs en vond die wel iets hebben.
 

peterrapid

Forumguru
@Darkside Denim Blue is knap kleurtje, beetje speciaal maar toch niet in your face heb er ook nog over getwijfeld of Denim Blue of Race blue maar kon het niet laten om voor Race Blue te gaan voor de RS
 

peterrapid

Forumguru
Mocht ik de benzinerekening kunnen betalen graag met gouden velgjes maar de scooby is buiten mijn budget, maar ja vind hem met de gouden velgjes prachtig old skool
 

peterrapid

Forumguru
Ik heb de Turini 18" mat zwart erbij besteld, maar denk toch dat ik achteraf nog iets anders niet Skoda eronder ga laten steken, maar heb nog tijd :cry: om erover na te denken
 
Bovenaan Onderaan