Octavia Combi greenline V Peugeot 308 SW Bluelease

Tja als uitermate tevreden SuperB Combi rijder ligt de keus voor de hand maar.... Ook ik wil net als veel andere zakelijk rijders het maximale uit de fiscale bijtelling halen (lees: zo min mogelijk betalen).
14% Diesel en ruimte zijn de eisen dus staan bovengenoemde auto's op nr 1 en 2 als mogelijke vervangers. Maar ook maximaal comfort en trekgewicht en op deze laatste punten scoort de Peugeot beter, althans in de testen. Wie staat er voor het hetzelfde dilemma?
 

serum

Senior Member
Als ruimte een eis is, dan valt de 308 meteen af. Ik weet niet hoe lang je bent en of je een gezin met kinderen hebt, maar als ruimte achterin een criteria is, valt de 308 vlot af. Ga er maar eens achterin zitten :)
 

CDK

Forumguru
Als je eenmaal een Superb gereden hebt en je hebt die ruimte ook nodig, is zelfs een Octavia klein ;) maar ook direct het enige alternatief qua prijs, geen dilemma meer dus! Gewoon naar de Skoda dealer om de offerte te tekenen :)
 

Majefloti

Forumguru
Hangt vooral af hoeveel je moet (wilt) trekken. Heb je een caravan en daardoor het trekgewicht tussen 1000-1300kg nodig dan is dat wat mij betreft de enige reden om héél eventjes aan de Peugeot te denken. Daarna gewoon je budget iets bijstellen en weer jaren écht genieten van VAG.

Zoals mijn bandenspecialist ooit zei "4 seizoenen banden is 4 keer niks" geldt wat mij betreft ook voor Franse auto's :D.

Uhhhh, heb jij die Skoda offerte nou al getekend?
 

Michel

Forumguru
Dan ben ik het niet eens met je bandenspecialist, maar dat is een heel andere discussie :)

Kiezen tussen een Peugeot 308 of Skoda Octavia? Daar hoef ik eigenlijk niet over na te denken. Naast de "reputatie" die Franse merken op het gebied van betrouwbaarheid hebben, spreekt het en rijcomfort mij vaak niet aan.
 
Wij net terug van een vakantie in Frankrijk 1300km gereden is een octavia. Wat een fijne auto. Alleen de comfort van mijn 308 hiervoor was voor de passagiers achterin vele malen beter!! Daar waren 3 volledige stoelen en nu 2 en een plankje in het midden. Ook de beenruimte in het midden was bij de 308 beter. Verder op de standaard problemen bij een octavia ( geen juiste brand stof hoeveelheid, hoop windgeruis en water bij veel regenval op de zijruiten ) een heerlijke auto zeker de automaat doet goed zijn werk en dat met 105pk.
 

Desperado

Forumguru
Ik ben het wel eens met die bandenboer. 4 seizoenenbanden zijn een middenweg tussen zomer en winter en zijn het allemaal net niet. Enige voordeel dat je niet hoeft wisselen.
 

Noord26

Forumguru
Altijd nog liever op een 4 seizoenenband die goed uit recente tests komt als een zomer- en winterband van een merk waarvan je naam geen eens uit kan spreken. Onze Alto staat ook op 4 seizoenen slofjes met de nog geen 5000km per jaar. En deze doen niet onder in recente tests tov een goede winterband. Uniroyal all season Expert is het. Auto draait voornamelijk tijdens slechter weer zijn kilometers, daarom de keuze voor een band die in winter goed presteerd en weinig tot niet inlevert tov een band uit het middenveld tussen de zomersloffen.

De ontwikkeling in deze all-season banden heeft de laatste jaren niet stil gestaan. Zou daarom zelf ook eens vraagtekens zetten bij een bandenboer die dit zegt en vervolgens wel iets als Ling-Long als zomerband onder een auto durft te schroeven.

;)

http://falken-europe.de/en/AS200/documents/25154217_FalkenTyr_Handout_ENG_M4.pdf
 

micky

Forumguru
Altijd nog liever op een 4 seizoenenband die goed uit recente tests komt als een zomer- en winterband van een merk waarvan je naam geen eens uit kan spreken. Onze Alto staat ook op 4 seizoenen slofjes met de nog geen 5000km per jaar. En deze doen niet onder in recente tests tov een goede winterband. Uniroyal all season Expert is het. Auto draait voornamelijk tijdens slechter weer zijn kilometers, daarom de keuze voor een band die in winter goed presteerd en weinig tot niet inlevert tov een band uit het middenveld tussen de zomersloffen.

De ontwikkeling in deze all-season banden heeft de laatste jaren niet stil gestaan. Zou daarom zelf ook eens vraagtekens zetten bij een bandenboer die dit zegt en vervolgens wel iets als Ling-Long als zomerband onder een auto durft te schroeven.

;)

http://falken-europe.de/en/AS200/documents/25154217_FalkenTyr_Handout_ENG_M4.pdf


Laat die test eens zien dan, ik ben wel benieuwd, dit schrijft de ANWB

http://www.ahc-lwd.nl/pdf/vergelijking-banden-519617.pdf
 

micky

Forumguru
Nee, in de sneeuw niet lees ik, maar tja als je meerdere testen leest zie je dat de 4 seizoen banden altijd ergens gewoon tekort komt, dat is al een reden om alleen in Nederland gewoon op zomerbanden door te rijden (als je niet wil inversteren in winterbanden, bij ons staat alles op winterbanden in de winter), de Uniroyal heeft bij autobild goede resultaten in de sneeuw, maar verder staat er: "Schwächen: Untersteuernd bei Nässe und Trockenheit, verlängerte Trockenbremswege, mäßiger Komfort. Gesamturteil: befriedigend."

dus het grootste gedeelte van het "Nederlandse" jaar komt deze band volgens hun gewoon tekort, daarom staat er ook "befriedigend" en niet: "empfehlenswert"

Kortom met het klimaat hier kom je juist wanneer je iets extra's verwacht van een band bij nat en droog weer, gewoon tekort en ook het comfort is matig zoals er staat, dus eigenlijk gewoon niet ideaal voor wat je hier wil. dus met die 5000km per jaar kun je dan in Nederland beter op zomerbanden rijden.

(sorry voor het offtopic :nailbiting:)
 

henriz

Forumguru
De betrouwbaarheid of het gebrek daaraan van Franse auto's is denk ik niet relevant. Het gaat om een lease-auto. Die worden goed onderhouden en ik denk niet dat je de eerste vier jaar (de lease periode) problemen hoeft te verwachten.
Het kan zijn dat bij oudere auto's de Fransen minder betrouwbaar zijn, maar dat is gewoon niet jouw probleem. :)
 

50PSI

Nieuw lid
Wordt denk ik een interessante topic.
Ook ik rijd nu al 4 jaar in een fransoos, 5008 BL, wel geen echt vergelijk. :D

Ben nu ook voor de 14% gegaan, O3 GL BL combi maar vindt de 308SW zeker zo mooi.
Volgens mij krijg je zelfs meer voor nog minder, zeker de BLE versie.

Iets wat bij de Skoda helaas niet standaard is op de BL versie en bij de 308SW BLE wel is een glazendak. Eenmaal gewend wil je niet anders. Geeft net wat extra ruimte gevoel.

De ruimte achterin weet ik niet. Die heb ik nu zat maar dadelijk een stuk minder. Volgens mij maakt de laadruimte niet veel uit. Misschien inderdaad de beenruimte achter.

Wat betreft design wint de 308SW het voor mij toch wel. Maar ook dat blijft altijd een moeilijk punt.
 

micky

Forumguru
@henriz , paar maanden geleden is de Peugeot 508 van mijn collega terug genomen door de lease omdat hij al 2 keer een nieuwe versnellingsbak had gekregen en weer problemen had, km stand dikke 100.000

Heel het jaar door op zomerbanden is gewoon geen optie hier. Je hebt in een echte winter dan totaal niets te vertellen. En juist met slecht weer worden de meeste kilometers gemaakt. In de zomer gaan er op de motorfiets naar het werk. Je zegt nu dat je volgens AutoBild gewoon te kort komt met deze band, maar zo lees ik het niet. Het is middelmatig. Dat is anders als te kort komen.

Ik schrijf niet dat dat volgens autobild is, dat is mijn eigen mening, en het is relatief, maar een 5 meter langere remweg op nat wegdek kan betekenen dat je een kind dood rijdt en dan kom je wel degelijk 5 meter tekort (wederom mijn eigen mening).
Maar goed, eerlijk is eerlijk het zijn altijd de mensen die Allseasons gekocht hebben die er niet aan willen dat het gewoon niet ideaal is voor het hele jaar terwijl de testen toch echt anders aangeven, en de diehard winterbanden rijders willen ook nooit meer zonder :), maar goed we blijven zo wel erg offtopic:bloos:
 
Laatst bewerkt:

Desperado

Forumguru
Een glazen dak zou voor mij totaal geen meerwaarde hebben. Ik kijk vooruit en niet naar boven. Meer ruimtegevoel, maar wel een lager dak met minder hoofdruimte. De auto heeft ruimte genoeg, nog meer ruimtegevoel hoef ik niet, dan ga ik wel met de bus :deuk:
 

micky

Forumguru
@Desperado , als het niet open kan ben ik het helemaal met je eens, wij hebben zo'n ding in de 500 leuk voor het licht, maar warm in de zon, maar het panodak van de O3 wilde ik wel heel graag hebben, ik ben echt een cabriofreak dus dat dak gaat heel vaak open:cool:
 

henriz

Forumguru
http://www.autoweek.nl/video/3950/rij-impressie-peugeot-308-sw-16-bluehdi
Redacteur Marco Gorter gaat 1:30 achterin zitten. Volgens mij is hij niet de grootste, maar toch zie je dat hij nauwelijks hoofdruimte over heeft. Pak ik het blad erbij (nr 17 blz 40):
"Onze testauto is voorzien van een panoramadak en daardoor is de hoofdruimte nog altijd niet royaal. Het is toereikend voor niet al te lange volwassenen, maar op dit vlak is een Skoda Octavia Combi toch een betere keuze."

Persoonlijk vind ik het wel heel mooi, zo'n panoramadak. :cool:
 

Noord26

Forumguru
@micky

Er bestaat geen 'juiste oplossing'.

Toen het half februari 15 graden was (en 1 nacht met vorst hebben gehad heel die maand) en begin maart 20 graden was, was het niet de juiste band een winterband. Een band blijft altijd een compromis. Je had zelf ook met die temperaturen zeker 5m meer remweg als een zomerband op die dagen. Vind het aanhalen van een kind dood rijden daarom kant nog wal raken.

Dan zou je dagelijks de weersverwachting moeten bekijken en de juiste band daarop moeten kiezen. Sterker, dan zou je in de morgen en in de middag andere banden moeten monteren. En de bandenspanning voor elke rit moeten aanpassen aan de omgevingstemperatuur. En als het gaat regenen regenbanden monteren en als het weer droog is slicks eronder, scheelt toch weer zeker 5m remweg dan..

:arghh:
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan