Columbus Octavia Combi 2019 Columbus update

diwo220

Senior Member
Ik heb een Kodiaq van 2018 en heb al meerdere updates moeiteloos opgehaald en op de Columbus gezet.
Doe het altijd zo, volgens de Skoda handleiding (bijlage)
  1. Op PC: halen ZIP van Skoda site
  2. ZIP uitpakken (Verkenner > Alles Uitpakken)
  3. De inhoud naar de SD card zetten (Map MIB1, Map MIB2 en file metainfo2.txt).
    Past bij mij nog steeds op de 32GB SD, zie bijlage plaatje.
  4. In auto: Evt huidige SD cards met muziek veilig uitwerpen via menu
  5. SD card plaatsen en unit zal zelf vragen om Update of via Menu > SW update kiezen.
  6. Geduld, want duurt 45min.
  7. Denk aan het contact dat na 30min uitgaat. Opnieuw aanzetten contact en update gaat verder.
  8. Als update klaar: SD card veilig uitwerpen.
  9. Done
Dick
 

Bijlagen

  • SD card.jpg
    SD card.jpg
    38,7 KB · Weergaven: 11
  • columbus update procedure.pdf
    526 KB · Weergaven: 5

RuJo

Nieuw lid
Beste Dick, hartelijk dank voor je uitgebreide uitleg. Ik heb het precies zo gedaan: alleen bij mij past het niet op het 32Gb kaartje: van die 32Gb blijven er na formatteren maar 29 Gb over, en dan blijkt net te weinig. Dus alles op een 64Gbkaartje gezet, eerst geformatteerd: dan wordt dan exFAT.
Maar ook dat werkte niet. Wat trouwens anders is bij mij is dat, na het unzippen, het metainfo2.txt bestand in elk van de MIB mappen zit, dus zowel in MIB 1 als MIB 2,dus niet als apart bestand in de root
 

hemi24

Forumguru
Kan het zijn dat er bepaalde verborgen bestanden zijn die je ‘vergeet’ mee te kopiëren naar de SD kaart?
 

RuJo

Nieuw lid
de mappen MIB 1 en MIB 2 zijn na unzippen en kopiëren naar de SD kaart net zo groot (in GB, aantal mappen en aantal bestanden) op de SD kaart als op de harde schijf: dus dan zouden er bestanden bij de download of de unzip zoek raken, maar hoe kom je daar dan achter....
 

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Als dat metainfo2.txt in beide gevallen hetzelfde tekstbestand is, zet er dan eens eentje van buiten de map, ook in de root van de usb.
 

diwo220

Senior Member
De file metainfo2.txt moet inderdaad in de root op de sd staan, naast de mappen MIB1 EN MIB2. Zo staat de file ook in de zip en dat zie je ook in het plaatje bij mijn vorige bericht.

Dick
 

RuJo

Nieuw lid
ok, ga ik proberen : maar er zit dus in zowel MIB 1 als MIB 2 zo'n .txt bestandje : dan zal ik 'em uit MIB halen en in de root zetten: hopen dat dat werkt...
want voor de rest doe ik precies wat je hebt opgeschreven, echt 100%
 

RuJo

Nieuw lid
helaas nog steeds geen succes, na het verplaatsen van het text bestandje van de MIB 1 map naar de root
 

Herre

Senior Member
Hoezo overkopieren???? Waar staat dat in de instructies?!

Je pakt de bestanden uit uit, dan zie je onderstaande (had het toevallig nog staan).

upload_2022-1-11_12-47-56.png
dat kopieer je naar de root van je SD kaart. Niet met bestandjes lopen kloten, samenvoegen, overkopieren. Niet nodig. Dat een bestand dezelfde naam heeft wil nog niet zeggen dat de inhoud gelijk is. Deze metainfo2.txt is heel anders dan die in de mappen.

Hoe moeilijk kan het zijn. RTFM zou ik nog een keer willen zeggen.
 

Peter-036

Forumleiding
Moderator
@Herre @RuJo heeft inmiddels aangegeven dat 'ie dat elke keer gedaan heeft.............waar wind jij je zo over op?
Een aardige eigenschap van .txt bestanden is dat je ze heel simpel kunt lezen ;) met notepad of wordpad bijvoorbeeld......en als de inhoud gelijk is, maakt verwisselen of overschrijven niet uit.
 

RuJo

Nieuw lid
ik blijf het jammer vinden dat je zo'n onaardige toon aanslaat. Als ik de bestanden unzip, staan er alleen de twee mappen MIb1 en Mib 2 in de root. Dus geen meta txt bestand in de root. met die setting werkte het niet. Toen suggereerde iemand anders om dan dat metatxt bestand te verplaatsen naar de root, (dus niet kopiëren maar verplaatsen: dat heb ik nu geprobeerd 9dus uit map MIB 1 verplaatst naar de root) maar dat werkt dus helaas ook niet
 

Herre

Senior Member
Dan is er iets fout gegaan bij het unzippen. Het txt bestand in de root is echt anders dan in de mappen. Veel kleiner. Dus dat kopieren gaat niet zomaar. Ik zou denk ik alles weggooien en opnieuw downloaden en dan kijken of er in het archief inderdaad geen txt bestand staat (bij mij in elk geval niet).

Waar het mij om gaat, er zijn zeer veel mensen in dit land die gewoon de instructies volgen en dan werkt het gewoon. Bij mij ook eigenlijk altijd. En dan zou het bij 1 iemand niet werken. Dat kan gewoon niet. IT is heel simpel en als de situatie gelijk is, krijg je ook altijd hetzelfde resultaat. Kan gewoon niet anders.
 

RuJo

Nieuw lid
ik snap je reactie : zo zou ik ook denken: maar ik heb het allemaal al precies zo gedaan, en als je iets nog een keer op dezelfde manier doet, levert dat meestal ook hetzelfde resultaat op (vrij naar Einstein) Jij denkt niet dat de andere indeling exfat op een 64Gb sd kaart ipv fat32 op een 32Gb sd kaart het probleem is ?
 

RuJo

Nieuw lid
ik was echt hoopvol: ik heb het 64 Gb kaartje helemaal leeggeveegd, en opnieuw geformatteerd naar fat32, met een speciaal tooltje. Daarna weer geunzipt, en alles op het kaartje , naar de auto ....weer niks, zelfde foutmelding...
 

hemi24

Forumguru
Maakt de stand van het schuifje op de SD kaart nog iets uit?

Welk programma gebruik je voor het uitpakken?

Al geprobeerd met Ctrl-A, Ctrl-C en Ctrl-V. De uitgepakte bestanden te kopiëren naar de SD-kaart?

Uit nieuwsgierigheid: waarom verwijder je bestanden voordat je de SD kaart formatteert? En waarom gebruik je een zogenaamd speciaal tooltje?
 

RuJo

Nieuw lid
schuifje is alleen beveiliging tegen wissen, dat speelt hier geen rol, lijkt mij. nogmaals ik check dat de uigepakte bestanden in de downloadmap exact evenveel en even groot zijn als de bestanden op de sd-kaart dus dat is echt 1:1.
het tooltje gebruik ik, omdat de sd kaart ipv 64 GB maar 59 GB aangeeft, en resp ipv 32 Gb maar 29 Gb laat zien
 

RuJo

Nieuw lid
Nieuw
kon het niet laten: met een fonkelnieuwe 64 Gb exfat het hele avontuur weer aangegaan: en het heeft gewerkt : laatste update staat er op!! Analyse : ik denk dat er op eerder sd kaartjes (die al eerder voor iets anders gebruikt waren) misschien toch wat verstorende, verborgen files waren achtergebleven, die de zaak verstierden. Een dank aan iedereen die mij in dit proces heeft ondersteund: het heeft echt geholpen vertrouwen te houden in de aanpak, dat het toch een keer moest lukken !
 
Bovenaan Onderaan