Columbus Octavia Combi 2019 Columbus update

RuJo

Nieuw lid
Beste allen,

ik ben geen Skoda expert en ook geen ICT-expert. Ik zit met het volgende probleem. Ik wil mijn Columbus infotainment updaten, maar loop tegen een aantal problemen aan:
  • hoe weet ik of mijn systeem up to date is ? ik zie alleen onbegrijpelijke codes als "V03959801JR0175ECE2019" (ik denk dat dat dus een versie 2019 is)
  • en er staan nog veel meer files op: raakt die schijf niet eens een keer vol : hoe verwijder je veilig al die oude files ?
  • Mijn Iphone 12 kan ik niet als hotspot voor online update gebruiken, want niet compatibel..daar is ws niets aan te doen
  • de Iphone van mijn vrouw werkt wel als hotspot, maar toch lukt de online update niet : display zegt "storing online update"
  • dus dan maar update via een SD-kaartje proberen
  • bij Skoda vind ik twee updates voor Columbus elk van 26 Gb: versie ECE 2021/2022 en versie ECE 2022: kan ik gewoon die laatste proberen te installeren ?
  • binnenhalen van de zip file lukt wel, maar het unzippen lukt niet op mijn Macbook : ga het nu maar eens op de Windows laptop van mijn vrouw proberen
Ik hoor graag of ik iets fout doe of dat het anders kan/moet

Dank alvast, RuJo
 

hemi24

Forumguru
En anders lees je het een keer na; op de site waar je de nieuwe versie hebt gedownload staat ook een handleiding hoe het precies stap voor stap moet…
 

RuJo

Nieuw lid
dank, die heb ik wel gelezen maar die beantwoorden mijn vragen helaas niet: en het eind van het liedje daar is dat iemand toch maar ff langs een bevriennde expert rijdt.. dan zou dat betekenen dat dit gewone stervelingen niet gaat lukken...
 

RuJo

Nieuw lid
precies gedaan wat er op de site staat: op Windows computer, want op Apple werkt het sowieso niet. Maar als ik dan mijn sd-kaart met 26 Gb aan data in de sleuf in de Skoda steek, en tracht te updaten, zegt de Skoda:
"Fout, geen bestanden beschikbaar. Een medium met bestanden voor de software update plaatsen of de bron controleren, alstublieft" Natuurlijk fijn dat de Skoda zo beleefd is, maar het lukt dus niet.. Dan lijkt de dealer (€€) dus toch de enige optie...
 

Herre

Senior Member
Al tig keer gedaan in een VW en inmiddels ook in mijn kodiaq van 2020 (zelfde systeem als ik het goed zeg). Netjes alle stappen volgen ( kaartje formateren fat32 geloof ik, bestanden er in de root heen kopieren, kaart in sd slot (als er 2 zijn ook andere mogelijk proberen) en uiteindelijk updaten).

Werkt eigenlijk altijd.
 

RuJo

Nieuw lid
dat heb ik ook allemaal precies zo gedaan, ook beide sd-slots geprobeerd, maar met het door mij hierboven beschreven resultaat....
 

Canon-Eye

Forumguru
Dan zal wellicht het Skoda-equivalent van wat bij Seat "Mapcare" heet (voor een beperkt aantal jaargangen was dat 3 jaar gratis vanaf datum nulbeurt) verlopen zijn?
Ik heb dat ook voorgehad - opgelost door een bekende VCP/VCDS goeroe in de regio Den Haag, tegelijk met wat andere aanpassingen. Kan nu onbeperkt updates downloaden en installeren op een willekeurige SD-kaart van voldoende capaciteit.
 

hemi24

Forumguru
Columbus pakt standaard al elke willekeurige SD kaart en Skoda heeft ook geen Mapcare met een bepaalde duur, dus daar hoef je Rainesh niet voor te benaderen…
 

RuJo

Nieuw lid
dank, maar feit is dat de auto de update niet 'pakt' en dat ik dus hetzij de dealer, hetzij een andere expert om hulp zal moeten vragen, want ik heb alles geprobeerd, volgens het boekje, maar het wil niet...
 

Herre

Senior Member
  • en er staan nog veel meer files op: raakt die schijf niet eens een keer vol : hoe verwijder je veilig al die oude files ?
  • Mijn Iphone 12 kan ik niet als hotspot voor online update gebruiken, want niet compatibel..daar is ws niets aan te doen

Je zegt nog 2 dingen die me verbazen. Eerste punt zeg je dat er nog veel meer bestanden op staan? je moet de SD kaart helemaal leeg maken, daarna de files uitpakken naar deze kaart.

Dan zeg je dat je iphone12 niet als hotstop kan, dat lijkt mij merkwaardig. Dat is toch gewoon een WIFI signaal en daar kan je een WIFI client toch gewoon tegen aan praten. Ik zou niet zien waarom dit niet zou moeten werken.
 

RuJo

Nieuw lid
waarom het niet werkt, weet ik niet, maar het werkt niet, terwijl de oudere iphone van mijn vrouw wel meteen werkt als hot spot
En die andere bestanden staan niet op de SD kaart, maar juist op de harde schijf van Columbus: en mijn vraag is/was dus of die schijf niet een keer vol raakt, als je er met een update zo'n 26 Gb aan data op zet
 

brepus13

Forumguru
Ik heb recent de update er wel op gekregen… wel een 64gb kaartje gebruikt maar het kan dus wel!

Nogmaals, goed lezen is vaak de sleutel tot succes. Bij dit soort zaken kan een kleinigheidje een foutmelding veroorzaken.
 

Herre

Senior Member
waarom het niet werkt, weet ik niet, maar het werkt niet, terwijl de oudere iphone van mijn vrouw wel meteen werkt als hot spot
En die andere bestanden staan niet op de SD kaart, maar juist op de harde schijf van Columbus: en mijn vraag is/was dus of die schijf niet een keer vol raakt, als je er met een update zo'n 26 Gb aan data op zet
Geen idee hoe je kan zien wat er op die harddisk staat. Nog nooit naar gekeken en nog nooit last mee gehad (na 5 updates of zo).

zoals het voorgaande commentaar, exact de instrucites volgen, ook de 7-zip gebruiken zoals geadviseerd en het werkt echt altijd (bij mij dan).
 

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Bij een update worden de oude gegevens overschreven, van de meeste files die er op zo'n navi-disk staan mag er maar eentje aanwezig zijn.
 

RuJo

Nieuw lid
ok dank, dat hoopte ik al: nou nog zien dat ik die update kan installeren...
  • bij Skoda vind ik twee updates voor Columbus elk van 26 Gb: versie ECE 2021/2022 en versie ECE 2022: kan ik gewoon die laatste proberen te installeren ? of moet ik eerst die 2021/2022 versie installeren ?
 

hemi24

Forumguru
Je kunt gewoon de laatste versie pakken.
Downloaden op een Windows computer en dan eerst uitpakken met 7zip en dan pas naar de root van SD kaart kopiëren.
 

EdK

Forumguru
Maar dan wel alleen de INHOUD van de map die 7zip heeft aangemaakt naar de SD kaart kopieren !
Dus niet de gehele map die is aangemaakt want dan ziet de columbus die files inderdaad niet
 

RuJo

Nieuw lid
dank, devil is in the detail : zo staat het niet in de Skoda-instructie, maar dacht al zoiets: probleem is wel dat als je MIB 1 en MIB2 'uitpakt', je een aantal conflicten krijgt omdat in beide mappen bestanden met dezelfde namen zitten: ik sla die mar even over en hoop dat het nu wel gaat lukken..
 
Bovenaan Onderaan