Vwb het al dan niet afsluiten van de brandstof: zolang de bak niet in zijn vrij staat, wordt, als de helling tov de last steil genoeg is, door de wielen aangedreven. Dit zorgt ervoor dat water-& oliepomp gewoon mee blijven draaien en hun werk doen. Je hebt gewoon dezelfde situatie als dat je je gas los laat als je een rood stoplicht nadert. Overigens kan ik me voor stellen dat de motor toch een minieme hoeveelheid brandstof toegedient krijgt. Dit is echter zo weinig, dat het verbruik afgerond op 0 uit komt.
Echter, ga je zo met je caravan de berg af, dan ben je, ook bij een korte helling, levensgevaarlijk bezig. Wil de auto de caravan in bedwang kunnen houden, dan moet deze trekkracht op wielen hebben. Zo niet, dan gaat de caravan gs met de auto aan de haal en belandt je, al dan niet ondersteboven, in de vangrail (of erger, je vliegt er over heen)!
De stelregel is dan ook dat je een berg af rijdt in dezelfde versnelling als dat je erop gereden bent (moet de afdaling natuurlijk wel ongeveer even steil zijn als de beklimming). Je zult dan merken dat je gas moet geven om je snelheid te behouden. Dit is juist goed, want hierdoor bepaalt de auto, en niet de caravan, de snelheid en de koers.
Juist bij een automatisch schakelende bak vraagt dit punt veel aandacht. Immers, met een handbak heb je bergop al terug geschakeld. Eenmaal boven laat je hem gewoon in de desbetreffende versnelling staan en pas beneden schakel je weer op. Hoef je niet bij na te denken.
Maar dan de DSG. Die denkt bovenaan dat het ergste geweest is en gaat opschakelen. En als het naar beneden gaat, schakelt die zelfs in de S-stand door naar de hoogste versnelling. Het gaat immers allemaal zo makkelijk. Het baasje hoeft niet eens gas te geven.... Opletten dus!
En nogmaals, op het vlakke en bergop is het verschil tussen de D en de S-stand niet of nauwelijks merken omdat de DSG het schakelprogamma in de D-stand door de zware belading zelf al aan past.