Ocatvia DSG 7, carvan en bergen

andrehj

Forumguru
Zelfde versnelling bergaf als bergop gaat bij de huidige turbomotoren al lang niet meer op. Ik reed vanmiddag hier in het Schwarzwald een lange helling in z'n 5 naar boven. Een paar uur later moest de afdaling in de 2 om niet boven de 80 te komen (en ja, dan draait de 1.8 TSI 6000 toeren, maar daar kan een warme motor best even tegen).
 

jalex_h

Forumguru
Solo gaat die regel inderdaad al lang niet meer op. Maar met een caravan van, in mijn geval, 1500 kg schakelt de bak een stuk verder terug. En klopt de regel nog prima.
 

MeneerB

Forumguru
De koelvloeistof bleef ongetwijfeld op 0 graden, heeft u ook naar de olietemp gekeken hoe hoog die werd met caravan op een helling? Daar ben ik erg benieuwd naar.

Dat was ik er vergeten bij te vertellen: Ik rijd zonder carvan. De motorolie temperatuur heb ik nooit boven de 108graden zien komen.
Deze moderne motoren hebben voldoende koelvermogen om zelfs bij 50 graden omgeving de boel voldoende te koelen. Vergeet niet dat hedendaagse motoren efficienter zijn en daarmee ook minder verlies warmte produceren.

Ik heb wel eens met een dikke ouderwetse ford thunderbird V8 bij 48graden omgeving in death valley gereden. Bij het vals plat begon deze wat te klagen over hoge temperaturen maar alles bleef heel. Daar heb ik ook heel wat gecamoufleerde test auto's zien rondrijden.
 

andrehj

Forumguru
Solo gaat die regel inderdaad al lang niet meer op. Maar met een caravan van, in mijn geval, 1500 kg schakelt de bak een stuk verder terug. En klopt de regel nog prima.
Kan ik mij niet voorstellen. Met 1500 kg caravan was ik daar vast niet in de 5 naar boven gegaan, maar misschien in 4 of 3. Maar naar beneden had ik ook veel meer remmend vermogen nodig gehad, en had ik dus eigenlijk terug gemoeten naar de 1 (of vertrouwen op de extra luchtweerstand van de caravan, of heel veel bijremmen), beiden vind ik niet fantastisch...
 
Bovenaan Onderaan