Ocatvia DSG 7, carvan en bergen

cali05

Forumguru
Over een week wordt onze 1.6 tdi Octavia met DSG geleverd. Dat is voor mij voor het eerst een automaat. Zijn er nog speciale tips wanneer je met een automatisch bak in de bergen rijdt met een caravan (ca. 900 kg) erachter?
 

CDK

Forumguru
vooral in de gaten houden dat de bak niet als een malle gaat schakelen want dat is niet goed voor je koppeling, in dat geval bergop misschien de S stand uitproberen, anders alsnog manueel schakelen (pook een tikkie naar rechts en richting de + is opschakelen en - is terug.
gaat vast goedkomen!

greetz Corné
 

Rallye

Forumguru
Bij afdalen (overigens net als bij een schakelauto) liever een lagere versnelling met veel toeren dan veel remmen. Handmatig opzoeken dus. Als je lang afdaalt en dus geen gas geeft krijgt de motor geen brandstof. Daarom af en toe (als het kan) toch een beetje gas geven.
 

ertromp

Forumguru
Exact wat Corne aangeeft: Pook in de S stand bergop helpt en bergaf een keer de rem dieper indrukken en de bak schakelt terug en je remt meer op de motor af. Ook in de bergen rijdt m'n O2 met DSG-7 perfect!
 

Atria

Actief lid
waarom moet je op een lange afdaling af en toe gas geven omdat de motor geen brandstof krijgt?
 

CDK

Forumguru
je hoeft zeker geen gas te geven bij een afdaling, de verbruiksmeter staat dan misschien op 0 maar het motormanagement zorgt te allen tijde dat er genoeg brandstof wordt ingespoten, dus gas geven naar beneden is een heel smeuïg broodje aap verhaal :)
 

dirkkroneman

Forumguru
je hoeft zeker geen gas te geven bij een afdaling, de verbruiksmeter staat dan misschien op 0 maar het motormanagement zorgt te allen tijde dat er genoeg brandstof wordt ingespoten, dus gas geven naar beneden is een heel smeuïg broodje aap verhaal :)
Inderdaad, je motor loopt wel maar verbruikt geen brandstof omdat je hem laat uitrollen. Je motor slaat echt niet af hoor..
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

jalex_h

Forumguru
De dsg heeft zelf wel door dat er iets achter hangt en past daar zijn schakelgedrag op aan dwz schakelt later op en eerder terug. Je zult dan ook nauwelijks nog verschil merken tussen D en S.
Alleen bergaf moet je opletten. De dsg zsl dan vlot naat de hoogste versnelling opschakelen, ook in de S-stand. Remmend vermohen van de motor is dan nul en de caravan gaat met de auto aan de haal. Dus dan handmatig net zo ver terug schakelen totdat je weer iets gas moet geven om op snelheid te blijven (net als bij een handbak).
 

Gieliovd

Forumguru
Boeiende discussie, daar de injectie naar mijn idee toch echt de brandstoftoevoer stop zet als je heuvelaf rijdt.

Je zou mogen verwachten dat het motormanagement zelf in de gaten houdt dat je niet 10 km zonder smering en koeling van je kleppen etc. gaat rijden. Hmmm..
 

jalex_h

Forumguru
Vwb het al dan niet afsluiten van de brandstof: zolang de bak niet in zijn vrij staat, wordt, als de helling tov de last steil genoeg is, door de wielen aangedreven. Dit zorgt ervoor dat water-& oliepomp gewoon mee blijven draaien en hun werk doen. Je hebt gewoon dezelfde situatie als dat je je gas los laat als je een rood stoplicht nadert. Overigens kan ik me voor stellen dat de motor toch een minieme hoeveelheid brandstof toegedient krijgt. Dit is echter zo weinig, dat het verbruik afgerond op 0 uit komt.

Echter, ga je zo met je caravan de berg af, dan ben je, ook bij een korte helling, levensgevaarlijk bezig. Wil de auto de caravan in bedwang kunnen houden, dan moet deze trekkracht op wielen hebben. Zo niet, dan gaat de caravan gs met de auto aan de haal en belandt je, al dan niet ondersteboven, in de vangrail (of erger, je vliegt er over heen)!
De stelregel is dan ook dat je een berg af rijdt in dezelfde versnelling als dat je erop gereden bent (moet de afdaling natuurlijk wel ongeveer even steil zijn als de beklimming). Je zult dan merken dat je gas moet geven om je snelheid te behouden. Dit is juist goed, want hierdoor bepaalt de auto, en niet de caravan, de snelheid en de koers.
Juist bij een automatisch schakelende bak vraagt dit punt veel aandacht. Immers, met een handbak heb je bergop al terug geschakeld. Eenmaal boven laat je hem gewoon in de desbetreffende versnelling staan en pas beneden schakel je weer op. Hoef je niet bij na te denken.
Maar dan de DSG. Die denkt bovenaan dat het ergste geweest is en gaat opschakelen. En als het naar beneden gaat, schakelt die zelfs in de S-stand door naar de hoogste versnelling. Het gaat immers allemaal zo makkelijk. Het baasje hoeft niet eens gas te geven.... Opletten dus!

En nogmaals, op het vlakke en bergop is het verschil tussen de D en de S-stand niet of nauwelijks merken omdat de DSG het schakelprogamma in de D-stand door de zware belading zelf al aan past.
 

Gieliovd

Forumguru
Ja, dat je oliepomp en waterpomp blijven functioneren lijkt me nogal evident. Ik heb het dan ook niet over de algemene koeling van het blok.
 

cali05

Forumguru
Mannen jullie mogen van mij nog ff verdergaan met deze technische verhandelingen. Ik heb voldoende antwoord op mijn vraag
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

MeneerB

Forumguru
Ik heb nu een week hier in de ardeche rondgereden bij temperaturen > 30 graden en nul komm nul problemen.
Over de koeling zou ik me helemaal niet druk maken. De motoren houden het zelfs uit bij death valley temperaturen.

Het tijdens afdaling tussentijds gas geven komt m.i. uit de 2 takt tijd. (mengsmering) geen brandstof betekende hier ook geen smering. Maar aangezien alle automotoren viertakt typen zijn maak ik me over de smering en koeling absoluut geen zorgen.

Wat betreft de DSG in de bergen: wat de andere forum leden al schreven, de manuele modes gebruiken.
Wat mij wel opviel is dat er toch een zekere intelligentie in de DSG sturing zit. Op een lange afdalende helling merkte de bak blijkbaar dat ondanks gas loslaten en licht remmen de snelheid toenam en schakelde een versnelling of wat terug en bleef hierin totdat de helling afnam. Toen schakelde de bak weer op en schakelde als gewoonlijk.

Ik ben in iedergeval heel tevreden met de DSG in de bergen. Moet ook wel goed gaan want er is geen land in europa die zo vlak is als nederland :D
 

Rallye

Forumguru
je hoeft zeker geen gas te geven bij een afdaling, de verbruiksmeter staat dan misschien op 0 maar het motormanagement zorgt te allen tijde dat er genoeg brandstof wordt ingespoten, dus gas geven naar beneden is een heel smeuïg broodje aap verhaal :)

Ik lees al jaren de Auto Motor und Sport. Deze opmerking komt daar vandaan (volgens mij uit een remmentest van de afgelopen jaren). Een link of verwijzing heb ik echter niet kunnen vinden.

Ter verduidelijking: het gaat er niet om dat de motor af zou slaan. De motor wordt immers aangedreven door de wielen. Zolang dat gebeurt wordt geen brandstof ingespoten. Kijk maar eens op de verbruiksmeter: die staat op nul als je op de motor remt. als je dan de koppeling intrapt wordt er weer brandstof ingespoten zodat de motor naar stationair toerental gaat. Je verbruikt dan weer brandstof. Volgens de Auto Motor und Sport (maar goed, ik heb geen link) zorgt een lange afdaling zorgt er dus voor dat je motor langdurig zonder brandstof loopt, wat een grotere slijtage tot gevolg zou hebben. Het zou natuurlijk kunnen dat het motormanagement op een bepaald moment wel brandstof inspuit, om het geschetste probleem te voorkomen, maar dat zou je (misschien heel kort) op de verbruiksmeter moeten kunnen zien. De AMS noemde dit echter niet, maar gaf als tip om, als het verkeerstechnisch mogelijk was, af en toe even kort gas te geven tijdens een lange afdaling.

Nogmaals: ik heb geen bewijs voor mijn verhaal. Een nadeel inderdaad. Het leek mij toen ik het las echter wel logisch. Om het dan, eveneens zonder bewijs, als "Broodje aap" af te doen vind ik wat ver gaan.
 

Canon-Eye

Forumguru
De stelregel is dan ook dat je een berg af rijdt in dezelfde versnelling als dat je erop gereden bent (moet de afdaling natuurlijk wel ongeveer even steil zijn als de beklimming).
Let op: bij de tegenwoordige kleine turbomotoren met veel power uit een klein blokje gaat deze stelregel NIET MEER op, bij gebrek aan voldoende compressie (tegendruk) in die kleine cilindertjes.
Ik heb dat uitvoeriger beschreven in dit topic: http://www.skodaforum.nl/forum/threads/tijdelijke-verdwijntruc.19251/
(post #16, plus de discussie daarna). En dat was met de solo-auto.
Om de boel in het gareel te houden zul je extra terug moeten schakelen en/of vaker (kort maar vrij krachtig) moeten bijremmen.
 

Atria

Actief lid
Ik heb nu een week hier in de ardeche rondgereden bij temperaturen > 30 graden en nul komm nul problemen.
Over de koeling zou ik me helemaal niet druk maken. De motoren houden het zelfs uit bij death valley temperaturen.

De koelvloeistof bleef ongetwijfeld op 0 graden, heeft u ook naar de olietemp gekeken hoe hoog die werd met caravan op een helling? Daar ben ik erg benieuwd naar.
 

CDK

Forumguru
@Rallye, mijn ervaring in de bergen is voornamelijk met een treingewicht van 40 tot 50 ton, als ik dan naar beneden ga, dan draait de motor zoveel toeren dat het richting het rode gebied gaat (uiteraard blijf ik daar een paar honderd toeren voor) ik rem op de motor en rem met de voetrem bij, als ik gas geef, om zogenaamd de motor te smeren dan gaat er iets niet helemaal goed komen, en dat eindigt waarschijnlijk of in een ambulance of tussen 6 plankjes :pieker: het motormanagement draagt zorg voor de smering en brandstof toevoer, daar hoeven wij ons echt niet druk om te maken.

greetz Corné
 
Een versnelling terug schakelen, zodat de motor meer toeren maakt (rond de 3 á 4000 max.) Daarmee rem je het beste af. Er wordt dan totaal geen brandstof ingespoten. De injectoren worden niet aangestuurd.
Dit is niet schadelijk, want benzine heeft (in tegenstelling tot diesel) geen smerende werking.
De toegevoerde lucht, de olie en de koelvloeistof zorgen voor voldoende koeling.
Dus een hele stijle, lange daling kun je gemakkelijk afremmen op de motor.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

deusjevo

Forumguru
Heb nu een Octavia 1.2 TSi en had daarvoor oa een Octavia 1.6 MPI
Die kleine cylinderinhoud merk je echt wel met afdalen, afremmen op de 1.2 motor is nu minder effectief dan met een grotere cylinderinhoud.
 
Bovenaan Onderaan