8 maanden onderweg en ruim 22000 kilometer op de teller.
Zaken die me erg bevallen
- Ruimte. Echt enorm lekker zo'n grote kofferbak, zeker als je uit een klein Cliootje bent overgestapt. Ook beenruimte achter is echt meer dan voldoende.
- Comfort: gewoon een lekkere reisauto die ook op hoge snelheid bijzonder stabiel rijdt
- Motorisch: heerlijke dieseltrekkracht, altijd power paraat
- Uitrusting: veel standaarditems die op andere merken een kapitaal kosten
- Kwaliteit/afwerking: ik prijs me gelukkig met mijn Skoda als ik dit vergelijk met bv een Seat. De Octi is echt zeer goed afgewerkt en de gebruikte materialen zijn van hoge standaard.
- Besturing: niet te licht, niet te zwaar. Voor een gewone rijstijl just perfect
- Goede climate control. Koelt lekker snel
- Aanschafkosten Skoda te overzien. Ook onderhoudskosten vooralsnog gering. Nog geen beurtje gehad na 22000 kilometer. Ook kunnen de bandjes nog wel even mee, ondanks de power op de voorwielen
- Verbruik: 1 op 14,5 voor een auto met 170 pk en een zware rechtervoet is niet verkeerd imo.
- Stoelen: lekker Duits hard.
- Versnellingsbak. De auto schakelt niet te zwaar en de verhoudingen zijn lekker sportief afgesteld. Dus lekkere korte versnellinkjes en bruikbare 6e versnelling.
Verder geniet ik van kleine en slimme details op de Octi. Zoals bv de Maxi-dot, het lampje in de buitenspiegels die gaan branden als je de auto openklikt, de parkeersensoren die worden weergegeven op de radio, de uitschuifbare armsteun, de vele bekerhouders etc etc. Je ziet dat er over de auto is nagedacht.
Wat voor verbetering vatbaar is
- Remmen, en dan vooral het gevoel. Je moet hard trappen om hard te vertragen. Blijft wennen. De auto vertraagt overigens prima
- Windgeruis. Rondom de spiegels is best wat geruis te ontwaren
- Motorgeluid onder de 80 km/h. Op de binnenwegen is de Octi niet de stilste, op de snelweg gaat eea overigens prima, met dank aan 6e versnelling
- Topsnelheid, namelijk begrenst op 215 km/h op teller. Irritant......zeker omdat dit vooraf niet verteld is toen ik een roetfilter bestelde. Sterker, ze weten nu niet eens waarom dat is.
- Sound system scoort maar net een voldoende, jammer dat je voor echt goede audio niet bij Skoda terecht kunt.
- Dealer (Skoda Center Utrecht): bij de verkoop al wat kleine missers mbt info over roetfilter (zie vorige opmerking). Ook dat je met een roetfilter een 8-klepper koopt was ze niet bekend. Kleine zaken, maar wel slordig. Customer Service na de aankoop kennen ze niet. Bij 5 willekeurige zaken zou ik worden teruggebeld, 5 keer niet gebeurd. Uiteraard zelf maar gebeld, maar het begint me licht te irriteren inmiddels. Ik hoop dat deze lijn zich niet doortrekt.
- Onderstel verwerkt korte richels met wat moeite.
- Krakende bestuurdersstoel
Al met al is de balans zeker positief te noemen, de pluspunten wegen een stuk zwaarder als de minpunten.