Nog 1 nachtje slapen: aflevering Superb Combi

Ericw

Forumguru
Vergeet ook niet dat de combi een flinke overhangende 'kont' heeft.

Is die zoveel groter dan de Passat?
Buitenmaten komen met elkaar overeen, binnenmaat is groter, dus waar zit die extra lengte dan??
Heb meer de indruk dat het in de mate van afvering zit, dus is duidelijk "slapper/comfortabeler" dan de Passat.

Nogmaals ik zie het wel als het beter weer is en de caravan naar de stalling gaat.
Wordt vervolgd.
 
@Ericw, S2C is 7 cm groter en en-profil lijkt de overhang iets groter. Bij de S2C is die 111 cm, van de passat weet ik zo niet. Of het aan de afvering ligt weet ik niet. Ik vond de Passat bij de proefrit juist erg 'week' aanvoelen, meer dan de S2C maar dat is misschien persoonlijk.
 

Ericw

Forumguru
Die 7cm kan het verschil niet zijn (ik heb het over de auto! :laugh:), wellicht combinatie overhang met type vering.
Mijn ervaring met het verschil in vering Passat <-> Superb: Passat heeft wekere/zachtere voorvering en wat straffer achter t.o.v. de Superb.
 

jalex_h

Forumguru
Vwb betreft de vraag waar de ruimteinst zit: die zit in de motorruimte.
omdat de Passat z'n onderstel deelt met de Audi A66, moet de motor daar ook in de lengterichting in kunnen, en dan ook nog voor de vooras (Audi-traditie).
De Superb staat op een verlengt Golf-onderstel en daar kunnen de motoren alleen dwars in geplaatst worden, wat ruimte scheelt.

Als ik de overhang van een Passat op tekening opmeet en verschaal, kom ik op ca. 1078 mm uit. Dus ca. 4 cm meer. Maar de trekhaak steekt een Passat weer 2 cm meer uit, dus hebben we het over 2 cm meer. Dat is verschil niet, zker niet omdat de wielbasis van de Superb bijna 5 cm langer is, wat juist weer gunstig is voor de stabiliteit.
Ik denk inderdaad dat de ietwat weke achtervering de veroorzaker is. Vandaar dat ik er ook hulpveren onder heb zitten. Of dit inderdaad scheelt bij een caravan, kan ik niet vertellen, ze zaten er al onder voordat er ooit iets achter gehangen had. Solo was het verschil echter merkbaar, zeker bij flink wat lading achterin.
Wat ik trouwens ook nog heb gedaan deze vakantie, was halverwege de bandenspanning van de auto verhogen (volgens tabel in tankklepje). De combinatie voelde daarna net wat strakker aan.

Overigens, denk niet dat een Superb nu een mwah, mwah-caravantrekker is, want toen alles eenmaal goed zat, heb ik meermaals de 120 aangetikt zonder dat de boel instabiel werd (caravan 7 meter incl dissel, ruim 1500 kg). Kan slechter...
 

Ericw

Forumguru
Bedankt voor je toelichting.
Denk ook niet dat het de overhang is, moet echt de sterke(re) wind i.c.m. de wat wekere achtervering zijn geweest.
De combinatie Passat + caravan (1450Kg max, 6.65m lengte) met 3,0 bar in de achterbanden en 85Kg kogeldruk was altijd erg stabiel. Ga ervan uit dat de Superb dit in vergelijkbare omstandigheden vergelijk zal gaan doen.
Zoniet dan zal ik zeker overwegen om er hulpveren onder te (laten)zetten.
Heb jij dat door de dealer laten monteren?
 
Hey jongens,

Ga fietsen met je sleurhutten. (DIKKE :-) )
Ik wil foto´s zien van je superb!!

Groetjes, een nog steeds caravan loze (en superb loze) tijdelijke nietskoda rijder
 

Jan Z

Nieuw lid
Reageer op de stukjes mbt caravan.
In deze zomervakantie gereden met volle bepaking suberb combi 1.8 TSI. W man erin. Op dak 4 surfboarden. Achterbak vol met redelijk zware bagage.
Caravan van 1500kg erachter. Geen centje pijn.
Al die kreten over hulp veren - onzin.
Auto lag wel wat dieper dan normaal, maar geen enkle probleem.
Las wel eens dat zonder hulpveren de zaak zwabberde, deinde.
Niks geen last gehad. tuurlijk rijdt het anders dan een losse auto, deint iets meer, maar dat mag geen naam hebben.
Hulpveren - niet doen, nergens voor nodig.
 

jalex_h

Forumguru
<knip> Hulpveren - niet doen, nergens voor nodig.

Jan, ik neem aan dat jouw persoonlijke mening is?

De mijne is namelijk totaal tegenovergesteld, zelfs zonder caravan maar flink wat in de achterbak is er al een heel groot verschil. Auto zwabberde, was erg zijwindgevoelig en deinde wel degelijk. Hard rijden (140+) was een hele toer.
Wat ik echter nog belangrijker vind is dat de kinderen door het gedein eerst de nodige emmers met k... vulden en dat (deinen en emmerinhoud) is na de montage toch echt verdwenen. Kortom, voor mij zijn ze het geld dubbel en dwars waard, ook zonder caravan. En de kinderen mopperen ook niet meer als ze in de auto moeten.
maar goed, dat is dus mijn ervaring.
 

Miez1

Forumguru
De montage van een sportonderstel helpt in de regel tegen een deinend weggedrag. Ik weet niet wat de invloed hiervan is op een sleurhut maar behoudens de hoogte van de auto denk ik dat dit een overwegend positief effect zal hebben
op de gehele combinatie. In mijn optiek heb je dan het beste van twee werelden. Sportieve looks (en weggedrag) en het deinen is voorbij.

Grtz.
Miez

P.S. Prachtige auto Eric!;)
 

Dinobe

Nieuw lid
Prachtige wagen Ericw!

Mocca Brown blijf ik gewoon de mooiste kleur vinden voor deze wagen! Hoe bevalt de 1.6TDI?
Je hebt ook voor de 16" Moon Velgen gekozen zie ik...
 
Ziet er goed uit.
Wat heb jij voor interieur (standaard stoffen? of leer in laten bouwen?)

Ik krijg bijna de zelfde uitvoering en kan niet wachten
 

Ericw

Forumguru
Prachtige wagen Ericw!

Mocca Brown blijf ik gewoon de mooiste kleur vinden voor deze wagen! Hoe bevalt de 1.6TDI?
Je hebt ook voor de 16" Moon Velgen gekozen zie ik...

Dank je!

Ook ik vond dit de mooiste kleur.
De 1.6TDI heeft me positief verrast: erg stil, toch best vlot (is relatief, maar t.o.v. de 1.9TDI), mis alleen wat kracht onder de 1500RPM.
De 16" Moon velgen zijn een onderdeel van de Ambition uitvoering :laugh:
 

Ericw

Forumguru
Ziet er goed uit.
Wat heb jij voor interieur (standaard stoffen? of leer in laten bouwen?)

Ik krijg bijna de zelfde uitvoering en kan niet wachten

Bedankt!
Heb het "standaard" Ambition interieur, dus met de grijze zitting/rugleuning bekleding.
Heb bewust niet voor leer gekozen omdat er toch een (aangepast) ASS stoel inkomt die van stof is.

Succes met wachten!
 

Dinobe

Nieuw lid
De 16" Moon velgen zijn een onderdeel van de Ambition uitvoering
Ha, duidelijk!
De ambition bestaat niet in België, ik kon de moon velgen wel kiezen zonder meerprijs op de Greenline, ter vervanging van de standaard Spectrum velgen. Dat heb ik ik niet gedaan, ik vind meer en fijnere spaken mooier. Maar goed, ieder zijn keuze :)
 
Bovenaan Onderaan