Nog 1 nachtje slapen: aflevering Superb Combi

Ericw

Forumguru
Morgen is het dan eindelijk zo ver: m'n nieuwe Superb Combi in de kleur Mocca Brown gaat afgeleverd worden. :winkie:
Besteld in wk 16, dus al met al 16 weken wachten.............
Kan hem direct goed "testen", want op de terugweg ga ik meteen de caravan ophalen na een garantiebeurt.
Zal maar een stukje van 50km zijn, maar geeft meteen een goede indruk hoe hij het met een caravan aan de haak gaat doen t.o.v. mijn huidige Passat Variant 1,9TDI.

Morgen meer info.

Eric.
 

Giant

Forumguru
Ha Eric, dan heb jij een topdag voor de boeg morgen, have fun! Overigens lijkt het me niet de meest optimale manier van inrijden, meteen zo'n zware belasting met een hagelnieuwe motor (zie ook handleiding auto).
 
Gelijk de caravan er achter met niet ingereden motor lijkt me niet heel verstandig, zie ook boekjes motor niet te zwaar belasten in het begin!
 
Veel plezier met je nieuwe auto. Sjieke kleur, staat hem goed. Zolang je er geen Tabbert caravan achter hebt hangen zal het allemaal wel mee vallen. Gewoon niet te gek doen en rustig rijden.
 

richardc79

Nieuw lid
Veel plezier inderdaad!!! Dat gaat niet tegen vallen vermoed ik.
Zeker als je een TDI hebt besteld zal het allemaal wel meevallen met dat inrijden en belasten.
Staat inderdaad wel in het boekje dat je de eerste 1500km ofzo niet echt moet belasten en liever geen caravan moet gaan trekken, maar met de huidige common rail zal het denk ik toch allemaal wel meevallen. Daarbij komt dat je hier in nederland toch al niet echt hoogteverschillen hebt dus dan zal het allemaal wel meevallen. :)
 
Cool man, veel plezier vandaag! Ik merk bij mij ook dat ik er steeds meer zin in krijg. Als het goed is nog een week of 3 voor de mijne afgeleverd wordt. Ik heb hem ook in Mocca Brown, kun je nog wat foto's plaatsen zodra je tijd heb :) kan ik vast even voorpret hebben ;)
 
Die eerste km's de motor flink belasten is prima. Zorg er wel voor dat die warm is en vermijd hoge toerentallen. Lees maar eens hier: http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm
Bij mijn laatste 4 auto's toegepast, 2x TDI en 2x TSI en nooit olie bijgevuld. Mijn 1.2 TSI heeft de eerste 19.000 km maar 0,25 ltr olie verbruikt!!! En hij heeft het afgelopen vakantie flink voor z'n kiezen gekregen.
Veel plezier met je nieuwe wagen!
 
Hoi, ik heb 8 juli ook mijn S2C (overigens ook in het prachtige mocca-brown) opgehaald. Zaterdags ook mijn caravan opgehaald, gewoon rustig gereden met een warme motor. Daarna bijna 1000 km ingereden en vervolgens met de caravan op vakantie. Volgens de dealer zou dat geen enkel probleem moeten zijn en vooralsnog is dat ook zo. Inmiddels ruim 5000 fantastische km's erop zitten waarvan 2800 met de sleurhut erachter. Motor geeft geen krimp. Zelfs een 20 minuten lange klim met percentages van 12% geen probleem. Ik zal deze week wat foto's maken als hij weer helemaal schoon is :-)
 

Ericw

Forumguru
Zolang alles op bedrijftemperatuur is maak ik me geen zorgen over de nieuwe motor. Dit is niet mijn eerst nieuwe diesel en nooit problemen mee gehad :laugh:
En als je een keer in de fabriek bent geweest en hebt gezien hoe hij daar wordt behandeld net nadat hij de eerste maal gestart is.........dan maak je je helemaal geen zorgen meer!

Eerste indruk: stil, veel ruimte, trekt goed (mist alleen "onderin" trekkracht t.o.v. de 1,9TDI). Vond hem wel nerveuzer "in de kont" met de caravan aan de haak. Ik weet dat er veel wind stond, maar die was er vanmorgen ook toen ik heen met de Passat (en caravan) ging. Wellicht windkracht/richting wat veranderd, merk het wel als het wat beter weer is.

Vooralsnog erg blij met m'n nieuwe aanwinst. :super:
 

deusjevo

Forumguru
Gefeli't met de aanwinst, hoop dat je d'r veel plezier aan mag beleven maar, 1 vraagje:

Vond hem wel nerveuzer "in de kont" met de caravan aan de haak. Ik weet dat er veel wind stond, maar die was er vanmorgen ook toen ik heen met de Passat (en caravan) ging.

Waarom neem je je caravan mee als je een nieuwe auto gaat halen?
Ennuh, vergeet je onderschrift niet.:grin:
 

Bakkertje

Forumguru
Ik weet dat er veel wind stond, maar die was er vanmorgen ook toen ik heen met de Passat (en caravan) ging.

Een passat van na 2005 heeft standaard trailer stability control, wellicht dat dat nog scheelt.

Oh ja, vergeet niet dat je de eerste 1000 km niet met een aanhanger mag rijden volgens het boekje ;)
 

jalex_h

Forumguru
Vond hem wel nerveuzer "in de kont" met de caravan aan de haak.

Dat herken ik wel. Was bij mij over toen ik de kogeldruk verhoogde.
Ik had hiervoor een Touran (toen er nog geen TSA bestaond) en die was tevreden met wat minder kg's op de trekhaak.
Overigens, over het ontbreken van TSA: tijdens de vakantie maakte de caravan een onverwachte slinger (zonder dat het direct uit de hand liep). Mijn voet was al onderweg naar het rempedaal, maar de auto was mij voor en het EPS greep zelf al in (remmen, vermogen weg en een knipperend controlelampje). Binnen nog geen 2 tellen was alles weer onder controle.
Dus of TSA hier nou nog zo veel aan toe had kunnen voegen?
 

Ericw

Forumguru
Een passat van na 2005 heeft standaard trailer stability control, wellicht dat dat nog scheelt.

Dit staat (uiteraard) los van TSA. Het zou niet best zijn als ik nu al TSA assistentie nodig zou hebben.................
TSA komt alleen in actie als de caravan/aanhanger heel erg aan het slingeren is en, gelukkig, niet als hij wat heen en weer beweegt.
 

Ericw

Forumguru
Ok, bedankt.
Ik zat met de Passat altijd tussen de 80 en 90Kg (mocht 100Kg hebben) en dat reed geweldig.
 
Eerste indruk: stil, veel ruimte, trekt goed (mist alleen "onderin" trekkracht t.o.v. de 1,9TDI). Vond hem wel nerveuzer "in de kont" met de caravan aan de haak. Ik weet dat er veel wind stond, maar die was er vanmorgen ook toen ik heen met de Passat (en caravan) ging. Wellicht windkracht/richting wat veranderd, merk het wel als het wat beter weer is.

Vooralsnog erg blij met m'n nieuwe aanwinst. :super:

Vergeet ook niet dat de combi een flinke overhangende 'kont' heeft. De afstand tussen de achteras en de dissel van de caravan is daardoor erg groot en minder stabiel. Van de andere kant is de auto aardig aan het gewicht dus in die zin een goed tegenwicht voor wat er aan hangt.
 
Bovenaan Onderaan