Nieuwe superb, of...?

Superbst

Senior Member
Mmm, tenzij je de ruimte/bepaalde opties echt nodig hebt, zou ik voor de V60 gaan: splinternieuw model versus 1 dat binnen dit en 2j aan een serieuze facelift toe is?

Bovendien is het imago, als dat je überhaupt iets uitmaakt natuurlijk, van een Volvo (= "Zweedse degelijkheid en veiligheid") toch echt wel beter als van een Skoda (= "Oostblok VW"). Of is dat vloeken in de kerk hier? ;)

Wat wel nog roet in het eten kan gooien: vriend van mij heeft enkele weken terug een V60 PHEV besteld, maar de verwachte levering is pas voorzien... MAART 2019 :banghead:

Misschien specifiek voor de PHEV en/of België, maar dat is toch echt wel (te) lang wachten!
 

Rofffel

Forumguru
Ik zou in dit geval ook voor de V60 gaan, tenzij je de ruimte van de S3 echt nodig hebt.
Vind beide auto's erg mooi maar een V60 is in mijn ogen echt wel een niveau hoger.
Daarbij vind ik de nieuwe stijl van Volvo echt schitterend.
 

Tafkah

Forumguru
Tis niet alleen maar een verschil in ruimte... het is volgens TS ook een verschil in cataloguswaarde...(significant) en daarmee de bijtelling.
 

Gysman

Actief lid
Sorry slecht gezocht, inmiddels verlagings/verbredings topic van de S3 gevonden.

Overigens voor wat betreft de keuze tussen V60 en S3: Ik neig momenteel toch naar de S3, vanwege de kosten. Scheelt toch ruim 7000 euro op de fiscale waarde. En vorige week een S3 wit met panoramadak bekeken, en die vind ik toch wel erg mooi. Nu nog wat korting bij de LM bedingen, zodat die 18inch er nog bij kan....
 

philippe bakker

Forumguru
Zo te lezen ga je meer voor de looks. Als je geen 18 inch kan nemen op SUPERB ga je daar wellicht spijt van krijgen. Had ik met mijn 1e bmw 320d. Alles er op en eraan op velgen na, was ik uiteindelijk niet heel blij mee. Vandaar dat mijn 2e bmw volledig mSport uitgevoerd is. Uitermate blij :)

Maar wat @ljo13 zegt, ik zou ook niet zo blind voor een auto kiezen. Proefrit is wel heel belangrijk. Ik had bijna Megane GT met 210pk en alle mogelijke opties besteld, totdat ik een proefrit had gemaakt. Viel meteen af!
nu heb ik toevallig 2 weken geleden aan de lichten gestaan tegen een megane GT en die wou echt gaan. zijn stilstand vertrek was ietsje beter dan de mijne maar dan vanaf 70 had hij geen kans meer en aan de volgende lichten stond hij achter mij. (trouwens iets dat ik wel meer meemaak). al bij al vertrekt die megane GT vanaf stilstand eigenlijk super !
 

Bakboord1

Forumguru
Snel een Superb bestellen dan nu je daar nog naar neigt.
Ik vermoed dat als je de v60 naast de superb ziet dat je gaat voor de looks van de v60.
De v60 zou mijn voorkeur hebben puur op de looks, doorgaans goede stoelen, veiligheid voor de inzittenden en omdat het model nieuw is waar de superb inmiddels wel bekend is.
 

Superbst

Senior Member
Ehh Volvo, dat zijn toch die klonen van Ford die door de Chinezen op de markt gebracht worden?
Sssst, de meeste Volvo kopers weten dat niet en denken dat het nog steeds een op en top Zweeds merk is, ipv Geely ;)

Maar, Ford klonen, dat was vroeger toch, nee? Waar de V50 eigenlijk een gecamoufleerde Ford Focus Wagon was bvb.?
 

Rofffel

Forumguru
Ford klonen zijn het zeker niet. Dat Geeley het over heeft genomen doet overigens niet af aan het feit dat Volvo nog bouwt en ontwikkeld zoals ze het voorheen deden. Het voordeel ervan is dat er in het interieur een heuse inhaalslag is gemaakt waardoor ze in mijn optiek weer helemaal mee doen in het premiumsegment.
Ik vind het schitterende auto’s met degelijke bouwkwaliteit. Het enige waar je niet aan moet beginnen is een 4x4. Daar blijft Volvo dramatisch mee qua onderhoud.
 

Cordoba

Forumguru
Rofffel het zijn geen Ford-klonen meer, maar ik durf bijvoorbeeld niet te zeggen waar de motoren vandaan komen, en waar de bodemplaat is ontworpen van de huidige Volvo's. De tijd dat alles geheel door Volvo werd ontworpen/ontwikkeld ligt toch wel vrij ver achter ons. Nu ik er over nadenk is het eigenlijk al begonnen bij de Volvo 66 en de 340 die gewoon van een Nederlandse tekentafel zijn gekomen.

Overigens staat kwaliteit en degelijkheid daar (bijna) helemaal los van, en de doorsnee consument heeft daar al helemaal geen kijk op. Zo zijn 'degelijke' Amerikaanse ontwerpen een lachertje voor iedereen die iets van constructies weet. Een Amerikaans ontwerp kenmerkt zich door gebruik van lompe grote bouten en onderdelen waar het in het zicht zit, om die bouten vervolgens buiten het zicht met een stukje aluminium-huishoudfolie aan elkaar te verbinden. (bij wijze van spreken dan natuurlijk, maar ik neem aan dat duidelijk is wat ik bedoel).
 

CharlesTucker

Forumguru
Ik heb ook wel eens wat rondgekeken op een (het?) Volvo forum. Inderdaad goede sfeer en veel behulpzame posts. Ik was op zoek naar gemiddelde onderhoudskosten voor een V70, en een aantal posts gevonden waar mensen hun komplete historie opgesomd hadden, zeer behulpzaam en informatief. Als prive-rijder waren die kosten overigens voor mij wel de reden om voor een nieuwe Octavia te gaan in plaats van een V70 occasion. Hoewel ik die V70 een geweldige wagen vind was ik toch bang dat ik bij garagebezoekjes er spijt van zou krijgen. Overigens heb ik op dat forum ook wel gelezen dat het met de spreekwoordelijke Zweedse betrouwbaarheid van bepaalde generaties V70's ook flink tegenviel (voor Volvo-begrippen dan). En dat werd gezegd door vermoedelijk relatief fanatieke Volvo-rijders, anders zouden ze denk ik niet op het Volvo forum posten.
 

Bakboord1

Forumguru
@CharlesTucker volvo’s zijn niet goedkoop in onderhoud en de importeur houdt zich idd lang van de domme als het op productfouten aan komt. Heb dit helaas aan den lijve mogen ondervinden bij een nieuwe auto en heb toen erg veel aan het forum gehad. Daar was de productfout (en oplossing) eerder bekend dan bij mijn dealer.
 

Rofffel

Forumguru
Geen enkele importeur komt in de buurt van PON.
Ja, coulanceregelingen dien je zelf aan te kaarten bij een dealer aangezien hen verboden wordt om dit kenbaar te maken maar bij PON moet je bijna in beklag gaan wil je gebruik maken van coulanceregelingen. Neem van mij aan: Volvo's aftersales is stukken beter dan VAG
 

Cordoba

Forumguru
@Rofffel Dat service en aftersales bij Pon best wat verbetering mogen hebben is volgens mij iedereen het wel over eens, maar toch kan het zelfs in NL nog stukken erger.

In een grijs verleden ooit een nagelnieuwe Seat gekocht en na verloop van tijd had ik een handvol kleine zaken die niet helemaal waren zoals ze hoorden te zijn (zoals een irritante rammel bij bepaalde toerentallen), dus vooral veel ergernis. Helaas was de leverende dealer ondertussen failliet, had de andere dealer in de stad het het dealerschap opgezegd (om zich te concentreren op zijn andere dealermerk), en kwam ik uit bij een dealer in de omgeving. De auto was voor regulier onderhoud naar deze dealer, en vooraf had de receptionist aangegeven niets met mijn klachten te gaan doen, ondanks dat ik ondertussen mijn rechtsbijstandsverzekering al had ingeschakeld en deze dit in behandeling had genomen. Om wat extra druk op de ketel te zetten had ik besloten om met letters van 7-8 cm groot een papieren tekst met mijn ongenoegen op de binnenkant van de achterruit te plakken voor ik de auto wegbracht voor onderhoud. Anderhalf uur later werd ik op mijn werk!! gebeld door een aftersales-medewerker van Pon. Via dit telefoongesprek en een gesprek met de rechtsbijstand werden toen direct met het onderhoud ook de klachten opgelost. Dus Pon kan best in beweging komen (in dit geval doordat de dealer bij Pon was gaan klagen over mijn auto met tekst in zijn werkplaats).

Bij slOpel Nederland heb ik toch veel gekker meegemaakt, bovengenoemde Seat is opgevolgd door een slOpel omdat er in het Vag-programma geen auto naar mijn zin te vinden was. De slOpel had behalve een terugroepactie voor de spanrol van de distributie, tijdens de garantie gigantisch veel problemen. Tijdens de garantieperiode is de auto zo'n 100 keer terug geweest naar de garage voor allerlei problemen, van kapotte km-tellers (meerdere keren vernieuwd!!) tot aan kromme kleppen doordat de spanrol ondanks de terugroepactie toch niet goed functioneerde en de distributie een paar tandjes versprongen was. Opel Nederland gaf zowel naar mij als mijn rechtsbijstand aan, dat men ondanks de klachtenlijst hier niets mee ging doen: 'dit was binnen het normale verwachtingspatroon'. :banghead: Kortom Pon kan soms meevallen, en er zijn veel ergere importeurs waaronder slOpel Nederland.

Overigens ik ken het Volvoforum zijdelings net als het V70/850 forum: mijn broer is al decennia lang fervent V70/850 rijder en ik weet dus ook dat ze active fora hebben.
 
Bovenaan Onderaan